Kompaktowy Lion's City 10 E w Dolomitach Fot. MAN
Po czterech latach ponownie odbyły się targi Busworld w Brukseli. MAN Truck & Bus zaprezentował innowacyjne pojazdy marek MAN i NEOPLAN oraz inteligentne usługi – a tym samym najnowsze portfolio wydajnych i zrównoważonych rozwiązań. Do najważniejszych atrakcji należała światowa premiera MAN Lion's City 12 E LE i MAN Lion's Intercity LE 14, a także autobusy z nową platformą elektroniczną. Od roku modelowego 2024 nowy cyfrowy kokpit będzie wyposażony w liczne systemy wspomagania, a tym samym zapewni większy komfort, bezpieczeństwo i wydajność.
Mobilność jutra ma być zrównoważona, połączona i autonomiczna. Transport publiczny, a w szczególności autobusy, w istotny sposób przyczyniają się do zaspokajania zmieniających się potrzeb ludzi w zakresie mobilności. Aby uwzględnić rosnące natężenie ruchu, odciążyć miasta i jak najlepiej wesprzeć przewoźników autobusowych, potrzebne są innowacyjne i przyszłościowe pojazdy i usługi – w transporcie miejskim, międzymiastowym i dalekobieżnym. Dzięki markom MAN i NEOPLAN firma MAN Truck & Bus oferuje już odpowiednie rozwiązania do szerokiego zakresu zastosowań. Niektóre z nich można było zobaczyć na targach Busworld Europe 2023 w Brukseli w dniach 7–12 października. Odwiedzający mogli zapoznać się łącznie z pięcioma innowacyjnymi autobusami.
Kompaktowy Lion's City 10 E
MAN zaprezentował na targach Busworld Lion's City 10 E, najnowszy model rodziny autobusów elektrycznych tej marki. Wersja midibus o długości 10,5 m jest produkowana w polskiej fabryce autobusów miejskich MAN w Starachowicach od początku 2023 roku. Uwagę zwracają między innymi kompaktowe rozmiary w pełni elektrycznego autobusu miejskiego. Może on wykorzystać swoje mocne strony w coraz częstszym korzystaniu z zorientowanych na klienta usług „na żądanie” oraz jako wsparcie w okresach dużej częstotliwości kursów, a także jako zwrotny autobus wahadłowy do centrum miasta. Autobus ma podobną pojemność pasażerską jak wiele autobusów 12-metrowych, ale wymaga znacznie mniejszej przestrzeni w ruchu, np. w centrach miast i zajezdniach oraz jest bardziej zwrotny.
To, że MAN Lion's City 10 E ze swoim rekordowym promieniem skrętu i kompaktowymi wymiarami jest rozwiązaniem również na wymagających trasach, został niedawno potwierdzone praktycznym testem w terenie alpejskim w Dolomitach Południowego Tyrolu. Na trasie liczącej 531 km eBus pokonał wysokość ponad 10.000 metrów i zużywał średnio 0,77 kWh na kilometr. Lion's City E osiągnął te najwyższe wartości pod względem wydajności dzięki innowacyjnej technologii i niezwykłemu współczynnikowi rekuperacji wynoszącemu ponad 50 procent.
Lion's City 12 E LE: premiera elektrycznej wersji low-entry
Na targach Busworld 2023 światową premierę miał Lion's City 12 E LE. Pierwszy elektryczny autobus niskowejściowy MAN trafi na rynek w tym roku. Bazuje na wielokrotnie nagradzanym elektrycznym autobusie solo o długości 12 metrów z napędem centralnym i akumulatorami modułowymi, ale zapewnia szczególnie wysoki poziom komfortu dzięki układowi podłogi zoptymalizowanemu z uwzględnieniem opinii klientów. Dzięki maksymalnie 41 miejscom pasażerskim, specjalnej przestrzeni do użytku dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych oraz tylnej części pojazdu pozbawionej wieży silnika i konstrukcji z niskim wejściem, Lion's City 12 E LE powinien sprawdzać się szczególnie dobrze na liniach podmiejskich z homologacją klasy 1.
– W szczególności fakt, że wszystkie siedzenia z tyłu pojazdu są zwrócone w kierunku jazdy, zapewnia pasażerom wygodę nawet podczas dłuższych podróży – powiedział Heinz Kiess, dyrektor ds. marketingu produktów autobusowych w MAN Truck & Bus.
Na targach Busworld 2023 światową premierę miał Lion's City 12 E LE Fot. MAN
Lion's Intercity LE 14: seria niskowejściowa teraz na trzech osiach
Światowa premiera numer 2: Lion's Intercity LE 14. Trzyosiowy pojazd o znacznie większej ładowności uzupełnia udaną serię pojazdów niskopodłogowych MAN. Oznacza to, że Lion's Intercity LE jest teraz dostępny w trzech rozmiarach. Z długością 14,43 m nowy Lion's Intercity LE 14 jest jednym z najkrótszych pojazdów na rynku autobusów trzyosiowych. A mimo to oferuje aż 63 miejsca siedzące i zabiera maksymalnie 127 pasażerów. Dzięki kierowanej osi wleczonej osiąga kompaktowy promień skrętu wynoszący 23,8 m. Opcjonalnie autobus jest dostępny z trzecimi drzwiami z tyłu – w takim wariancie będzie był prezentowany na targach Busworld. Do wyboru są także dwie wersje ultranowoczesnego cyfrowego kokpitu. Ponadto dostępne jest kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa, które – według producenta – nie ma sobie równych i które zostanie wprowadzone we wszystkich autobusach MAN w roku modelowym 2024, w oparciu o nową platformę elektroniczną.
Lion's Intercity LE 14 będzie również wyposażany w sprawdzony napęd MAN EfficientHybrid z wiodącym na rynku automatycznym systemem start-stop.
Światowa premiera numer 2: Lion's Intercity LE 14 Fot. MAN
Autokar Lion's Coach: wygodniejszy, bezpieczniejszy i wydajniejszy
Kolejną atrakcją przyciągającą wzrok na stoisku MAN był autokar Lion's Coach o długości 12 metrów i mieszczący 44 miejsca siedzące. W autokarze zastosowano także szeroką gamę innowacji na rok modelowy 2024: np. od przyszłego roku pojazdy będą bazowały na nowo opracowanej platformie elektronicznej, co wiązać się będzie z wprowadzeniem nowego, cyfrowego miejsca pracy kierowcy. Można to było zobaczyć po raz pierwszy na Busworld. Nowe kokpity z innowacyjnym systemem operacyjnym SmartSelect spełniają najwyższe standardy ergonomii i można je obsługiwać intuicyjnie, co znacznie odciąża kierowcę. Platforma elektroniczna umożliwia także korzystanie z wielu nowych systemów wspomagania i bezpieczeństwa, w tym radarowego wspomagania skręcania i zmiany pasa ruchu, a także ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Lion's Coach napędzany jest nowym silnikiem autokarowym MAN D26, spełniającym normę emisji spalin Euro 6e, który jest szczególnie ekonomiczny: pomimo wzrostu mocy o 10 KM i około 50 Nm wyższego maksymalnego momentu obrotowego, wysoko zaawansowana jednostka o pojemności 12,4 litra zużywa obecnie do 2,5 procent mniej paliwa.
Kolejną innowacją jest udoskonalony program zmiany biegów, uwzględniający topografię - EfficientCruise 3, który jest dostępny opcjonalnie dla autokarów marek MAN i NEOPLAN.
W autokarze Lion's Coach wprowadzone zostanie nowe, cyfrowe miejsce pracy kierowcy Fot. MAN
Minibus MAN TGE: stworzony dla małych grup podróżujących
Ofertę MAN na stoisku uzupełniał minibus TGE. Pojazd o długości 7,4 m, zabierający 16 pasażerów, ma być bardzo ekonomiczny pod względem zużycia paliwa – szczególnie na autostradzie. Dzięki mocy 177 KM (130 kW) i dużemu maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 410 Nm może pokonywać trasy w trudnym terenie. Ekskluzywny minibus można wyposażyć w 16 siedzeń w różnych konfiguracjach, co czyni go rozwiązaniem polecanym dla małych grup podróżujących i usług wahadłowych. (red)
Minibus MAN TGE zabiera 16 pasażerów Fot. MAN
Odwiedzający mogli zobaczyć też Neoplana Skyliner w ekskluzywnej koncepcji bistro Fot. MAN