Ford Trucks przygotowuje model F-MAX zasilany ogniwami wodorowymi
Ford Trucks zamierza rozpocząć produkcję pojazdów F-MAX zasilanych wodorem (FCEV). Producent pojazdów ciężarowych, dążąc do zeroemisyjnych rozwiązań transportowych, podjął strategiczną współpracę z firmą Ballard Power System.
Ford Trucks, rozpoczynając współpracę z Ballard Power Systems, ma na celu zbudowanie pojazdu napędzanego ogniwami wodorowymi, w ramach unijnego programu Horyzont Europa ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem), bezemisyjnego projektu logistycznego, w którym Ford uczestniczy z wizją pionierskich rozwiązań transportowych przyszłości. W ramach tego projektu Ford Trucks będzie kooperował z firmą Ballard w zakresie dostaw i rozwoju ogniw wodorowych.
Ballard Power Systems, znajdujący się w Kalifornii, oraz Ford Trucks podpisały list intencyjny (Lol), mówiący o planach zakupu dwóch silników na ogniwa paliwowe FCmoveTM-XD 120 kW, które mają zostać dostarczone w roku 2023.
Opracowanie i produkcja flagowego modelu Ford Trucks F-MAX zasilanego ogniwami paliwowymi będą miały miejsce w Turcji. F-MAX będzie pierwszym pojazdem tej marki napędzanym ogniwami, a jego testy rozpoczną się w 2025 roku podczas European Ten-T corridor.
Ford Trucks po raz pierwszy testuje spalanie wodoru z wykorzystaniem własnego jednocylindrowego silnika badawczego dedykowanego dla ciężkich pojazdów użytkowych. Pierwsze uruchomienie i zapłon silnika zakończyło się sukcesem. Firma jest zaangażowana w prowadzenie dalszych prac rozwojowych nad silnikami o zerowej emisji.
Firma dąży do osiągnięcia zeroemisyjnej produkcji ciężkich pojazdów użytkowych do roku 2040, by walczyć z negatywnymi skutkami zmiany klimatu. Świadectwem jej zaangażowania jest elektryczna ciężarówka, którą zaprezentowano na targach IAA w Hanowerze we wrześniu 2022 roku. (z)