MAN Lion's City 12 E w Zamościu – od lewej: prezydent Zamościa – Andrzej Wnuk, prezes MZK w Zamościu - Krzysztof Szmit, dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda oraz Waldemar Sęk z MAN Truck & Bus Polska Fot. MAN
2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał 2 grudnia 2022 r. umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E oraz siedmiu dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów. W tej ważnej dla miasta uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Zamościa – Andrzej Wnuk, prezes MZK w Zamościu - Krzysztof Szmit i dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda. Zamówione elektrobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba wkrótce przekroczy 50 sztuk.
Zielony Zamość
Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m oraz czterech 18-metrowych pojazdów przegubowych – Lion`s City 18 E. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł.
– Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość.
Na drodze do ograniczenia emisyjności w polskich miastach, Zamość idzie ramię w ramie z marką MAN, która jest jednym liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej.
– Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: chcemy aby do 2025 r. połowa wszystkich naszych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że już pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Zamówienie z Zamościa przybliża nas do tego celu – powiedział Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska. – Dzięki naszym bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska i bardzo cichym autobusom MAN Lion’s City w wersjach o długości 18 m, 12 m i 10 m w połączeniu z usługami i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, udowadniamy, że jesteśmy gotowi do elektryfikacji Europy, gotowi do elektryfikacji transportu publicznego.
Dodajmy, że takie podejście ma przełożenie na rynek autobusów elektrycznych, który dynamicznie się rozwija. Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektryczne lwy jeżdżą także po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.
Słoneczne autobusy
Zamówione przez Zamość pojazdy będą korzystać z zielonych, odnawialnych źródeł energii.
– Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla autobusów kupowanych w ramach elektromobilnego projektu – dodał Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu.
Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.
– Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Zamość – jedno z najpiękniejszych miast w Polsce – będzie miało równie piękne elektrobusy – powiedziała podczas uroczystości Małgorzata Durda, dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska.
W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów, MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i pięciu mechaników MZK.
Z myślą o pasażerach i kierowcach
O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz stylowe wyposażenie wnętrza autobusów. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w najnowsze rozwiązania m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi. Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E – pomieszczą ponad 80 pasażerów, z czego 31 osób na miejscach siedzących. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny o mocy znamionowej 160 kW umieszczony wzdłużnie za osią napędową. Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion's City 18 E oferują miejsca dla ponad 105 pasażerów, w tym 43 miejsca siedzące. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne napędzające drugą i trzecią oś, co poprawia właściwości jezdne. MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km. Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. W latach 2011 - 2012 firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Zamościa dwanaście ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich 12-metrowych Lion’s City z silnikami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG). (z)
Prezes MZK Zamość Krzysztof Szmit i prezydent Zamościa Andrzej Wnuk na pokładzie w pełni elektrycznego autobusu MAN Lion's City 12 E Fot. MAN