Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Pierwszy w Polsce Mercedes-Benz Intouro K hybrid

Będzie woził uczniów w gminie Wijewo
28 lutego 2023

Fot. EvoBus

 
EvoBus Polska przekazała władzom gminy Wijewo (woj. wielkopolskie) pierwszy w Polsce autobus międzymiastowy Mercedes-Benz Intouro K hybrid. Pojazd będzie przeznaczony do obsługi ruchu szkolnego. Model ten miał swoją premierę światową zaledwie w zeszłym roku. To bezpieczny i funkcjonalny autobus, a dzięki modułowi hybrydowemu również wyjątkowo ekonomiczny.

Naszpikowany systemami bezpieczeństwa

Autobus, jak każdy nowy z rodziny Intouro, posiada system hamowania awaryjnego. Active Brake Assist 5 (ABA 5) jest jedynym tego rodzaju układem w autobusach, który może również wykonywać hamowanie awaryjne w reakcji na poruszających się pieszych. Autobus wyposażony został ponadto w asystenta pasa ruchu. SPA rozpoznaje moment, w którym pojazd w sposób niezamierzony zjeżdża z oznaczonego pasa. Jeśli przekroczy linie, kierowca zostanie ostrzeżony wyraźnie odczuwalnymi wibracjami w siedzisku fotela. W wyposażeniu uwzględniono również asystenta BAS. W wyniku ciągłego porównywania danych asystent hamowania natychmiast rozpoznaje sytuacje, w których kierowca nagle szybciej niż zazwyczaj wciska pedał hamulca, reagując w ułamku sekundy automatycznym zwiększeniem siły hamowania do maksymalnego poziomu. Dzięki temu droga całkowitego wyhamowania autobusu ulega skróceniu. Na bezpieczeństwo jazdy wpłyną również reflektory bi-ksenonowe. W porównaniu z reflektorami halogenowymi, biksenony zapewniają lepsze oświetlenie drogi, wyróżniając się jednocześnie mniejszym zużyciem energii i dłuższą żywotnością. Jazdę kierowcy ułatwi również podgrzewana szyba czołowa oraz czujnik deszczu. Pasażerom łatwiej będzie wsiadać i wysiadać dzięki funkcji przyklęku oraz wbudowanej rampie.

Odzyskiwana energia hamowania

Silnik Mercedes-Benz OM 936 jest tak kompaktowy jak sam autobus, w którym jest umieszczony. Generuje moc 220 kW/299 kM z pojemności skokowej 7,7 l. Jednostka jest połączona z automatyczną hydrokinetyczną skrzynią biegów ZF Ecolife 2 i hipoidalną osią Mercedes-Benz. Nowy moduł hybrydowy jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa. Podstawowa funkcja Intouro hybrid jest prosta: dodatkowy silnik elektryczny w fazach wyhamowywania autobusu przy pomocy układu hamulcowego i silnika, pracuje jako generator i zamienia energię hamowania na energię elektryczną. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna jest magazynowana, będąc odtąd do dyspozycji silnika elektrycznego, który wspomaga silnik spalinowy, zwłaszcza podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy głównie w przypadkach dużego zapotrzebowania na moc, a zwłaszcza podczas ruszania z miejsca. Zmniejszenie zużycia paliwa staje się zauważalne w szczególności w ruchu miejskim i podmiejskim, przy ciągłym przełączaniu między pedałem gazu i hamulca. Spalanie w ruchu miejskim i podmiejskim spada wówczas nawet o pięć procent. Z tego też względu autobus polecany jest do obsługi ruchu szkolnego. Model został wyposażony w specjalne oznakowanie oraz dodatkową sygnalizację świetlną przystosowaną do transportu uczniów.

Superkondensatory do przechowywania energii

Uzyskany dzięki rekuperacji prąd jest przechowywany w dwuwarstwowych kondensatorach, nazywanych także „superkondensatorami". Tego rodzaju systemy magazynowania energii elektrycznej charakteryzują się wysoką gęstością mocy. Są one niewrażliwe na wysokie obciążenia szczytowe i mają długą żywotność. W odróżnieniu od baterii, superkondensatory sprawdzają się w zastosowaniach wymagających ciągłych i następujących szybko po sobie procesów ładowania i rozładowywania podczas zatrzymywania się i ruszania. Jedno hamowanie hybrydowego Intouro z prędkości 50 km/h do całkowitego zatrzymania wystarcza, aby naładować magazyn energii.

Nowość: moduł rekuperacyjny do Intouro

Konstruktorzy Intouro hybrid stawiają na sprawdzone komponenty. Są one już stosowane na przykład w Citaro hybrid, który dzięki tejże technologii od lat sprawdza się w praktyce. Od niego właśnie pochodzą na przykład superkondensatory jako magazyny energii. Moduł rekuperacji jako urządzenie dodatkowe do akumulatorów pojazdu magazynuje energię elektryczną wytworzoną w procesie rekuperacji, udostępniając ją później podczas ruszania z miejsca lub na stromych podjazdach. Odciąża to generator, a tym samym silnik spalinowy, i zmniejsza w ten sposób zużycie paliwa. Magazyn energii jest zamontowany na dachu, co pozwala zaoszczędzić miejsce. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.