Wspólnie z PFG (Performance Food Group), jednym z największych dystrybutorów żywności w Ameryce Północnej, firmy Hyzon i Chart Industries właśnie z sukcesem przeprowadziły pierwszy komercyjny przejazd zestawu z ciągnikiem na ciekły wodór.
Wyjeżdżając ze Temple w Teksasie, ciężarówka wyposażona w ogniwo paliwowe o mocy 200 kW dostarczyła towar ośmiu klientom PFG zlokalizowanym w pobliżu Dallas. Przejechała w ten sposób ponad 870 km, w ciągu 16 godzin, w temperaturach przekraczających czasami 37°C.
– Próbę przeprowadzono z użyciem pojazdu o większym zasięgu, ale o masie i ładowności podobnej do naszych ciężarówek na wodór gazowy – powiedział Parker Meeks, dyrektor generalny Hyzon. – Wykazuje przydatność ciekłego wodoru w transporcie drogowym na duże odległości.
Firmy Hyzon i Chart Industries zaprojektowały zbiornik kriogeniczny, który może przechowywać ciekły wodór w wyjątkowo niskiej temperaturze (-252,87°C) i dostarczać go do wodorowego ogniwa paliwowego pod odpowiednim ciśnieniem.
Według Hyzona ostateczna wersja wagi ciężkiej będzie dysponowała zasięgiem od 1.040 do 1.280 km, co odpowiada modelowi z silnikiem Diesla. (z)