Asortyment silosów marki Spitzer obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących, jak i podnoszonych (SK – na zdjęciu) Fot. Spitzer
Producenci silosów w dalszym ciągu odczuwają pandemiczne skutki zaburzonych łańcuchów dostaw, choć już nieco mniej dotkliwie niż w latach ubiegłych, a także wysoką inflację. Wojna w Ukrainie także wywiera negatywny wpływ na łańcuchy dostaw, generując trudności gospodarcze. Nastroje nie są dobre. Jak nam powiedział przedstawiciel jednej z firm produkujących silosy, na rynku panuje spowolnienie. Dla przykładu sprzedaż cementu spadła o 30 proc., wszystko mocno zdrożało, więc też obserwuje się wyczekiwanie ze strony potencjalnych klientów na silosy.
Nie znaczy to, że sprzedaż zamarła. Silosy kupują zarówno przedsiębiorstwa transportowe, jak i producenci np. cementu, mąki, a także firmy budowlane, wykorzystujące takie pojazdy na własny użytek. Spośród silosów leżących, relatywnie dużym zainteresowaniem nabywców cieszą się te o pojemności od 34 do 39 m sześc., przeznaczone głównie do przewozu cementu, ale też wapna, gipsu czy piasku. Silosy podnoszone (samowyładowcze) najczęściej wybierane są w wersjach o pojemności od 45 do 66 m3 i wykorzystywane do transportu różnego rodzaju produktów sypkich, od materiałów budowlanych, przez artykuły spożywcze, po granulaty chemiczne. Obserwuje się także zapotrzebowanie na silosy w wersji ADR do przewozu materiałów sypkich-niebezpiecznych, m.in. pyłu węglowego. Nabywcy tego typu pojazdów zwracają uwagę m.in. na rodzaj materiału, z jakiego zostały wykonane zbiorniki, bo w tym przypadku szczególnie liczy się wytrzymałość, odporność na naprężenia i szczelność. Istotne jest także wyposażenie w mechanizmy usprawniające załadunek i opróżnianie silosów.
Coraz większym popytem cieszą się silosy wykonywane z aluminium i jego stopów, które stopniowo wypierają tradycyjne, stalowe. Producenci oferują coraz lżejsze konstrukcje. Dla przykładu wyjątkowo niska masa własna silosów marki Spitzer (szczególnie istotna w przypadku przewozu wielotonowych ładunków) wynika z zastosowania aluminium nie tylko do budowy zbiornika, lecz także poszczególnych komponentów składających się na końcowy produkt.
Jak zwrócił uwagę jeden z przedstawicieli producentów, żywotność silosów w dużej mierze zależy od kultury ich eksploatacji. W takich pojazdach nie ma elektroniki albo jest jej niewiele i często służą po kilkanaście, a nawet ponad 20 lat. Jednak i do takich pojazdów trafiają rozwiązania elektroniczne, m.in. ułatwiające ich obsługę.
Spitzer: kilkadziesiąt modeli do wyboru
Firma Spitzer, produkująca silosy w trzech zakładach, od lat specjalizuje się w wytwarzaniu takich naczep, przyczep i nadwozi.
Asortyment silosów marki Spitzer obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK). W przypadku zbiorników podnoszonych do wyboru są wersje od 38 do nawet 89 m3, a w przypadku zbiorników leżących - od 25 do 64 m3. W ofercie są też zabudowy silosowe na samochody ciężarowe, przyczepy oraz kontenery. Niemiecki producent oferuje silosy do przewozu suchych materiałów sypkich i granulowanych, ze zbiornikami wykonanymi ze stopu aluminium, w których grubość ścian wynosi 5 milimetrów. Silos jest z reguły rozładowywany przez lej wyładowczy za pomocą sprężonego powietrza (max. 2 bary). Powietrze jest sprężane za pomocą sprężarki pokładowej lub specjalnie zaprojektowanej stacjonarnej jednostki sprężarkowej. Silosy leżące mogą być montowane na podwoziach samochodów ciężarowych, dołączane jako przyczepy (tandem lub z obrotnicą) lub jako naczepy. Firma oferuje cztery główne typy silosów:
- naczepy bez podnoszenia (w tym z hydraulicznie wymuszonym układem kierowniczym) (gama SF);
- naczepy ze zbiornikami podnoszonymi (gama SK);
- jednostki montowane na ciężarówce (serie A, AK i API);
- przyczepy całopojazdowe i centralnoosiowe (serie SA, ZA i SAPI)
Wysokiej jakości silosy (seria CK-BI) są dostępne w rozmiarach 20, 30 i 40 stóp. Spitzer proponuje również pojazdy ssąco-ciśnieniowe, zarówno leżące, jak i podnoszone. Silosy do przewozu suchych materiałów sypkich służą do przewozu żywności, materiałów budowlanych, substancji chemicznych (np. granulatu z tworzyw sztucznych), pasz dla zwierząt oraz towarów niebezpiecznych (ADR). Podczas produkcji pojazdów służących do przewozu artykułów spożywczych producent zwraca szczególną uwagę na obowiązujące przepisy i normy. Przepisy te obejmują DIN 10502 i normę WE 1935/2004. Pod uwagę jest oczywiście brana tzw. GMP (Dobra Praktyka Wytwarzania), zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów używanych do transportu pasz dla zwierząt.
Pojazdy przewożące towary niebezpieczne są produkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ADR. Spitzer ponadto oferuje szereg dodatkowych funkcji do swojej gamy naczep, polecanych do różnych zadań. Te dodatki zostały zaprojektowane z myślą o transporcie artykułów spożywczych, pasz dla zwierząt, materiałów budowlanych i peletu drzewnego.
Silosy kompozytowe Spitzer zapewniają do 300 kg większą ładowność. Takie naczepy budowane są przy użyciu specjalnej technologii, są łatwe w czyszczeniu, dzięki niezwykle gładkiej powłoce żelkotowej na ścianach wewnętrznych. Zbiorniki tych naczep cechuje wyższa szczelność pod ciśnieniem, wysoka odporność na kwaśne towary, do minimum zredukowano tworzenie się skroplin.
Dużą popularnością na rynku w grupie silosów leżących cieszą się modele SF2734 oraz SF2737 przeznaczone do transportu sypkich materiałów budowlanych. Pierwszy model ma zbiornik o pojemności 34 m3, masa własna naczepy to 4.250 kg, a dopuszczalna ładowność 29.750 kg. Aluminiowy zbiornik to samonośna konstrukcja. Zastosowano stożki spustowe zbiornika z kątem nachylenia ścian - minimum 45 st., z lejami spustowymi o średnicy 800 mm, przystosowanymi do demontażu. Otwory wsypowe (2) - wewnątrz wyrównane, o średnicy 450 mm, z pokrywami (podnoszonymi i obracanymi), ze śrubunkami dociskowymi ze stali nierdzewnej z gumowymi odbojami. Aluminiowe leje spustowe (2) - z dokręconymi stalowymi kolektorami rozładowczymi i pokrywami zaślepiającymi DN 150 (możliwy montaż dennych zaworów klapowych). Dostęp do mat spulchniających po odkręceniu lejów spustowych jest możliwy od zewnątrz. Zawieszenie pneumatyczne, osie BPW - ABS WABCO z elektroniczną regulacją (EBS),w wersji 2S/2M i elektroniczny program stabilizujący (RSS). Model SF2737 ma zbiornik o pojemności 37 m3, o masie 4.350 kg i można w nim przewieźć ładunek do 29.650 kg. Do przewozu pasz i komponentów do produkcji artykułów spożywczych często przez nabywców wybierany jest model SF2745, wyposażony w zbiornik o pojemności 45 m3, dzielony na trzy komory ściankami bezciśnieniowymi. Naczepa o masie 4.800 kg ma ładowność to 29.200 kg. Naczepa ze zbiornikiem podnoszonym SK 2753 CAL, o technicznej dmc 39 ton, o masie własnej 5,9 t ma zbiornik o pojemności około 53 m sześc. W zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe. Obsługę ułatwia pomost ze składaną barierką ochronną. Otwierany, podnoszony lej spustowy wykonywany z aluminium anodowanego, uzupełnia mata spulchniająca, wyjmowana przez opatentowane odkręcenie jednej śruby.
W ubiegłym roku marka Spitzer obchodziła swoje 150-lecie; z tej okazji odnowiono logo firmy (na zdjęciu – na silosie SF) Fot. Spitzer
Silosy marki Spitzer należą do najczęściej wybieranych przez nabywców Fot. Spitzer
Käsbohrer: lekkie konstrukcje
Kässbohrer oferuje silosy kiprowane jak i leżące - w tym najlżejsze silosy kiprowane z ADR, w sumie 15 pojazdów w standardzie. Dostępne są silosy o pojemności od 31 m3 do 90 m3. Producent zwraca uwagę na wyjątkowo lekką konstrukcję silosów dla wszystkich segmentów, z szybkim rozładunkiem i zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa. Niekiprowane silosy Kässbohrer serii K.SSL są dostępne w pojemnościach 31, 33, 35, 38, 40 i 45 m3 w zależności od gęstości transportowanego materiału. Seria K.SSL wyróżnia się lekkością, szybkim rozładunkiem i zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa. Seria K.SSL zapewnia wysoką zwrotność nawet w trudnych warunkach drogowych.
Silosy kiprowane Kässbohrer K.SSK o masie własnej od 5.050 kg, zapewniają pożądaną wydajność operacyjną dzięki swojej ładowności, a jednocześnie umożliwiają ciągły i łatwy przepływ materiału dzięki zwiększonym kątom przepływu, gładkim powierzchniom aluminiowym, możliwemu kątowi pochylenia do 45 st., dzięki hydraulicznemu systemowi przechylania, pompie elektrohydraulicznej o mocy 4 kW oraz wysokiej jakości, elektropolerowanemu stożkowi wylotowemu ze stali nierdzewnej.
Silosy Kässbohrer K.SSK ADR są przeznaczone do transportu niebezpiecznych materiałów masowych w objętościach od 40 do 60 m3.
Do transportu intermodalnego Kässbohrer produkuje kontenery silosowe 20-, 30- i 40-stopowe.
Linie produkcyjne Kässbohrer obejmują spawanie zrobotyzowane. Aby zagwarantować wysoką jakość produktów zespoły spawalnicze firmy są szkolone w certyfikowanej przez TÜV DEKRA Akademii Kässbohrer w zakresie technologii spawalniczych. Produkty Kässbohrer są kontrolowane pod kątem każdego punktu krytycznego przez certyfikowanych ekspertów, łącznie z testami w kabinach rentgenowskich, co zapewnia najwyższą jakość zbiorników.
Seria silosów Kässbohrer nadaje się do transportu materiałów sypkich lub ziarnistych, takich jak cukier, kawa, tworzywa sztuczne, popiół, cement, węglik, węgiel, wióry metalowe i wiele innych.
Jak zapewniają przedstawiciele Kässbohrer, dzięki doświadczeniu w wielu sektorach, firma spełnia nawet najbardziej specyficzne potrzeby swoich klientów, zapewniając najszybsze terminy dostaw na rynku. Kilka przykładów niedawnych dostaw: silos kiprowany 90m3 K.SSK 90 w ramach nowego partnerstwa z jednym z największych operatorów w branży transportu towarów proszkowanych w krajach nordyckich; najbardziej wydajny w swej kategorii silos leżący Kässbohrer K.SSL 35, który dzięki lekkiej konstrukcji i szerokiej gamie opcji rozładunku, firma dostarcza do Niemiec do transportu cementu. (red)
Niekiprowane silosy Kässbohrer serii K.SSL są dostępne w pojemnościach 31, 33, 35, 38, 40 i 45 m3 Fot. Kässbohrer
Silosy kiprowane Kässbohrer K.SSK o masie własnej od 5.050 kg, zapewniają pożądaną wydajność operacyjną dzięki swojej ładowności Fot. Kässbohrer
Silosy Kässbohrer K.SSK umożliwiają ciągły i łatwy przepływ materiału m.in. dzięki elektropolerowanemu stożkowi wylotowemu ze stali nierdzewnej Fot. Kässbohrer