Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Niższe zużycie paliwa dzięki nowoczesnym olejom silnikowym

Shell Rimula R6 i R7 do pojazdów ciężarowych
3 listopada 2023

Pojazdy ciężarowe muszą zmniejszyć emisję C02, zachowując osiągi - pomocne w tym będą nowoczesne oleje silnikowe Fot. Shell

 
Branża transportu drogowego stoi obecnie przed dwoma wyzwaniami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem wymagane jest ograniczenie emisji CO2 przez nowe pojazdy ciężarowe. Do 2025 r. musi zostać ono zmniejszone o 15%, a do 2030 r. – o 30% (mierzone w stosunku do danych z 2019 r. – rozporządzenie (EU) 2019/1242). Jednocześnie oczekuje się, że osiągi takich pojazdów zostaną utrzymane, a nawet poprawione. Pomocne w tym będą nowoczesne środki smarne, głównie oleje silnikowe.
Wahania cen paliw, inflacja, rosnące pensje sprawiają, że przewoźnicy i zarządcy flot transportowych mierzą się z wieloma sprzecznymi wymaganiami. U podstaw wszystkich działań leży potrzeba utrzymania konkurencyjności. Jest to możliwe między innymi poprzez maksymalizację wydajności, co pozwala zminimalizować całkowite koszty operacyjne. Do najważniejszych kwestii wpływających na koszty funkcjonowania floty należą: praktyki serwisowe, innowacje techniczne, okresy między wymianami oleju (ODI) oraz kwestie zrównoważonego rozwoju.
Dlaczego akurat te zagadnienia? Serwis stanowi około 10% całkowitych kosztów operacyjnych floty ( Certas Energy. www.certasenergy.co.uk/news/top-hgv-maintenance-tips-to-reduce-total-cost-per-mile CertasEnergy.co.uk). Innowacyjne silniki o wyższych parametrach zmieniają oblicze branży transportu drogowego, ale pociągają za sobą nowe wymagania, w tym konieczność stosowania zatwierdzonych olejów. Wraz z rozwojem silników niektórzy producenci dopuszczają obecnie, aby ODI sięgały nawet 129 tys. km (Ismail Bagci i Chris Alley. www.fleetmaintenance.com/in-the-bay/tools/article/21126283/four-keys-to-a-successful-extended-drain-interval-program Fleet Maintenance. 3 marca 2020). W praktyce osiągnięcie tej wartości wymaga stosowania odpowiednich rozwiązań serwisowych. Wreszcie sektor transportu drogowego przyczynia się do około 9% globalnej emisji dwutlenku węgla (International Energy Agency (2020), CO₂ emission by sector, World 1990-2018; International Energy Agency (2020), CO₂ emission 1) industry, 2) transport and 3) heavy duty vehicles in sustainable development scenario 2000-2030; Deloitte Analysis), co sprawia, że narasta presja, aby pojazdy wykorzystywane w tej branży spełniały wyśrubowane normy emisji.

Gama olejów silnikowych Shell Rimula, obejmująca oleje Rimula R6 i Rimula R7 jest owocem wieloletniego doświadczenia w opracowywaniu olejów oraz współpracy z producentami Fot. Shell

 

Właściwości sprawdzone w warunkach rzeczywistych

W Shell wiemy, że nasi klienci z branży transportowej szukają sposobów na obniżanie kosztów, a jednocześnie utrzymanie wysokiej jakości usług i dalsze rozwijanie biznesu. Jako wiodący dostawca olejów silnikowych odgrywamy ważną rolę w osiąganiu tych celów. Pomagamy w realizacji planów handlowych umożliwiając bezpieczniejszą i wydajniejszą jazdę, co przekłada się na niższy całkowity koszt użytkowania (TCO).
Gama olejów silnikowych Shell Rimula, obejmująca oleje Shell Rimula R6 i Rimula R7 jest owocem wieloletniego doświadczenia w opracowywaniu olejów oraz współpracy z producentami. Wyjątkowa wydajność, trwałość i oszczędność paliwa w przypadku produktów z tej serii zostały sprawdzone w rygorystycznych testach prowadzonych w warunkach rzeczywistych.
Rozbudowany program testów Shell obejmuje między innymi próby terenowe i laboratoryjne pojazdów ciężarowych IVECO Stralis z silnikami Cursor 11 i 13 z całkowitym przebiegiem testowym do 550 tysięcy kilometrów. Okresy między wymianami oleju (ODI) w tych testach to 200 tysięcy kilometrów. Prace obejmują także badanie laboratoryjne silnika, polegające na trwającym 3.300 godzin teście trwałości.
Z kolei wspólnie z Daimler Trucks AG, Shell prowadzi w Republice Południowej Afryki testy prototypowych silników wraz z prototypowymi olejami silnikowymi. Przez program ten przeszły wszystkie najnowsze i zaawansowane technologicznie środki smarne Shell, w tym oleje Shell Rimula R6 i R7.
Efektem tych działań jest gama wysokowydajnych olejów silnikowych, przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach. Produkty te zapewniają między innymi większą niezawodność oraz poprawę efektywności zużycia paliwa (przeprowadzono próby terenowe w celu określenia statystycznie istotnych wartości obniżenia zużycia paliwa), bez szkody dla ochrony podzespołów silnika. Najbardziej zaawansowane oleje Shell Rimula R7 umożliwiają ograniczenie zużycia paliwa na poziomie od 1% do nawet 3% (Na podstawie statystycznie istotnych danych pochodzących z kontrolowanych badań terenowych. Oszczędność paliwa na poziomie nawet do 1,0% udowodniona w testach polowych dla Shell Rimula R7 w porównaniu z klasą lepkości 5W-30 (HTHS 3,5 mPa·s). Oszczędność 3,0% wykazana w porównaniu z klasą lepkości 10W-40 (HTHS 4,4 mPa·s), a 3,9% w porównaniu z klasą 15W-40 (HTHS 4,4 mPa·s)). Chociaż uzysk 1% może się wydawać znikomy, na dystansie 1 miliona kilometrów pojedyncza ciężarówka może zaoszczędzić 3.300 l paliwa. W skali całej floty ciągłe i skumulowane oszczędności stają się znaczące.

Oleje silnikowe Shell Rimula R6 i R7 zostały stworzone z wykorzystaniem technologii Dynamic Protection Plus oraz Dynamic Efficiency i są olejami o niskiej zawartości SAPS Fot.Shell

 

Dlaczego najnowsze silniki wymagają innowacyjnych olejów?

Konstrukcje silników wysokoprężnych do pojazdów ciężarowych znacząco ewoluowały w ciągu ostatnich 40 lat pod wpływem przepisów dotyczących emisji oraz wymagań klientów w odniesieniu do niezawodności i wydajności. Operatorzy flot muszą ograniczać koszty poprzez utrzymanie i, jeśli to możliwe, poprawę niezawodności i wydajności ciężarówek. By sprostać temu podwójnemu wyzwaniu, producenci samochodów ciężarowych opracowują silniki nowej generacji o zmniejszonym wpływie na środowisko i większej wydajności. Nowoczesne silniki wymagają innowacyjnych olejów do ochrony najważniejszych podzespołów.
Oleje o niższej lepkości (rzadsze) powodują mniejsze opory przepływu, co przekłada się na większą oszczędność paliwa i niższą emisję CO₂. Nadal jednak muszą być trwałe i chronić podzespoły silnika, aby zapewnić wysoką niezawodność i niskie koszty serwisowania. Lepkość wysokotemperaturowa (HTHS) mierzy zdolność oleju do efektywnego przepływu w temperaturach roboczych silnika (150°C) przez wąskie przestrzenie między ruchomymi podzespołami, na przykład w układzie rozrządu.
Normy API FA-4 dopuszczają formulacje SAE 30 o niskiej lepkości HTHS nawet 2,9 mPa·s. Niemniej wiele olejów API CK-4 wykazuje lepkość HTHS 3,2 mPa·s, która mieści się w zakresie SAE 30, ale jest bliska minimum SAE 40. Kierując się potrzebą poprawy efektywności zużycia paliwa, producenci silników wykraczają poza obecne standardy i opracowują oleje SAE 20 o lepkości HTHS 2,6 mPa·s. Oleje Shell Rimula R7 to oleje o niższej lepkości HTHS niż konwencjonalne oleje o tej samej klasie lepkości SAE. Oznacza to, że zachowują niską lepkość w warunkach pracy w wysokiej temperaturze i przy stałych naprężeniach ścinających, co zmniejsza straty związane z tarciem, a tym samym obniża zużycie paliwa.

Łukasz_Radzymiński Fot.Shell

 

Wymierne korzyści dzięki olejom Shell Rimula

Oleje silnikowe Shell Rimula R6 i R7 zostały stworzone z wykorzystaniem technologii Dynamic Protection Plus oraz Dynamic Efficiency i są olejami o niskiej zawartości SAPS (popiół siarczanowy, fosfor i siarka), które pomagają spełnić wymagania dotyczące emisji spalin i wspomagają wydajność pracy jednostki napędowej poprzez ochronę katalizatorów i filtrów układu wydechowego. Dynamic Protection Plus łączy technologię syntetycznego oleju bazowego z technologią Adaptive Additive, aby zapewnić potwierdzone zdolności rozruchu w ekstremalnych temperaturach i wyjątkową ochronę silnika przed zużyciem we wszystkich warunkach terenowych i pogodowych oraz gromadzeniem się osadów i kwasów, w tym w silnikach z recyrkulacją spalin. Pozwala to na wydłużenie żywotności oleju i okresów między jego wymianami.
Środki smarne wpływają na wiele obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego – od pracy sprzętu po emisje. Dzięki priorytetowemu potraktowaniu kwestii ochrony i wydajności, oferta Shell obejmuje wszechstronną gamę wysokowydajnych olejów silnikowych przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach. Oleje Shell Rimula R6 i R7 pomagają osiągnąć korzyści w każdej z tych dziedzin, zapewniając w efekcie większą niezawodność podzespołów, wzrost wydajności maszyn i usprawnienie działania firmy.
Autor: Łukasz Radzymiński, dyrektor sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.