Fot. CEVA Logistics
CEVA Logistics uruchomiła międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, które otworzy nowe szlaki handlowe w Chinach i Azji Środkowej. Otwarcie trasy przyspieszy wzrost wymiany handlowej między tymi krajami i przyniesie korzyści w regionie.
CEVA Logistics zorganizowała ceremonię przecięcia wstęgi, aby uczcić uruchomienie trasy, gdy konwój sześciu ciężarówek opuścił miasto Kashgar na zachodzie Chin i przekroczył granicę z Kirgistanem. Pierwsze ciężarówki, wypełnione komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, po pokonaniu ok. 1.100 km, dotarły pomyślnie do Samarkandy, drugiego co do wielkości miasta Uzbekistanu.
Regularne operacje na nowej trasie
Joanna Zhu, dyrektor zarządzająca Greater China, CEVA Logistics, mówi:
– Dzięki udanemu pilotażowi CEVA przewiduje uruchomienie bardziej regularnych operacji drogowych na nowej trasie, z wykorzystaniem około 100 ciężarówek miesięcznie. CEVA będzie nadal optymalizować ofertę produktową w zakresie transportu drogowego i kolejowego, tak aby otwierać bezpośrednie trasy a jednocześnie wzmacniać możliwości intermodalne. Będziemy rozwijać kolejne szlaki handlowe z Chin na Zachód i zwiększymy efektywność handlu wzdłuż korytarza.
Korytarz Południowy ułatwi handel w regionie
W Azji Środkowej biegnie główna trasa Jedwabnego Szlaku Han-Tang. Otwarcie południowego korytarza może zmienić cały schemat transportu w zachodnich Chinach. Ma on też poszerzyć zasięg Euroazjatyckiego Mostu Kontynentalnego. Ponieważ w Kashgarze powstaje coraz więcej parków logistycznych, z uruchomienia nowej trasy skorzystają głównie firmy eksportujące towary, takie jak części samochodowe, gotowe pojazdy, towary konsumenckie i e-commerce. CEVA przewiduje także, że w miarę ustabilizowania trasy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, Kashgar stanie się centrum konsolidacji transportu naziemnego dla zachodnich Chin.
CEVA, oprócz rozwiązania w transporcie drogowym (TIR), wciąż poszukuje i wzmacnia swoje rozwiązania multimodalne a także, w miarę rozwoju infrastruktury w regionie, otwiera nowe, bezpośrednie trasy. Zgodnie z planami, w 2025 r. ma zakończyć się budowa Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, najkrótszej trasy towarowej z Chin na Bliski Wschód i do Europy. Oczekuje się, że linia kolejowa będzie liczyć ponad 500 km, w tym ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i ostatnie 50 km w Uzbekistanie.
Yan Zhou, główny przedstawiciel na Azję Wschodnią i Południowo-Wschodnią IRU, podkreśla:
– IRU i CEVA Logistics rozpoczęły owocną współpracę w 2018 roku od wdrożenia TIR w Chinach. Począwszy od historycznego, pierwszego pilotażu TIR na trasie Chiny-Europa po uruchomione ostatnio połączenie wzdłuż ważnego strategicznie korytarza Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, IRU razem z członkami pracuje nad wdrażaniem innowacyjnych usług w transporcie drogowym. IRU, wspólnie ze swoimi członkami i partnerami, będzie promować szybsze, bezpieczniejsze i bardziej wydajne połączenia drogowe między Wschodem a Zachodem. (z)