Fot. Wielton
Po trzech kwartałach 2023 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 2,44 mld, malejąc rdr. o 2,1 proc. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 15.684 pojazdy wobec 17.524 sztuk przed rokiem (spadek o 10,5 proc.). Odkładanie decyzji zakupowych oraz słabnący popyt na przyczepy i naczepy transportowe przełożył się na niższy rok do roku backlog, wynoszący na koniec września 2023 r. ok. 6.200 sztuk.
– W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. branża przewozów transportowych w Europie pozostawała pod silnym wpływem wielu niekorzystanych czynników rynkowych i gospodarczych, przyczyniających się do znaczącego wyhamowania popytu na naczepy i przyczepy, a w konsekwencji spadku poziomu zamówień – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. – W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1% r/r.). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej.
Grupa Wielton utrzymała pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym.
Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego. Fruehauf sprzedał 3.309 pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż w trzech kwartałach 2022 r. Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Wdrażany w spółce program naprawczy zaowocował pozytywnym wynikiem EBITDA po trzech kwartałach w wysokości 5,7 mln zł.
W Polsce z udziałami 14,5 proc. na miejscu trzecim uplasowała się spółka Wielton. Jej sprzedaż wolumenowa była na poziomie 3.822 pojazdy (spadek rdr. o 10,4 proc.). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4 proc.).
Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5 proc. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 2 789 szt. (spadek o 21,3 proc. rdr.) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5 proc. niższych niż przed rokiem. Na szóste miejsce, z piątego przed rokiem, spadły niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Sprzedaż wolumenowa spółek była na poziomie 1.289 sztuk, zmniejszając się rdr. o 16,4 proc. Skonsolidowane przychody Langendorf oraz Wielton GmbH w Niemczech zmalały o 18,3 proc., do 276,4 mln zł.
Rozwój spółki Wielton Słowacja i jej współpraca z nowym dealerem zaowocowały rekordowo wysoką sprzedażą w tym kraju i awansem na pozycję wicelidera rynku. Łącznie w krajach CEE Grupa Wielton obroniła piątą pozycję na rynku. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 1.099 sztuk i była na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (spadek o 0,5 proc.). Przychody ze sprzedaży w regionie CEE zwiększyły się o 3,6 proc. do 156,2 mln zł.
Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż pojazdów o 8,2 proc. do 776 sztuk. Jej udziały w rynku włoskim, który zmniejszył się rdr. o 9,4 proc., wyniosły 7 proc. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększyły się rdr. o 17,5 proc. Po trzech kwartałach spółka Guillén uplasowała się na dziewiątej pozycji, z udziałami w rynku hiszpańskim na poziomie 2,1 proc., wobec 3,4 proc. przed rokiem. Sprzedaż wolumenowa była na poziomie 305 szt. (spadek o 27,7 proc. rdr.). Przychody spółki w Hiszpanii zmalały o 13,7 proc., do 46,8 mln zł. W ramach budowy synergii z najmłodszą spółką w Grupie, przejętą pod koniec 2021 r., do oferty na rynku hiszpańskim wprowadzono nowe produkty: m.in. naczepy podkontenerowe oraz naczepy z rozwiązaniami dla transportu lotniczego.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wynik EBITDA Grupy Wielton zwiększył się o 24,4 proc., rosnąc do poziomu 181,5 mln zł. Pomimo presji ze strony otoczenia rynkowego stopa marży EBITDA sięgnęła 7,4 proc. (5,8 proc. po w trzech kwartałach 2022 r.). Wysoka dyscyplina kosztowa sprawiła, że wskaźnik długu netto/EBITDA zachował bezpieczny poziom 2,18. Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 85,2 mln zł, (o 9,6 proc. niższy od zysku netto z pierwszych trzech kwartałów 2022 r.) wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym w postaci wypłaconego odszkodowania BI o wartości 13,5 mln zł. (red)