Sokołów-Logistyka zajmuje się m.in. chłodniczymi przewozami krajowymi i międzynarodowymi Fot. Sokołów-Logistyka
Według ekspertów rynku naczep w Polsce, z uwa- gi na ogólny spadek koniunktury w transporcie, obserwowane jest odkładanie decyzji zakupowych, ale w przypadku chłodni i pojazdów izotermicznych popyt jest duży. Producenci takich naczep, przyczep i zabudów odnotowują wzrost sprzedaży. Jak twierdzą przedstawiciele firmy Krone, rynek naczep chłodniczych pozostaje stabilny, nawet w trudniejszych ekonomicznie czasach. Na polskim rynku marka odnotowała już około 76-procentowy wzrost rejestracji naczep tego typu (chłodni i furgonów) w ciągu trzech kwartałów, w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. Wraz z popytem rosną wymagania nabywców.
Zdaniem użytkownika
Jak twierdzi Rafał Rusjan, prezes zarządu „Sokołów-Logistyka” Sp. z o.o., sektor przewozów w kontrolowanej temperaturze stawia dużo wyzwań firmom transportowym. Sokołów-Logistyka specjalizuje się w zakresie usług transportowych, w przewozach krajowych i międzynarodowych – chłodniczych oraz przewozach żywych zwierząt. ratora ]
– Potrzeby zleceniodawców rosną, a przewoźnicy muszą zapewnić optymalne warunki przewozu – mówi Rafał Rusjan. – Wybór naczep chłodniczych jest duży, a producenci proponują wiele nowych rozwiązań technicznych. Niektóre z nich ukierunkowane są na ekologię. W ostatnim czasie mieliśmy możliwość przetestowania naczepy z agregatem napędzanym elektrycznie, w której specjalna bateria zainstalowana w naczepie jest ładowana przez środkową oś. Agregat podczas jazdy zasilany jest silnikiem elektrycznym, pobierającym energię z baterii. Paliwo pobierane jest przez agregat wyłącznie w momencie wyczerpania się energii w baterii. Takie rozwiązanie przyczynia się do ograniczenia emisji spalin. Sokołów-Logistyka dynamicznie się rozwija, realizując swoją strategię, mimo że sytuacja na rynku usług transportowych nie jest łatwa. Prezes Rusjan wskazuje na problemy z dostępnością kierowców, wahania cen paliw, sytuację na Wschodzie, podwyżki cen, opłat. Jakie są oczekiwania użytkowników wobec producentów pojazdów chłodniczych? – Przede wszystkim stawiamy na dostępność produktów i cenę adekwatną do jakości pojazdów – mówi Rafał Rusjan. – Jako Spółka dużą wagę przykładamy do rzetelności świadczonych usług. Naczepy przez nas zakupione muszą dać nam gwarancję utrzymania odpowiedniej temperatury przewożonych towarów. Nie bez znaczenia jest też ekonomika tych pojazdów. Zwracamy również uwagę na ekologię i rozwiązania sprzyjające środowisku.
Rafał Rusjan (Sokołów-Logistyka): – Potrzeby zleceniodawców rosną, a przewoźnicy muszą zapewnić optymalne warunki przewozu Fot. Sokołów-Logistyka
Z myślą o ekonomice eksploatacji i ekologii
Naczepy chłodnie nie mogły pozostać poza trendem elektromobilności. Schmitz Cargobull jest pierwszym producentem OEM, który uzyskał homologację typu dla w pełni elektrycznej naczepy chłodni S.KOe COOL z osią generatora. Dopuszczenie zostało oficjalnie wydane przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (Kraftfahrtbundesamt). W pełni elektryczna naczepa chłodnia S.KOe COOL spełnia wszystkie odpowiednie ustawowe wymagania Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i produkcji. Dowodem były wymagane badania typu pojazdu lub jego części. Systemy zostały zatwierdzone przy wsparciu TÜV Rheinland. Wymagane badanie typu do homologacji kompletnego pojazdu trzyosiowej, w pełni elektrycznej naczepy S.KOe COOL zostało pomyślnie przeprowadzone przez SGS TÜV.
Niemiecki producent wśród zalet naczep chłodniczych S.KO COOL wymienia m.in. niskie łączne koszty eksploatacji. Taki pojazd zapewnia przy tym bezpieczne przewożenie towaru i krótki czas przeładunku na rampie. Telematyka TrailerConnect w wyposażeniu seryjnym zapewnia przejrzystość oraz pełną dokumentację łańcucha chłodzenia. Naczepa S.KO COOL po modernizacji jest bardziej wytrzymała, lżejsza i lepiej izolowana. Zmodyfikowana część przednia w nowej wersji naczepy jest bardziej wytrzymała i odporna na trudne warunki obsługi, występujące w przypadku konieczności szybkiego sprzęgnięcia i rozprzęgnięcia z ciągnikiem. System Dynamic Ramp Protection zapewnia ochronę tyłu pojazdu przed uszkodzeniami powstającymi podczas dojazdu do rampy. Ponadto pojazd ma większe obciążenie użytkowe i lepiej chroni towar przechowywany w temperaturze kontrolowanej. Grubość panelu ściany czołowej zwiększono z 53 mm do 60 mm – bez strat w zakresie długości wewnętrznej ładowni. W połączeniu z nowym agregatem chłodniczym S.CU firmy Schmitz, oszczędność energii jest jeszcze większa, ponieważ agregat zużywa o 10% mniej paliwa, niż wcześniej stosowane urządzenie chłodnicze. Telematyka TrailerConnect w pojazdach Schmitz Cargobull umożliwia uzyskanie wszystkich wymaganych informacji o pojazdach. Wysokiej jakości komponenty techniczne i czujniki rejestrują dane naczepy oraz przekazują je do centrum obliczeniowego telematyki. Za pomocą portalu TrailerConnect można na bieżąco obserwować stan naczepy i ładunku. Wszystkie dane, wyniki, komunikaty i informacje o lokalizacji w czasie rzeczywistym są w szerokim zakresie wyświetlane, a w razie potrzeby można je filtrować. Raporty można generować w formacie PDF lub Excel. System zapewnia chronologiczne rejestrowanie informacji serwisowych wszystkich komponentów naczepy (chłodzenie, mechanizm jezdny, czujniki, elementy wykonawcze). Właściwe dla serwisu komunikaty ostrzegawcze w czasie rzeczywistym pozwalają uniknąć przestojów pojazdu. Najmniejsze odchyłki temperatury mogą wpływać na trwałość i jakość żywności oraz produktów farmaceutycznych. TrailerConnect umożliwia sterowanie wytycznymi temperatury agregatu chłodniczego. System przekazuje informacje o temperaturze i wilgotności w ładowni, poziomie napełnienia zbiornika paliwa oraz o funkcjach agregatu chłodniczego. Na podstawie danych dostarczanych na bieżąco można dokumentować sprawność łańcucha chłodniczego dla całego transportu wg DIN EN 12830.
Za pomocą TrailerConnect można nadzorować i sterować transportem odstawionych jednostek w ruchu intermodalnym koleją i na promie oraz w przypadku przystanków pośrednich podczas przepinek, aby ładunek bezpiecznie dotarł do celu. Komunikacja dwustronna istotnych funkcji umożliwia również bezpiecznego zarządzanie z biurka firmy spedycyjnej. System przekazuje także aktualne dane pozycji naczepy oraz informacje w czasie rzeczywistym, kiedy naczepy wjeżdżają do skonfigurowanych obszarów lub z nich wyjeżdżają. Jeżeli pojazdy znajdują się tam ponadprzeciętnie długo, system zaalarmuje. Funkcja Geofencing umożliwia też zamykanie drzwi TL3 w S.KO COOL SMART automatycznie. TrailerConnect łączy informacje związane z flotą pojazdów w inteligentny sposób. Dane wszystkich połączonych komponentów naczepy, takich jak chłodzenie, mechanizm jezdny i czujniki są rejestrowane chronologicznie. Wszystkie zdarzenia techniczne są udokumentowane z podaniem czasu i miejsca powstania oraz usunięcia. Centralny monitoring agregatu chłodniczego Schmitz Cargobull S.CU pozwala uniknąć usterek. Użytkownik jest proaktywnie informowany o krytycznych stanach urządzenia. Partner serwisowy otrzymuje już wcześniej wszystkie wymagane informacje oraz może zamówić części zamienne, a także zaplanować prace w warsztacie. W ten sposób wizyty w warsztacie zostają ograniczone do minimum. Portal aplikacji TrailerConnect beUpToDate umożliwia wygodne i łatwe nadzorowanie floty pojazdów przez smartfon. Aplikacja beUpToDate zapewnia podgląd najważniejszych danych floty w czasie rzeczywistym oraz wskazuje pozycje naczep na mapie floty. Aplikacja została zaprojektowana dla kierowników flot i dyspozytorów. Wszyscy użytkownicy portalu telematyki mogą być informowani na smartfonie o aktualnych lokalizacjach, czasach przestoju oraz danych ruchu.
Schmitz Cargobull jest pierwszym producentem OEM, który uzyskał homologację typu dla w pełni elektrycznej naczepy chłodni S.KOe COOL z osią generatora Fot. Schmitz Cargobull
Schmitz Cargobull: za pomocą portalu TrailerConnect można na bieżąco obserwować stan naczepy i ładunku Fot. Schmitz Cargobull
Nie tylko do „spożywki”
Według Tomasza Kujawy, dyrektora handlowego Pozkrone (generalny dystrybutor pojazdów Krone) rynek chłodniczy to bardzo perspektywiczna branża logistyczno-transportowa.
– Ze względu na zmieniający się klimat coraz więcej zleceniodawców życzy sobie, aby ich towary były przewożone w kontrolowanej temperaturze – mówi Tomasz Kujawa. – Możemy zauważyć wzrost zainteresowania tego typu naczepami, dlatego też obecnie najdłuższe okresy oczekiwania są na takie pojazdy. Pomimo wyższej ceny zakupu (naczepa + agregat) przewoźnicy będą zmuszeni do inwestowania w taki sprzęt. Naprzeciw tym trendom wychodzi również producent naczep chłodniczych firma KRONE. Od kilku lat oferuje własny agregat chłodniczy pod nazwą CELSINEO. Jest to całkowicie innowacyjna konstrukcja, która nie wymaga specjalistycznego serwisowania. Konstrukcja oparta jest na trzech modułach chłodniczych. W przypadku uszkodzenia modułu można kontynuować pracę na dwóch pozostałych a w najbliższym serwisie nie działający wymienić na nowy. Do tego cały pakiet może być również wyposażony w telematykę, która ułatwia pracę spedytorowi. Co do rodzajów wyposażenia, nadal popularne pozostają naczepy standardowe lub z podwójną podłogą.
Przedstawiciele firmy Krone zwracają uwagę na istotne cechy pojazdów chłodniczych tej marki. W przypadku Cool Liner SDR 27 eL4-S, dzięki ciągłemu podwoziu, siły pociągowe są przenoszone bezpośrednio na podwozie i chronią skrzynię ładunkową podczas sprzęgania i rozprzęgania. Kolejnymi zaletami są na przykład zoptymalizowane pod względem wstrząsów podwozie i szczelna podłoga. Cool Liner firmy Krone jest również dostępny w wersji Huckepack z kieszeniami dla chwytaka i odpowiednim wyposażeniem do transportu kombinowanego.
Podwójna podłoga Cool Liner posiada zgodne z HACCP prowadnice zlicowane ze ścianą. Poziome oznaczenia na prowadnicach ułatwiają regulację wysokości belek podłogi. Ta wersja umożliwia załadunek 33 dodatkowych europalet na drugim poziomie. Odbywa się to za pomocą 22 aluminiowych belek ładunkowych, które można elastycznie ustawiać na wysokości w 12 parach aluminiowych szyn prowadzących.
Cool Liner Multitemp zapewnia maksymalną swobodę w projektowaniu i obsłudze systemów wielokomorowych. Dzięki nowej technologii montażu, pozycja montażowa dodatkowych parowników może być dostosowana do różnych wymagań użytkownika. Zmieniona, zatwierdzona przez ATP poprzeczna ścianka działowa Isowall, która może być umieszczona na całej długości pojazdu, może być otwierana i zamykana przy niewielkim wysiłku.
W Cool Liner Meathang, dzięki zintegrowanym stalowym wzmocnieniom do zawieszenia mięsa, zapewniono stabilność dla pięciu torów rurowych z odpowiednimi ogranicznikami haka, w tym ochroną przed wyczepieniem się haka. Naczepy Cool Liner Pharma, wyposażone w system KRONE Telematics, są testowane w kilkudniowym teście funkcjonalnym w najtrudniejszych warunkach. Producent może również przedstawić certyfikat EIPL dla Cool Linera. Certyfikat ten jest wydawany przez European Institute for Pharma Logistics GmbH. KRONE oferuje Cool Liner z certyfikatem farmaceutycznym w różnych wersjach wyposażenia. Agregaty chłodnicze mogą być instalowane zarówno w wersji jedno-, jak i wielotemperaturowej. Naczepy chłodnicze Krone są kierowane zasadniczo do spedytorów z sektora przewozów w kontrolowanej temperaturze, takich jak branża spożywcza, która jest obecnie największym odbiorcą naczep Cool Liner. Tym odbiorcom firma sprzedajemy głównie Cool Liner w standardowym wyposażeniu lub Cool Liner z podwójną podłogą. Nie należy jednak zapominać o sektorze transportu kwiatów, dla którego dostępny jest Cool Liner o tzw. szerokości kwiatowej, który zapewnia łącznie 30 mm więcej miejsca na szerokość, dla optymalnego zabezpieczenia wózków kwiatowych.
KRONE oferuje własny agregat chłodniczy CELSINEO, którego konstrukcja oparta jest na trzech modułach chłodniczych Fot. Krone
Krone w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. na polskim rynku odnotowało około 76-procentowy wzrost rejestracji naczep chłodni i furgonów Fot. Krone
Dla dystrybucji
Przewozy w chłodzie bazują także na mniej- szych pojazdach. Zabudowa kontenerowa izo- termiczna LAMAR to produkt dedykowany firmom stawiającym na dużą ładowność, trwa- łość i wszechstronne wyposażenie. Chłodnia i izoterma są produktami dedykowanymi bran- ży logistycznej, FMCG, branży cateringowej i ga- stronomicznej, ale także dystrybutorom kwiatów, owoców czy warzyw.
– Nasze chłodnia i izotermy to pojazdy pro- jektowane z myślą o ich użytkowym charakterze – mówi Patryk Kuźma, dyrektor zarządzający La- marSpzo.o.–
Zabudowa kontenerowa izotermiczna oraz chłodnicza (lodownia), pozwala klientowi dopo- sażyć nie tylko wnętrze zabudowy, ale konstruk- cję zewnętrzną w wiele dodatkowych elementów jak choćby kurtyny paskowe, przesuwna ściana grodziowa czy punkty mocowania ładunku. Cha- rakter poszczególnych rozwiązań pozwala do- stosować zabudowę do własnych potrzeb. Cała konstrukcja uzyskała wysokie parametry izolacji. Dla klientów oznacza to niskie straty temperatu- ry, wysoką trwałość całej zabudowy, co przekła- da się na świeżość i żywotność przewożonych pro- duktów.
Według przedstawiciela firmy Lamar jednym z największych wyzwań stojących przed produ- centami chłodni i izoterm jest dostosowanie tych zabudów oraz stosowanych w nich agregatów do wymagań pojazdów w pełni elektrycznych.
– Ten segment rynku powiększa się znacząco z roku na rok, obejmując coraz większy obszar do- staw do klienta końcowego, gdzie swoje zastoso- wanie znajdują izotermy i chłodnie – dodaje Pa- tryk Kuźma. – Nieunikniona jest także ekspansja pojazdów elektrycznych na rynku lekkich pojaz- dów dostawczych, co wymusi szukanie rozwiązań zwiększających zasięg. W związku z tym w naszej firmie prowadzimy nieustanne prace mające na celu zaproponowanie jak najlepszych rozwiązań pasujących do nowej, elektrycznej rzeczywistości.
Patryk Kuźma (Lamar): jednym z największych wyzwań stojących przed producentami chłodni i izoterm jest dostosowanie tych zabudów oraz stosowanych w nich agregatów do wymagań pojazdów w pełni elektrycznych Fot. Lamar
Zabudowa Lamar uzyskała wysokie parametry izolacji Fot. Lamar
Ciągniki, „chłodne” ciężarówki i dostawczaki, naczepy i agregaty z jednego źródła
Grupa DBK oferuje zarówno ciężarowe podwozia pod zabudowy chłodnicze i izotermiczne, jak i gotowe dostawcze samochody chłodnicze, naczepy chłodnie oraz agregaty.
Ciężarowe i dostawcze
Jak zwraca uwagę Jacek Błaszkowski, kierownik ds. szkoleń i sprzedaży podwozi w Grupie DBK, pojazdy chłodnicze pracują na różnych dystansach. Jeżeli chodzi o dystans długi, to firma oferuje gamę pojazdów DAF XF/XG (ciągniki do współpracy z naczepami chłodniami oraz zabudowane podwozia, najczęściej z przyczepą). – Wyróżnia je przede wszystkim komfort oraz niskie zużycie paliwa dzięki nowym aerodynamicznym kabinom i zmodernizowanym układom napędowym – zapewnia Jacek Błaszkowski. W segmencie dystrybucji nowością są pojazdy gamy XD. – Wniosły one do tej branży komfort (wyciszenia wnętrza, wyposażenie), dostępny do tej pory tylko w sprzęcie do długich dystansów – dodaje przedstawiciel Grupy DBK. – Ponadto, lub właściwie przede wszystkim, pojazdy te wyznaczają nowe standardy bezpieczeństwa, jak i wygody użytkowania w zatłoczonych centrach miast, gdzie zmuszone są często szybko manewrować. Pojazdy lżejsze z gamy XB (następca LF) otrzymały przede wszystkim zmodernizowany układ napędowy z automatyczną skrzynią biegów ZF POWERLINE. Pojawiają się nowe grupy nabywców. – Da się zauważyć, że niektórzy producenci żywności, w jakiejś części wracają do własnego transportu – mówi Jacek Błaszkowski. – Pojawiło się również kilku przewoźników leków. Jest to odmienna specyfika od żywności, nie wymaga się tam temperatur -20°C (raczej lekko na plusie), a lekkie tzn. 18-tonowe pojazdy mają bardzo długie (niespotykane wcześniej w tej klasie) zabudowy, ponieważ przestrzeń, a nie ładowność jest wykładnikiem. Absolutną nowością Grupy DBK (wspólny projekt z firmami ECOTERM i ADDVOLT), idącą z duchem czasów, jest agregat chłodniczy pracujący wyłącznie „na prądzie”. Układ zawiera napędzany energią kinetyczną pojazdu generator oraz wydajny powerbank. Umożliwia to oszczędzanie paliwa, które musiałoby zasilać diesel agregatu, ale przede wszystkim dzięki baterii agregat pracuje bezemisyjnie w centrum miasta, np. w czasie rozładunku, jak również w trakcie obowiązkowych pauz w podróży. Jakich konkretnie pojazdów chłodniczych i izotermicznych poszukują przewoźnicy? Jakie rozwiązania techniczne, konstrukcyjne, wyposażenie są pożądane obecnie przez nabywców takiego sprzętu? – W dobie dekarbonizacji, ograniczeń dostępu pojazdów spalinowych do centrów miast, część dystrybucyjna tego rynku jest zainteresowana pojazdami w pełni elektrycznymi, ponieważ w tej chwili (a już na pewno przypadku pojazdów DAF) zasięgi sięgają nawet 500 km – zauważa Jacek Błaszkowski. – Są tu jednak inne wyzwania, pierwszym jest wysoka cena (elektryczna ciężarówka z sensowną ładowarką kosztuje 3 razy tyle, co tradycyjna). Kto z nas chciałby kupować np. mięso, ryby, wędliny jeszcze o 20 % drożej przy i tak rosnących cenach… Drugim wyzwaniem jest niedostosowana sieć energetyczna, w wielu przypadkach wykluczająca otrzymanie zezwolenia na przyłącze ładowarki (ciężarówka to nie Tesla). Natomiast są to zmiany nieuniknione i wierzę, warunki do tego typu rozwiązań dostosują się do rynku w ciągu najbliższych, maksymalnie 10 lat.
Grupa DBK oferuje m.in. ciężarowe podwozia pod zabudowy chłodnicze i izotermiczne (na zdjęciu: DAF LF z zabudową chłodniczą) Fot. Grupa DBK
Jacek Błaszkowski (Grupa DBK): – W segmencie dystrybucji pojazdy gamy XD wniosły komfort dostępny do tej pory tylko w sprzęcie do długich dystansów Fot. Grupa DBK
Systemy chłodzenia
W ofercie Grupy DBK są też zaawansowane produkty chłodnicze firmy Daikin, która w 2016 r. przejęła firmę Zanotti. – Połączenie kompetencji tych dwóch firm stworzyło jednego z czołowych graczy w europejskim przemyśle chłodniczym – zapewnia Tomasz Feliga, menadżer produktu agregaty chłodnicze w Grupie DBK. – Rozwiązania chłodnicze Daikin/Zanotti zostały zaprojektowane, aby sprostać wymaganiom rynku europejskiego w zakresie transportu świeżych i mrożonych produktów. Jako autoryzowany przedstawiciel marki ZANOTTI w Polsce, oferujemy systemy chłodzenia dla różnych typów pojazdów – od dostawczych po ciężarowe. Produkty charakteryzują się łatwością obsługi i kontroli, cichą pracą, kompatybilnością z telematyką oraz spełnieniem standardów Komisji Europejskiej, dotyczących transportu produktów farmaceutycznych. Modele Invisible i Zero, zaprojektowane dla samochodów dostawczych, są dostępne dla pojazdów zarówno z napędem spalinowym, jak i elektrycznym. Invisible to niewidoczna jednostka, idealna dla tych, którzy cenią sobie oszczędność przestrzeni, podczas gdy seria Zero to elastyczne agregaty chłodnicze, które mogą być montowane na dachu lub przedniej ścianie nadwozia. Dla ciężarówek do 6,5 metra przeznaczone są modele SFZ. To sprawdzona konstrukcja, zoptymalizowana pod kątem energooszczędności, niskiego poziomu hałasu i łatwego w obsłudze transportu towarów w kontrolowanej temperaturze w średniej wielkości nadwoziach chłodniczych. Agregaty są montowane na przedniej ścianie skrzyni i mogą być skonfigurowane z różnymi parownikami i wentylatorami. Kierowca ma możliwość monitorowania pracy jednostki w czasie rzeczywistym, w celu utrzymania przewożonego towaru w odpowiedniej temperaturze podczas całej podróży. Dla dużych ciężarówek przeznaczona jest seria Uno, napędzana własnym silnikiem wysokoprężnym. Dostępna jest w różnych wydajnościach chłodniczych, aby efektywnie transportować produkty w średnich i dużych autach ciężarowych. Modele Uno mogą być montowane na przedniej ścianie skrzyni lub pod nadwoziem. Najnowsze osiągnięcie, Daikin Exigo E1500, jest innowacyjnym agregatem naczepowym, który korzysta z technologii inwerterowej, umożliwiając do 20% niższe zużycie paliwa. Cechuje go niski poziom hałasu w standardzie orz krótszy czas przestojów konserwacyjnych dzięki standardowemu okresowi międzyobsługowemu, wynoszącemu 3. – Serwisy Grupy DBK świadczą usługi montażu i konserwacji agregatów we wszystkich typach pojazdów – dodaje Tomasz Feliga. – Stosujemy oryginalne części zamienne, opracowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej wydajności i niezawodności. Zaletą dla klientów jest to, że podczas serwisów lub przeglądów pojazdów mogą jednocześnie wykonywać przeglądy i naprawy agregatów. Skraca to czas przestojów i eliminuje osobne wizyty w serwisach agregatów chłodniczych.
Jarosław Gromala (Grupa DBK): – Chłodnie marki IVECO nieprzypadkowo cieszą się uznaniem w branży Fot. Grupa DBK
Dostawcze długodystansowe
IVECO Daily w wersji chłodnia i izoterma to kolejne propozycje w Grupie DBK. – Chłodnie marki IVECO nieprzypadkowo cieszą się uznaniem w branży – zwraca uwagę Jarosław Gromala, dyrektor telemarketingu i sprzedaży pojazdów w Grupie DBK. – Kluczem do tego sukcesu jest kombinacja innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz bogatego wyposażenia, które odpowiadają na aktualne potrzeby rynku. W ofercie Grupy DBK posiadamy szeroką gamę dostępnych pojazdów, od modeli o DMC 3,5 t, przez 5,2 , aż po 7,2 tony. To rozwiązanie zdaje się być odpowiedzią na oczekiwania klientów, zwłaszcza w kontekście nadchodzących zmian w przepisach dotyczących tachografów. Jednak to, co w mojej opinii naprawdę wyróżnia chłodnie IVECO, to decyzja o implementacji silnika o pojemności 3 litrów. W porównaniu z konkurencyjnymi markami, które często oferują silniki o pojemności 2.0 czy maksymalnie 2,3 litra, IVECO postawiło na wytrzymałość i trwałość. Silnik oparty na łańcuchu, bardziej żywotny w eksploatacji, daje klientom pewność, że pojazd poradzi sobie z większymi przebiegami, a jednocześnie będzie zużywał mniej paliwa - co przekłada się na niższe koszty eksploatacji (przy większych ładunkach zrobi większe przebiegi i mniej spali, jedna turbina). Jak ujawnia nasz rozmówca, takie samochody chętnie zamawiają hurtownie mięsne i nabiałowe, przetwórstwo mięsne, firmy transportowe świadczące usługi przewozu towarów w niskich temperaturach dla przetwórstwa jak i leków. – Obserwujemy wzrost w przewozach leków, klienci przesiadają się na nasze pojazdy z silnikami 3.0, ponieważ te auta osiągają duże przebiegi w transporcie międzynarodowym a konkurencja z mniejszymi silnikami nie daje im już trwałości przy przebiegach powyżej 300 tys. km – mówi Jarosław Gromala. Klienci jeżdżący na pojazdach do 3,5 dmc, będą szukać większych tonaży, ze względu na zmiany przepisów wchodzących w 2026 roku - tachografy. Klienci już przesiadają się na modele o DMC 7,2 t, aby spróbować transportu na prawo jazdy kat C. I jest to o tyle ciekawa alternatywa, że nie muszą kupować od razu drogiego ciągnika siodłowego lub solówki. Niski koszt zakupu i koszty paliwa, ceny przeglądów, które są takie same jak w autach do 3,5 tony skłaniają ich do zmiany i wyboru wyższego tonażu. Z obserwacji przedstawiciela Grupy DBK wynika, że przewoźnicy często wybierają standardowe zabudowy izotermiczne 0-5 stopni lub chłodnie do -20 stopni w dystrybucji, od 5 do 8 palet. Przewóz leków to specjalistyczne zabudowy, dwutemperaturowe z wydajnymi agregatami, specjalnymi zabezpieczeniami i zamknięciami. – Widzimy zwiększenie sprzedaży pojazdów lepiej wyposażonych w kierunku wygody kierowcy – dodaje J. Gromala.
Dostawcze chłodnie IVECO wyróżnia silnik o pojemności 3 litrów (na zdjęciu: izoterma na bazie Daily) Fot. Grupa DBK
Trwałe naczepy
Grupa DBK jest także wiodącym przedstawicielem marki Kögel w Polsce. Jak zwraca uwagę Daniel Kozikowski, dyrektor pionu sprzedaży naczep Kögel w Grupie DBK, wyróżnikiem produktów z czerwonym logo jest trwałość, osiągana m.in. dzięki stale udoskonalanym zabezpieczeniom antykorozyjnym – Kögel zabezpiecza wszystkie produkowane naczepy antykorozyjnie systemem KTL Nano Ceramic – przypomina nasz rozmówca. – To najnowocześniejsza i najlepsza powłoka, dająca gwarancję długoletniej bezproblemowej eksploatacji nawet w przypadku zastosowań sprzyjających korozji, takich jak transport kontenerów morskich. Wart podkreślenia jest wkład firmy z Bawarii w rozwój naczep chłodniczych. To właśnie Kögel w 1961 roku, jako pierwsza marka, zaprezentował naczepę-chłodnię wykonaną w całości z tworzyw sztucznych, a w 1976 roku pierwsze naczepy- -chłodnie o samonośnej konstrukcji. Najnowszym produktem w ofercie jest naczepa chłodnicza Kögel eCool z serii Kögel Cool - PurFerro Quality, której agregat chłodniczy jest zasilany wyłącznie elektrycznie i nie powoduje emisji CO2. Zasadniczym elementem naczepy Kögel eCool jest oś rekuperacyjna. Generator elektryczny w osi naczepy przetwarza energię kinetyczną podczas jazdy i buforuje ją jako energię elektryczną w akumulatorze naczepy. Energia elektryczna jest następnie wykorzystywana do napędzania elektrycznego agregatu chłodniczego. Na dachu nadwozia znajdują się ogniwa słoneczne. W ten sposób naczepa sama wytwarza „zieloną energię”. Naczepy Kögel SVT wyróżniają się bardzo dobrymi współczynnikami izolacji. Wpływa to znacząco na obniżenie zużycia paliwa przez agregat chłodniczy, a co się z tym wiąże niższą emisję CO2. – Obecnie da się zauważyć coraz większe zainteresowanie chłodniami multi-temperaturowymi, posiadającymi dwie niezależne komory chłodzenia, oddzielone ścianą grodziową – mówi Daniel Kozikowski. – Dodatkowo w swojej ofercie posiadamy naczepy izotermiczne serii Kögel BOX, cieszące się bardzo dobra opinią użytkowników. Naczepy chłodnicze Kögel wyposażone są seryjnie w telematykę posiadającą wiele użytecznych funkcji, między innymi monitowanie temperatury oraz wilgotności w czasie rzeczywistym. Dane takie są często niezbędne zleceniodawcom w celu kontroli jakości przewozu towarów. Oprócz trwałości i funkcjonalności Kögel stawia na łatwość obsługi naczepy. To niezwykle istotne, biorąc pod uwagę komfort pracy kierowcy, który z narzędziem, jakim jest naczepa ma do czynienia przez długie godziny, a nawet lata. Kögel Cool może być wyposażona w trzy funkcyjne światła na portalu oraz oświetlenie wnętrza z wykorzystaniem listew LED. To zapewnia lepszą ochronę kierowcy i ładunku, a procesy załadunku i rozładunku czyni łatwiejszymi. Na wygodę eksploatacji wpływa też aluminiowa podłoga – typu wanna. Dzięki temu rozwiązaniu czyszczenie obszaru podłogi jest łatwiejsze, co zapewnia lepszą higienę. Ponadto taka konstrukcja zapobiega przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, a to oznacza dłuższe życie pojazdu i niższe koszty serwisu. Kluczowe elementy obsługiwane przez użytkownika, w tym system mocowania ładunku czy też drzwi są zoptymalizowane pod kątem łatwości obsługi. (red)
Wyróżnikiem naczep chłodniczych Kögel jest trwałość, osiągana m.in. dzięki stale udoskonalanym zabezpieczeniom antykorozyjnym Fot. Grupa DBK
Daniel Kozikowski (Grupa DBK): – Obecnie da się zauważyć coraz większe zainteresowanie chłodniami multi-temperaturowymi, posiadającymi dwie niezależne komory chłodzenia Fot. Grupa DBK