Nowa akumulatorowo-elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz Trucks do transportu dalekobieżnego
eActrosa 600 dysponuje zasięgiem 500 kilometrów na jednym ładowaniu Fot. Mercedes-Benz Trucks
Mercedes-Benz Trucks odsłonił seryjną wersję akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki dalekobieżnej z trójramienną gwiazdą na masce. Producent zaprezentował międzynarodowej publiczności pojazd eActros 600 podczas światowej premiery i uroczystości zorganizowanej pod Hamburgiem. Według zamierzeń producenta ten ciężki elektryczny samochód ciężarowy ma zdefiniować nowy standard w drogowym transporcie towarowym – a także w obszarach techniki, zrównoważonego rozwoju, wzornictwa i dochodowości dla operatorów flot pojazdów elektrycznych.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, ekonomiczną, zaprojektowana we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że eActros 600 będzie mógł pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1.000 kilometrów. Taki przebieg dzienny umożliwi ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet bez ładowania megawatowego. Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks i tak nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania w bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Od początku sprzedaży nabywcy mogą zamawiać odpowiednie wyposażenie wstępne. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie jej zainstalowanie w pojazdach eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Pojazd jest technicznie przystosowany do maksymalnej łącznej masy zestawu ciężarowego 44 ton. Ładowność eActrosa 600 ze standardową naczepą wynosi w UE ok. 22 ton. W niektórych przypadkach przepisy krajowe mogą dopuszczać wyższą ładowność. Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że zaprezentowana e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
Sprzedaż pojazdu rozpocznie się jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej przewidziano na koniec roku 2024. Od samego początku eActros 600 będzie produkowany zarówno w wariancie ciągnika siodłowego, jak i w wariancie podwozia ciężarowego, co zapewni użytkownikom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Obecnie powstaje flota około 50 prototypowych pojazdów – niektóre z nich trafią następnie do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji.
Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks:
– eActros 600, jak żadna inna wcześniejsza ciężarówka z trójramienną gwiazdą na masce, reprezentuje transformację drogowego transportu towarowego w kierunku neutralności pod względem emisji CO2. Wyróżnia się najnowocześniejszą techniką napędową, zapewniającą naszym klientom bardzo wysoką efektywność energetyczną, a tym samym dochodowość. Dzięki temu wejście w obszar elektromobilności może być szczególnie atrakcyjne dla operatorów flot.
Może być bardziej opłacalny od diesla
O zwiększeniu dochodowości w stosunku do ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym zadecydują cena energii elektrycznej i system opłat drogowych Przedział czasowy, w jakim eActros 600 w transporcie dalekobieżnym stanie się dla operatorów flot porównywalny kosztowo z odpowiednią ciężarówką z silnikiem wysokoprężnym, jest w poszczególnych krajach zróżnicowany, przede wszystkim w zależności od cen energii elektrycznej, oleju napędowego oraz systemu opłat drogowych. Przykładowo w dużych krajach tranzytowych, Francji i Niemczech, niska cena energii elektrycznej czy planowane opłaty drogowe dla ciężarówek oparte na emisji dwutlenku węgla mają pozytywny wpływ na koszty eksploatacji samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Dzięki temu w przeciętnym okresie eksploatacji wynoszącym ok. pięciu lat bądź po osiągnięciu przebiegu około 600 tysięcy kilometrów eActros 600 może być bardziej opłacalny od dalekobieżnego samochodu ciężarowego zasilanego olejem napędowym – pomimo ceny zakupu, która jest mniej więcej 2–2,5 raza wyższa od ceny odpowiedniego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Istotną dźwignią w fazie rozwoju rynkowego jest państwowe wsparcie dla e-ciężarówek i infrastruktury ładowania.
Elektromobilność w transporcie dalekobieżnym otwiera różnorodne możliwości dla operatorów flot. Według przedstawicieli Mercedes-Benz Trucks elektryfikacja dalekobieżnego transportu ciężarowego zmieni model biznesowy przedsiębiorstw transportowych i na wielu poziomach zapewni im szansę osiągnięcia przewagi nad konkurencją. Przykładowo zleceniodawcy coraz częściej kładą nacisk na neutralność transportu ich towarów pod względem emisji CO2 – a więc nie biorą już pod uwagę usługodawców, którzy nie potrafią spełnić tego wymogu. Efekty elektryfikacji wykraczają jednak poza sam zakup elektrycznych ciężarówek w miejsce pojazdów z silnikami wysokoprężnymi oraz rozwój infrastruktury ładowania. Wielu operatorów flot musi bardzo ostrożnie kalkulować marże zysku w niskim, jednocyfrowym przedziale procentowym. Jeśli dzięki odpowiedniej cenie energii elektrycznej lub wysokości opłat drogowych będą mogli na każdym przejechanym elektrycznie kilometrze osiągnąć większy zysk niż w przypadku ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, będzie im się opłacało wykorzystywać eActrosa 600 w realizacji maksymalnie dużej liczby zleceń. Jest to możliwe nawet wtedy, gdy kierowca zaopatruje się w energię elektryczną na trasie po cenie wyższej niż w bazie firmy, ponieważ koszty mogą być wciąż znacznie niższe niż w przypadku ciężarówek zasilanych olejem napędowym. W tych warunkach po pierwsze wyższa inwestycja w pojazd elektryczny szybciej się zwróci, a po drugie pozwoli osiągać coraz większą ekonomikę operacji transportowych.
Mniejszy ślad węglowy
W całym cyklu życia ciężarówki możliwe zmniejszenie emisji CO2 o 80 procent w stosunku do samochodu ciężarowego z napędem wysokoprężnym. Ślad węglowy eActrosa 600 jest w dużej mierze uzależniony od miksu energii elektrycznej wykorzystywanej do ładowania jego akumulatorów. Przy aktualnym europejskim miksie energetycznym emisja CO2 eActrosa 600 w całym 10-letnim cyklu życia produktu od chwili wydobycia surowców jest, w porównaniu z odpowiednim Actrosem napędzanym olejem napędowym, niższa o około 40 procent, a przy zastosowaniu w pełni odnawialnych źródeł energii o ponad 80 procent. Odpowiada to zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla odpowiednio o ok. 370 i 775 ton. Dzięki temu eActros 600 jest w stanie w pełni zrekompensować swój wyższy fabryczny ślad węglowy, wynikający z zastosowania akumulatorów, już w drugim lub nawet pierwszym roku eksploatacji w transporcie dalekobieżnym.
Wydajne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP)
eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Akumulatory oparte na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) odznaczają się długą żywotnością. Konstruktorzy zaprojektowali eActrosa 600 w taki sposób, aby zarówno pojazd, jak i jego poszczególne komponenty spełniały te same wymogi wytrzymałościowe, co porównywalny konwencjonalny Actros do ciężkiego transportu dalekobieżnego – a więc przebieg 1,2 miliona kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania kondycja akumulatora („State of Health”) powinna nadal wynosić ponad 80 procent. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatorowych, ogniwa LFP mogą wykorzystywać ponad 95% zainstalowanej pojemności. Pozwala to na uzyskiwanie większych przebiegów przy takiej samej zainstalowanej pojemności akumulatorów.
Innowacyjna technika napędowa
Specjalnie z myślą o zastosowaniach w ciężkim transporcie dalekobieżnym Mercedes-Benz Trucks opracował nową 800-woltową oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterostopniową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW i moc szczytową 600 kW oraz zapewniają dynamiczne przyspieszenie, wysoki komfort i wysoką dynamikę jazdy. Pełna moc silnika jest dostępna niemal bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego.
Ponadto, jeżdżąc przewidująco, można poprzez rekuperację odzyskiwać energię elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa 600, a następnie może być wykorzystana do napędzania pojazdu. Pozytywnym efektem ubocznym rekuperacji jest zmniejszenie obciążenia hamulców mechanicznych pojazdu. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni rekuperacji. Na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie można również aktywować tryb jazdy z użyciem jednego pedału – tzn. funkcję zwalniania przez rekuperację, z ograniczonym użyciem hamulca mechanicznego. eActros 600 jest wyposażony w sprawdzony system sterujący tempomatem i pracą skrzyni biegów Predictive Powertrain Control (PPC), specjalnie dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego. Predykcyjna regulacja pracy układu przeniesienia napędu automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, umożliwiając maksymalnie efektywną jazdę. W lepszym rozpoznawaniu sytuacji na drodze przed pojazdem pomaga teraz uwzględnienie informacji o trasie pochodzących z systemu nawigacji. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może unikać niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i przełączania biegów oraz w sposób maksymalnie efektywny wykorzystywać energię akumulatora.
Transparentny w użytkowaniu
Multimedia Cockpit Interactive 2, montowany standardowo w eActrosie 600, na bieżąco informuje kierowcę o stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii. Managerowie flot za pośrednictwem portalu Fleetboard mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania flotą. Wśród nich już od rozpoczęcia produkcji seryjnej znajdzie się m.in. zindywidualizowany Charge Management System, obejmujący inteligentną kontrolę wszystkich procesów zachodzących pomiędzy eActrosem 600 a infrastrukturą ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Będzie też dostępne narzędzie Mapping-Tool, które w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację pojazdu oraz informuje czy jest on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także, jaki jest stan naładowania akumulatora.
Nowy, aerodynamiczny design kabiny kierowcy
Nowe wzornictwo kabiny kierowcy eActrosa 600 odznacza się niezwykle efektywną aerodynamiką. Zapewniają ją duża, całkowicie zamknięta i zaokrąglona pokrywa przednia, zoptymalizowany zderzak wraz z osłoną podwozia, udoskonalone aerodynamicznie wejście oraz wydłużone spojlery boczne kabiny w kształcie żagli. Zwieńczeniem ulepszonej aerodynamicznie kabiny są prowadnice strug powietrza na słupkach A, dodatkowy spojler przedni na dachu oraz uszczelnienie komory silnika. Kabinę wyposażono ponadto w aluminiowe podesty, nowy układ reflektorów z matrycowymi reflektorami LED i diodowy pas świetlny. Mercedes-Benz Trucks sprzedaje tę kabinę pod nazwą „ProCabin”.
Udoskonalona aerodynamika ma kluczowe znaczenie właśnie w przypadku ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych eksploatowanych w transporcie dalekobieżnym, ponieważ opór powietrza jest tu jednym z głównych czynników wpływających na zużycie energii. Dodatkowo, dzięki zmniejszeniu oporu powietrza można odzyskiwać więcej energii podczas rekuperacji, co zwiększa zasięg pojazdu.
Wydłużenie przodu pojazdu o 80 milimetrów pozwoliło na uzyskanie niezwykle aerodynamicznego kształtu nowej kabiny. Jej opływowy kształt zaprojektowano w oparciu o szereg własnych symulacji przepływu powietrza, jak również na podstawie pomiarów wykonanych w tunelu aerodynamicznym i na drodze. Przekłada się to na zmniejszenie współczynnika oporu powietrza kabiny ProCabin o dziewięć procent w porównaniu z obecną kabiną seryjnego Actrosa. Opisane udoskonalenie aerodynamiki obniża zużycie energii przez pojazd, a zatem ma decydujący wpływ na 500-kilometrowy zasięg eActrosa 600.
Elektryczno-mechaniczna i elektryczna przystawka odbioru mocy
Konstruktorzy opracowali dla eActrosa 600 dwie różne przystawki odbioru mocy. Przystawka elektryczno-mechaniczna umożliwia na przykład zasilanie hydraulicznych lub mechanicznych urządzeń roboczych, takich jak naczepy wywrotkowe, naczepy z ruchomą podłogą czy naczepy silosowe. Innym rozwiązaniem jest elektryczna przystawka odbioru mocy na prąd stały lub przemienny. Za pomocą falownika przekształca ona prąd stały z sieci wysokonapięciowej w prąd przemienny. Przystawka ta służy na przykład do zasilania kufrowych zabudów chłodniczych lub naczep chłodniczych. Różne warianty przystawek odbioru mocy obejmują zakres mocy od 22 do 90 kW i mogą służyć do typowych zastosowań w transporcie dalekobieżnym i dystrybucyjnym. W eActrosie 600 są nadal dostępne fabrycznie sprawdzone już dziś standardy interfejsów przemysłowych. Do zalet opisanych rozwiązań w porównaniu z dotychczasową eksploatacją pojazdu opartą na napędzie wysokoprężnym należą między innymi lokalna neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla oraz znaczna redukcja emisji hałasu, istotna przede wszystkim w miastach i na obszarach mieszkalnych. Kompaktowa konstrukcja tych systemów umożliwia użytkowanie ciągnika siodłowego eActros 600 ze standardowymi naczepami – jest to duże udogodnienie dla przedsiębiorstw transportowych, które używają pojazdu do wielorakich zadań.
Dźwiękowy system ostrzegawczy z futurystyczną kreacją dźwięku
Elektryczny eActros 600 porusza się po drogach bardzo cicho, z korzyścią dla kierowcy i otoczenia. Jednak, aby pomimo to był zauważalny dla innych uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza pozbawionych dodatkowej ochrony pieszych czy rowerzystów, jest standardowo wyposażony w wymagany przepisami zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). W zależności od warunków jazdy, system ten odtwarza dźwięki charakterystyczne dla jazdy do przodu lub do tyłu. Ponadto odgłos pojazdu zmienia się w zależności od prędkości jazdy i położenia pedału gazu, co zapewnia mu dobrą słyszalność w ruchu miejskim. Futurystyczne spektrum dźwiękowe systemu AVAS montowanego w eActrosie 600 jest zaprojektowane w taki sposób, aby odpowiadało wizerunkowi pojazdu ciężkiego i zwiększało jego rozpoznawalność w ruchu miejskim.
Nowe przełomowe rozwiązania w systemach wspomagania bezpieczeństwa
Wprowadzając eActrosa 600, niemiecki producent kontynuuje realizację swojej wizji bezwypadkowej jazdy. Podobnie jak to już miało miejsce w pojazdach tej marki z wcześniejszych lat, zamontowane w nowym modelu systemy wspomagające bezpieczeństwo pod wieloma względami wykraczają poza wymogi przepisów prawa, chociażby przyjętego przez Komisję Europejską rozporządzenia General Safety Regulation. Zgodnie z tą regulacją od połowy 2024 r. wszystkie nowe pojazdy będą musiały być standardowo wyposażone w dodatkowe systemy. Koncepcję bezpieczeństwa zaprezentowanego pojazdu oparto przy tym na dalszym rozwoju sprawdzonych systemów wspomagających bezpieczeństwo. Jej fundamentem jest całkowicie nowa platforma elektroniczna oraz połączona z nią tak zwana fuzja czujników, umożliwiająca łączenie danych z radarów i kamer w celu uzyskania jeszcze szerszego pola widzenia do przodu i na boki. Platforma elektroniczna oferuje 20-krotne zwiększenie ilości przetwarzanych danych. Łącznie sześć zainstalowanych czujników – cztery radary krótkiego zasięgu, radar dalekiego zasięgu oraz kamera wielofunkcyjna w przedniej szybie – obejmuje teraz swym „wzrokiem” kąt 270 stopni wokół pojazdu.
Fuzja czujników jest korzystna dla wszystkich systemów wspomagających bezpieczeństwo montowanych w eActrosie 600. Znacznie rozszerzony kąt widzenia istotnie zwiększa efektywność systemów wspomagających bezpieczeństwo – m.in. Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2), Active Drive Assist 3 (ADA 3). Zwiększenie ilości przetwarzanych danych i sieciowe połączenie wszystkich czujników zapewnia cenny czas, który można wykorzystać na maksymalnie szybką reakcję na sytuację na drodze, a w idealnym przypadku pozwala całkowicie uniknąć wypadków lub przynajmniej ograniczyć ich skutki.
Fuzja czujników czy też układ sześciu czujników z 270-stopniowym polem widzenia ma szczególnie w przypadku systemu ABA 6 tę ogromną zaletę, że dzięki lepszemu rozpoznawaniu niebezpieczeństw i monitorowaniu wielu pasów ruchu potrafi on szybciej reagować w krytycznych sytuacjach, takich jak zmiana pasa ruchu i zakończenie korka drogowego na zakrętach typowych dla autostrady.
System ABA 6 do prędkości 60 km/h reaguje zarówno na pieszych, jak i rowerzystów poruszających się na pasie ruchu, przecinających tor jazdy lub zbliżających się z naprzeciwka oraz na stojących pieszych, uruchamiając zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu. Natomiast nowy system Frontguard Assist wizualnie i dźwiękowo ostrzega kierowcę o niechronionych uczestnikach ruchu drogowego znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, zwłaszcza w trudnych sytuacjach drogowych, np. podczas ruszania czy na skrzyżowaniach. Podczas gdy system ASGA 1 monitoruje całą długość zestawu ciężarowego plus dwa metry z przodu i maksymalnie metr z tyłu, a także obszar po prawej stronie pojazdu na odległość 3,75 m, w przypadku ASGA 2, dzięki fuzji czujników, monitorowany obszar powiększa się do maksymalnie siedmiu metrów z przodu, 30 m z tyłu i 4,25 m po prawej stronie pojazdu. Ponadto ASGA 2 posiada nową funkcję monitorowania strefy po stronie kierowcy. Rozszerzenie kąta widzenia w lewo zwiększa również znacząco efektywność zainstalowanego systemu ADA 3, umożliwiającego jazdę półautomatyczną (poziom 2): trzecia generacja tego systemu potrafi automatycznie sprowadzić ciężarówkę z powrotem na jej pas ruchu, np. gdy kierowca, chcąc zjechać na lewy pas w celu wykonania manewru wyprzedzania, nie zauważył pojazdu zbliżającego się z tyłu.
Inteligentne usługi
Dla eActrosa 600 dostępna jest umowa Mercedes-Benz Complete – najobszerniejsza umowa serwisowa w portfolio producenta. Jednym z jej modułów jest zawsze w pełni automatyczna telediagnostyka Mercedes-Benz Uptime, która nieprzerwanie monitoruje status wielu systemów samochodu ciężarowego, rozpoznając ich stany krytyczne. Poprzez rozpoznanie i połączenie wymaganych prac naprawczych i serwisowych można zmniejszyć liczbę nieplanowanych pobytów pojazdu w warsztacie serwisowym. Możliwe jest wczesne identyfikowanie przewidywalnych awarii unieruchamiających pojazd na drodze i ich eliminowanie dzięki wsparciu Daimler Truck Customer Center. Na portalu dla klientów My TruckPoint firmy transportowe mogą aktywować cyfrową usługę TruckLive. Jest to centralny punkt dostępu do cyfrowego świata usług serwisowych, łączący klientów z ich pojazdami i odpowiednim serwisem Mercedes-Benz Trucks. Usługa ta obejmuje obecnie dwa komponenty serwisowe – „Zarządzanie przeglądami” i „Live Traffic”. „Zarządzanie przeglądami” umożliwia klientowi lepsze planowanie przeglądów z funkcją prognozowania okresów międzyprzeglądowych w czasie rzeczywistym i przejrzystymi informacjami o stanie pojazdów, od zużycia okładzin hamulcowych po ciśnienie powietrza w oponach. Z kolei moduł „Live Traffic”, wykorzystując podawane w czasie rzeczywistym dane o sytuacji na drogach, skraca czas przejazdu i umożliwia dokładniejsze przewidywanie godziny przybycia do celu. Na potrzeby ładowania elektrycznej ciężarówki z publicznych stacji ładowania, umiejscowionych poza bazą operacyjną klienta, od premiery rynkowej eActrosa 600 w ofercie Mercedes ServiceCard dostępna jest również karta eCharge Card, będąca rozszerzeniem już istniejącej karty paliwowej. Mercedes ServiceCard stanie się więc również partnerem obsługującym bezgotówkowe rozliczanie kosztów ładowania.
Kompleksowe doradztwo dotyczące elektryfikacji pojazdów i bazy operacyjnej
Częścią całościowego ekosystemu służącego optymalizacji całkowitych kosztów posiadania elektrycznego samochodu ciężarowego, jest oferta doradcza „eConsulting”, już teraz wspierająca klientów Mercedes-Benz Trucks w elektryfikacji ich flot i baz operacyjnych. Jej głównymi elementami są doradztwo w kwestiach związanych z pojazdami elektrycznymi oraz planowanie, budowa i konfiguracja infrastruktury ładowania w bazie operacyjnej, a także podłączenie do sieci. Doradcy Mercedes-Benz Trucks mogą też pomóc w rozpoznaniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.
Przy aranżacji baz operacyjnych Mercedes-Benz Trucks współpracuje z wybranymi partnerami. Producent zamierza sukcesywnie rozszerzać swoją ofertę usług. Przykładowo od połowy 2024 r. zaoferuje w swojej sieci dealerskiej sprzedaż i serwis stacji ładowania, aby zapewnić klientom możliwość sprawnego ładowania pojazdów i ich wysoką dyspozycyjność. Celem jest stworzenie dla klientów kompleksowego, ekonomicznego pakietu ułatwiającego wejście w obszar elektromobilności – począwszy od pozyskiwania energii po zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania. Mając to na względzie, Mercedes-Benz Trucks rozwinie swoją sieć partnerską w Europie.
Elastyczna produkcja zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju
eActros 600 będzie produkowany na istniejącej już linii montażowej największego zakładu montażowego Mercedes-Benz Trucks w niemieckim Wörth am Rhein, gdzie zostanie elastycznie włączony w trwający nadal proces produkcji ciężarówek z napędem wysokoprężnym. W Wörth pojazd będzie także wyposażany w komponenty elektrycznego układu napędowego pochodzące z fabryk Mercedes-Benz w Mannheim, Gaggenau i Kassel. Podobnie jak fabryka w Wörth, wszystkie trzy zakłady przechodzą obecnie transformację – odchodzą od techniki napędów wysokoprężnych i stają się centrami kompetencyjnymi w zakresie bezemisyjnego transportu. W Wörth w ramach kilku etapów produkcyjnych montowane będą m.in. oś elektryczna, akumulatory wysokiego napięcia i komora przednia – złożony moduł techniczny, obejmujący szereg sterowników, komponentów wysokonapięciowych i elektryczną sprężarkę powietrza. Po zamontowaniu wszystkich komponentów wysokonapięciowych, nastąpi uruchomienie całego systemu, po czym ciężarówka będzie gotowa do jazdy. (red)
Ulepszona aerodynamika eActrosa pozwoliła na zmniejszenie współczynnika oporu powietrza kabiny ProCabin o dziewięć procent w porównaniu z obecną kabiną seryjnego Actrosa Fot. Mercedes-Benz Trucks
Całkowicie zamknięta i zaokrąglona pokrywa przednia – od razu widać, że to nie diesel Fot. Mercedes-Benz Trucks