Fot. Opel
Opel przedstawił nowy model Movano. Jak informuje producent, nowy Movano zachowuje wszystkie wiodące w swojej klasie cechy i dodaje nowe, takie jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, które po raz pierwszy umożliwiają zautomatyzowaną jazdę na poziomie 2. Pojazd dostępny będzie także w wersji Electric, o większej mocy i z większym zasięgiem. Nowy, elektryczny dostawczy Opel posiada wyjątkowo mocny silnik elektryczny o mocy 200 kW/270 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Nowy akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia mu zasięg do 420 km (WLTP) bez przerwy na ładowanie. Nowe gniazdo 230 V, umieszczone w desce rozdzielczej, umożliwia zasilanie lub ładowanie urządzeń elektrycznych.
We wnętrzu projektanci skupili się na łączności, ergonomii i komforcie. W przeprojektowanym kokpicie znajdujemy system informacyjno-rozrywkowy z kolorowymi ekranami dotykowymi o przekątnej do 10 cali. Dostępna jest funkcja bezprzewodowego ładowania smartfonów, a także system bezkluczykowego zamykania i uruchamiania samochodu. Opcjonalna wszechstronna kanapa „Eat & Work” może służyć również jako miejsce do pracy. Jeśli chodzi o nadwozie, odświeżono stylistykę przodu i tyłu pojazdu, nabywca może zażyczyć sobie reflektory LED.
Fot. Opel
Electric: zasięg do 420 km, szybkie ładowanie prądem stałym do 150 kW
Poprzednio silnik elektryczny w Movano rozwijał moc 90 kW/122 KM, natomiast moc maksymalna nowej jednostki wynosi 200 kW/270 KM. Maksymalny moment obrotowy dostępny od pierwszego naciśnięcia pedału gazu wzrósł z 260 do 400 Nm – oznacza to, że Movano Electric może mocno przyspieszyć od pozycji zatrzymanej nawet przy pełnym obciążeniu. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Poprzednie akumulatory o pojemności 37 i 70 kWh zastąpił akumulator o pojemności 110 kWh, który zapewnia zasięg do 420 km (zgodnie z WLTP).
Kierowca Movano Electric może zatem na jednym ładowaniu akumulatora przejechać nawet 170 km więcej niż dotychczas.
W zależności od preferencji, kierowca Movano Electric może wybierać spośród trzech trybów jazdy, aby optymalnie wykorzystać osiągi i zasięg: tryb „Normal” (moc wyjściowa ograniczona do 160 kW), tryb „Eco” optymalizujący zasięg (120 kW) i tryb „Power” zapewniający maksymalne osiągi (200 kW). Kierowca może również ustawić cztery poziomy rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania, za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą.
W standardzie elektryczny pojazd jest wyposażany w 3-fazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW do ładowania prądem zmiennym. Jest to także pierwszy model Opla oferujący opcję ładowania prądem stałym o mocy do 150 kW. Na stacji szybkiego ładowania, akumulator Opla Movano Electric naładujemy do 80% jego pojemności w 55 minut. Dodatkowe walory praktyczne zapewnia nowe, opcjonalne gniazdo 230V. Pozwala ono łatwo naładować urządzenia elektryczne, takie jak laptopy, akumulatory do elektronarzędzi, tablety i inne urządzenia o niskim poborze mocy, wymagające mocy do 150 W. Gniazdo jest umieszczone na desce rozdzielczej, w centralnym miejscu i jest łatwo dostępne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów podróżujących na przednich siedzeniach.
Fot. Opel
Napęd elektryczny, wodorowe ogniwa paliwowe lub diesel
W 2024 roku największy lekki samochód dostawczy Opla będzie po raz pierwszy dostępny jako wodorowy Movano HYDROGEN i będzie przeznaczony dla tych, którzy chcą pokonywać długie dystanse bez lokalnej emisji spalin, a ponadto muszą szybko „tankować”. Ten innowacyjny pojazd z wodorowymi ogniwami paliwowymi będzie zapewniał zasięg do 400 km (WLTP) i będzie można go zatankować wodorem w około pięć minut.
Dopełnienie gamy układów napędowych stanowi oferta trzech wysoce wydajnych turbodoładowanych silników Diesla. Silniki generują moc 88 kW/120 KM, 103 kW/140 KM oraz 132 kW/180 KM i – w zależności od mocy wyjściowej – mogą być zestawione z ośmiobiegową automatyczną skrzynią. Wraz z wprowadzeniem ulepszeń w zakresie aerodynamiki nadwozia, uzyskano redukcję zużycia paliwa nawet o 9% w porównaniu z poprzednimi silnikami, co czyni Movano czołowym graczem w segmencie pod względem oszczędności paliwa i emisji CO2.
Fot. Opel
Zautomatyzowana jazda na poziomie 2
Nowy model Opla może pochwalić się pionierskimi osiągnięciami w zakresie licznych systemów wspomagania kierowcy. Elektryczne wspomaganie kierownicy automatycznie dostosowuje siłę wspomagania do prędkości pojazdu. Zwiększa to komfort jazdy przy wyższych prędkościach i ułatwia manewrowanie podczas jazdy w mieście. Elektryczny hamulec postojowy jest uruchamiany za pomocą przełącznika na zestawie wskaźników po lewej stronie kierownicy. Oprócz systemów rozpoznawania znaków drogowych, systemu ostrzegania przed kolizją z automatycznym układem hamowania awaryjnego i ostrzegania o martwym polu, dostępne są teraz nowe systemy, takie jak system wykrywania zmęczenia kierowcy, asystent utrzymania pasa ruchu, tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go, czujniki parkowania 360 stopni, asystent parkowania i cyfrowe lusterko wsteczne, które dodatkowo poprawia widoczność we wszystkich kierunkach.
Jazdę i manewrowanie ułatwiają łącznie 22 systemy wspomagania jazdy i elektroniczne systemy wspomagające kierowcę.
Połączenie adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop & Go, asystentem utrzymania pasa ruchu i systemem wspomagającym jazdę w korkach umożliwia Movano samodzielne kierowanie, hamowanie i przyspieszanie przy prędkościach do 30 km/h – na przykład w powolnym ruchu ulicznym – pod warunkiem, że kierowca będzie trzymał ręce na kierownicy. Oznacza to, że po raz pierwszy Movano oferuje zautomatyzowaną jazdę na poziomie 2.
Fot. Opel
Skomunikowany ze światem - nowoczesny kokpit
Kokpit został całkowicie przeprojektowany, dzięki czemu jest teraz bardziej ergonomiczny, a przede wszystkim lepiej skomunikowany ze światem. Najważniejsze informacje mogą być wyświetlane na w pełni cyfrowym, konfigurowalnym 7-calowym kolorowym centrum informacyjnym kierowcy, dostępnym jako opcja. Można na nim wyświetlać również mapę 3D z systemu nawigacji.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy i nawigacyjny z łatwością można obsługiwać na 10-calowym kolorowym ekranie dotykowym umieszczonym centralnie w górnej części konsoli środkowej. Kompatybilne smartfony można łączyć bezprzewodowo z systemem informacyjno-rozrywkowym za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto. Nawigacja korzysta z map nawigacyjnych 3D systemu TomTom®. Najważniejszymi funkcjami można sterować za pomocą systemu rozpoznawania poleceń głosowych. Szczególnie przydatna dla kurierów, przewoźników i pracowników innych firm, którzy często muszą korzystać z telefonu komórkowego w pracy, jest półka w konsoli środkowej do indukcyjnego ładowania smartfonów.
Wszechstronność jest cechą wyróżniającą nowego Movano, nie tylko pod względem różnorodności wariantów i zakresu wariantów przewożenia ładunków, ale także wnętrza. Opcjonalna kanapa „Eat & Work” zamienia kabinę w ergonomiczne centrum sterowania. W kilku prostych krokach siedzenie obok kierowcy można przekształcić w ruchomą, praktyczną powierzchnię roboczą, przeznaczoną na przykład na laptopa, i zmienić Movano w mobilne biuro. Siedzenie można również przekształcić w mały stolik z uchwytem na kubek. Z kolei dzięki bezkluczykowemu systemowi zamykania i uruchamiania samochodu („Keyless Entry & Go”) kierowca nie musi wyjmować kluczyka z kieszeni, aby otworzyć, uruchomić lub zamknąć auto.
Fot. Opel
30 wariantów
Trzy długości pojazdu, trzy rozstawy osi i trzy wysokości, a także furgon, podwozie i platforma do zabudowy, podwozie z podwójną kabiną, zabudowa skrzyniowa i wywrotka umożliwiają niezliczone warianty konfiguracji w zależności od wymagań użytkownika. Movano Electric może przewozić ładunki do 1.500 kg, a wersja z silnikiem Diesla może przewozić nawet 2 tony. Dzięki praktycznemu umiejscowieniu akumulatora pod podwoziem, w pełni zachowana została przestrzeń ładunkowa wynosząca 17 m3. Movano Electric nadaje się również do licznych konwersji.
Opel wkrótce rozpocznie przyjmowanie zamówień na Movano i Movano Electric. (red)