Solaris Urbino 18 electric Fot. Solaris
Przedstawiciele Miasta Łodzi podpisali z firmą Solaris umowę na dostawę ośmiu elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania. Bezemisyjne Urbino 18 electric wyjadą na ulice miasta w drugiej połowie 2023 roku.
Jest to pierwszy kontrakt na autobusy elektryczne realizowany dla Łodzi przez producenta z Bolechowa. Wartość kontraktu wynosi prawie 32 mln zł brutto.
Łódź stawia zdecydowane kroki na drodze ku elektromobilności. Zamówione przez miasto osiem Solarisów Urbino 18 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania.
Poza dostarczeniem pojazdów, kontrakt obejmuje dostawę infrastruktury ładowania. Dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii i infrastruktury ładowania operacyjność Urbino electric może wynosić nawet 24 godziny na dobę.
– Podpisanie kontraktu na osiem nowoczesnych autobusów elektrycznych to dla nas bardzo ważne wydarzenie – podkreślił Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży regionu południowo-wschodniego-kraj w firmie Solaris. – Cieszymy się, że Łódź staje się kolejnym miastem na mapie użytkowników zeroemisyjnych Solarisów. Jesteśmy też dumni, że możemy wspierać miasto w realizacji tak ambitnych projektów. Intensywne działania związane z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Łodzi mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast.
– To świetna wiadomość dla łódzkiej floty autobusów, która wzbogaci się o kolejne elektryki. Podpisujemy umowę na zakup pierwszych przegubowych elektrycznych autobusów z firmą Solaris. Bardzo się cieszę, i jestem przekonany, że to początek długofalowej współpracy – powiedział Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi.
Zasilane także z pantografu
Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej ponad 400 kWh. Magazyny energii będą mogły być ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf odwrócony, opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu. Płynną jazdę osiemnastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny. W komfortowych wnętrzach Urbino 18 electric, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład elektroniczny system biletowy, umożliwiający płatność za przejazd za pomocą karty płatniczej, automat do zakupu biletów czy też system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji, który pozwala na przystosowanie poziomu głośności emitowanych komunikatów wewnątrz pojazdu do głośności tła. W trosce o optymalne wykorzystanie możliwości elektrycznej floty, wraz z pojazdami dostarczone zostanie autorskie wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Dzięki informacjom takim jak stan naładowania akumulatorów wraz z danymi o przewidywanym zasięgu autobusu czy też wskaźnikiem chwilowego i całkowitego zużycia energii elektrycznej, przewoźnik może optymalizować działanie swojej floty. eSConnect pozwala więc zwiększyć dostępność pojazdów, ograniczyć czas przestoju autobusów i uniknąć niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.
Elektryczne i hybrydowe
Autobusy Solarisa po raz pierwszy pojawiły się w Łodzi w 2000 roku. Od tego czasu transport publiczny w tym mieście konsekwentnie zmierza w kierunku zielonej transformacji. Zamówione teraz pojazdy będą pierwszymi elektrobusami Solarisa, kursującymi w Łodzi. Nie jest to jednak pierwsza inwestycja miasta w pojazdy marki Solaris zasilane alternatywnymi źródłami energii. W 2022 roku producent dostarczył do Łodzi 29 niskoemisyjnych Urbino 12 mild hybrid, a wkrótce trafi tam kolejne 20 sztuk tego modelu. Pojazdy nisko- i zeroemisyjne są z roku na rok coraz bardziej istotną częścią floty europejskich przewoźników. Miasto Łódź wyraźnie wpisuje się w ten trend. (z)