Produkcja kamperów to ciągle rozwijająca się branża, wzrasta liczba rejestracji takich pojazdów. Jednak, w porównaniu z krajami zachodnimi, w Polsce rynek pojazdów kempingowych nadal jest niewielki.
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2017 r. zarejestrowano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów wśród samochodów dostawczych do 3,5 t 300 pojazdów kempingowych, co oznacza wzrost o 14,1% w stosunku do roku poprzedniego. Najbardziej popularne modele w tej grupie w Polsce Volkswagen California i Mercedes Marco Polo. To są zabudowy fabryczne. Jednak dominującą większość wśród samochodów dostawczych stanowiły pojazdy bez podanego przeznaczenia podczas pierwszej rejestracji (w tej części znajdują się liczne Ducato, Mastery i Daily), które mogą być dostosowane do różnych zastosowań już po ich pierwszej rejestracji, także jako auta kempingowe. Te statystyki nie obejmują też kamperów powstających jako indywidualne zabudowy na bazie furgonów, gdzie popularne są auta z grupy PSA (Fiat, Peugeot, Citrroen) oraz Mercedes Sprinter i VW Crafter, a także T6.
Od vana do integry
Często na drogach możemy spotkać mniejsze kampery, które powstały na bazie zaadaptowanego busa lub furgonu. Są to tzw. kamper-vany produkowane przez profesjonalne firmy zajmujące się produkcją aut kempingowych oraz przerabiane indywidualnie przez ich właścicieli. Sporo przerabianych własnoręcznie vanów to VW T1, czyli tzw. ogórek. Inne, często przerabiane przydomowo oraz przez wyspecjalizowane firmy, pojazdy dostawcze to Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Peugeot Boxer oraz Ford Transit. To samochody, które można polecić osobom początkującym w karawaningu, zwłaszcza dla nielicznych ekip, np. par podróżujących samotnie lub z małymi dziećmi. Miejsca w kamper-vanach jest niewiele, ale są lekkie, czyli zużywają mniej paliwa, zwrotne i bardzo mobilne – łatwo można zmieniać miejsce pobytu.
W kamperach typu alkowa dodatkowa przestrzeń sypialna znajduje się nad kabiną kierowcy. W takiej nadbudówce, czyli alkowie, znajdują się dwa miejsca do spania. Pod dodatkową sypialnią znajduje się część mieszkalna z podstawowym wyposażeniem. Alkowy są popularne, bo nie są drogie, a zapewniają dużą liczbę miejsc do spania. W takim hotelu na kołach może nocować nawet siedem osób. W dzień alkowę można wykorzystać jako miejsce przechowywania bagażu lub innych przedmiotów, które w ciągu dnia przeszkadzają w poruszaniu się po części mieszkalnej.
Kolejny segment aut kempingowych to pojazdy z zabudową typu pół-integral. Tutaj część mieszkalna jest częściowo zintegrowana z szoferką. Kabina jest produkowana seryjnie, zaś część mieszkalna nieco wystaje poza jej obrys. Tego typu kampery są nieco niższe niż alkowy, co ułatwia przejazdy pod wiaduktami.
Najbardziej luksusowe są kampery zintegrowane (tzw. integry). Ich zabudowa połączona jest z szoferką, a pojazd tworzy jednolitą bryłę. Takie samochody są tworzone przez producentów od podstaw (np. Hymer, Niesmann+Bischoff). Najważniejszą zaletą, w przypadku wozów zintegrowanych jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni oraz wygoda. Minusem jest wyższa cena oraz wyższa masa własna, co jednocześnie zmniejsza możliwości załadunkowe.
Używane
Oprócz rosnącej oferty nowych pojazdów coraz więcej jest firm sprzedających kampery używane. Sporą grupę aut kempingowych zasilających nasz rynek wtórny stanowią pojazdy sprowadzane z zagranicy. Bywa, że są wiekowe, ale zazwyczaj ze stosunkowo małym przebiegiem – wszakże używane są sezonowo. Jak dowiedzieliśmy się w firmie Kampery-Polska, o wyborze nabywców decyduje zazwyczaj cena – do najbardziej popularnych wśród używanych należą tzw. pół-integry, np. Carado, w cenach 100-200 tys. zł. Hymer to już wyższa półka, zazwyczaj od 300 tys. zł wzwyż. Trafiają się wszakże amatorzy nawet najbardziej luksusowych wozów kempingowych.
Jednym z najpopularniejszych w Europie podwozi pod auta kempingowe jest Fiat Ducato. Wśród ogłoszeń o sprzedaży używanych kamperów właśnie takie auta spotykamy najczęściej. W internetowych anonsach znajdujemy przykładowo Fiata Ducato FFB alkowa z 1991 roku, z przebiegiem 145 tys. km, za 25 tys. zł. Kamper wyposażony jest w łazienkę, solar, markizę, zlewozmywak, lodówkę, ogrzewanie, kuchenkę gazową i toaletę kasetową. To jedna z tańszych propozycji. Znacznie więcej ofert sprzedaży dotyczy samochodów kempingowych w cenach 70-100 tys. zł. Przykładem może być Fiat Ducato Knaus alkowa z 2001 roku, o przebiegu 143 tys. km, w cenie 71 tys. zł. Za Ducato Burstner Privilege półintegra, z 2006 r. (36 tys. km) ktoś żąda już 91 tys. zł. Tutaj w wyposażeniu dodatkowo jest antena satelitarna, TV, bagażnik rowerowy, roleta okien, piekarnik. Hymera B 544 (integra) z 2002 r. (171 tys. km) z jeszcze lepszym wyposażeniem (dodatkowo np. elektryczny chowany stopień) można kupić za 83 tys. zł.
W Polsce też zabudowują
W kraju jest sporo firm, które wykonują zabudowy kempingowe na samochodach, dość często przerabiane są dostawcze furgony, tak jak w przypadku firmy Easycamper z Poznania, która wykonuje kompletne zabudowy na bazie Volkwagenów T5/T6 oraz Opla Vivaro/Renault Trafica/Nissana Primastara/Fiata Talento. Oferta obejmuje m.in. proste wyposażenie, umożliwiające wygodne uprawianie turystyki caravaningowej i kompletne zabudowy z pełnym wyposażeniem obejmującym m.in. takie elementy jak dach sypialny, instalacja solarna, prysznic zewnętrzny, toaleta turystyczna, markiza i wiele innych. Są to rozwiązania pozwalające zachować wielofunkcyjność pojazdu (np. w tygodniu pojazd dostawczy lub wieloosobowy, a w weekend kamper). Kompaktowe rozmiary pojazdu ułatwiają przemieszanie się, a także manewry oraz parkowanie w mieście, jego zewnętrzny wygląd może niczym nie odbiegać od standardowej wersji co ułatwia postoje nocne przykładowo w dużych miastach
Jak poinformował nas Karol Szymański, prezes zarządu Easycamper, zabudowywane są zarówno pojazdy nowe, jak i używane, podstawione przez klienta. Koszt zabudowy waha się od około 30 tys. do 90 tys. zł brutto. Według naszego rozmówcy rynek pojazdów kempingowych w Polsce rozwija się powoli, dlatego firma bazuje na eksporcie, m.in. do Niemiec.
W procesie przygotowania zabudów w Easycamper używa się podzespołów znanych producentów, powszechnie stosowanych do produkcji kamperów na całym świecie. Poznańska firma jest przedstawicielem wielu znanych marek jak np. SCA, Fiamma, Dometic, Reimo, Haba.
W przykładowej zabudowie typu CAMPER na bazie popularnych Volkswagenów T5 oraz T6 wykorzystuje się innowacyjny system szyn. To najnowsze rozwiązanie, które umożliwia uniwersalne wykorzystywanie zabudowanego pojazdu również na co dzień. Dzięki funkcji demontażu foteli oraz łóżka zyskuje się możliwość transportu dużych gabarytów, natomiast montaż dodatkowych, opcjonalnych siedzeń zapewni przewóz do 9 osób.
Z wypożyczalni
Wypożyczenie popularnego samochodu kempingowego kosztuje kilkaset złotych za dobę. Za popularne, w miarę komfortowe pojazdy trzeba zapłacić od 300 do 600 zł. Jeśli decydujemy się na pojazd kempingowy z wypożyczalni to większość dostępnych pojazdów ma DMC 3,5 tony, czyli do ich prowadzenia wystarcza prawo jazdy kategorii B. Zdarzają się też cięższe kampery, wówczas potrzebne jest prawo jazdy wyższej kategorii.
Najczęściej kampery projektowane są tak, aby mogło nimi podróżować od dwóch do sześciu osób, rzadziej siedem czy nawet osiem. Warto pamiętać o sprawdzeniu ile jest miejsc siedzących, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa oraz iloma miejscami do spania dysponuje samochód. Bywa, że auto, którym mogą podróżować cztery osoby, posiada łóżko tylko dla dwóch osób. Czasami bywa odwrotnie, miejsc do spania jest więcej niż miejsc z pasami bezpieczeństwa.
Ducato – wyróżniona baza pod zabudowy kamperowe
Dominacja Fiata Ducato na rynku europejskim jest nadal niezagrożona – trzy na cztery sprzedane kampery są zbudowane na jego bazie. Ostatnio Fiat Ducato otrzymał tytuł „Najlepszej bazy pod zabudowy kamperowe 2018”. To już 11 raz z rzędu taka nagroda. Prestiżowe wyróżnienie zostało przyznane przez czytelników „Promobil”, niemieckiego magazynu branżowego, który od ponad 25 lat stanowi rodzaj barometru mierzącego trendy w turystyce rekreacyjnej.
Baza pod zabudowy kamperowe Ducato została zaprojektowana i opracowana wspólnie z najważniejszymi producentami europejskimi samochodów kempingowych. Ducato do zabudowy oferowane jest obecnie w pięciu wariantach rozstawu osi i różnych długościach, z dodatkowym nawisem, o DMC: 3.000, 3.300 oraz 3.500, 4.000 i 4.250 kg. Stosowane są dwie różne mechaniki – Ducato i Ducato Maxi, z 16-calowymi kołami i wzmocnionym zawieszeniem
Podstawowym założeniem jest, że osoba, która kupuje kamper, nabywa nie tylko samochód, lecz także wybiera sposób na czas wolny i wakacje. Koncepcja usługi nie ogranicza się więc do obsługi produktu, lecz rozszerza się na pomoc dla urlopowiczów, gwarantując im ciągłe wsparcie. Chodzi tu przede wszystkim o specjalną, dobrze rozwiniętą sieć, dostępną na najbardziej uczęszczanych przez kierowców kamperów trasach; specjalny Customer Care Center, w którym kierowca kampera może liczyć na odpowiednie kompetencje i gotowość do obsługi swojego auta; pomoc drogową gotową do natychmiastowego interweniowania w całej Europie, ale nie tylko.
24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, kierowca może kontaktować się ze specjalnym oddziałem Customer Care i rozmawiać w swoim języku z jednym z dwudziestu ambasadorów Fiat Camper. Zadaniem ambasadora jest jak najszybsze rozwiązanie problemu klienta, poprzez kontakt i współpracę z odpowiednimi działami firmy.
Marco Polo w nowym wcieleniu
Mercedes Marco Polo należy do cieszących się w Polsce sporym popytem małych kameprów. W ubiegłym roku rodzina kompaktowych kamperów Mercedes-Benz Vans powiększyła się – do oferty złożonej z wersji Marco Polo oraz Marco Polo ACTIVITY dołączył Marco Polo HORIZON.
Marco Polo, bazujący na Klasie V, wyposażony w aneks kuchenny, garderobę, obrotowe przednie fotele, rozkładaną tylną kanapę z miejscami do spania i łóżko dachowe – zapewnia przestrzeń maksymalnie dla czterech osób. ACTIVITY powstał na bazie modelu Vito (dysponuje miejscami do spania nawet dla pięciu osób), natomiast Marco Polo HORIZON bazuje na Klasie V i łączy zalety wariantów Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY. Zapewnia do siedmiu foteli i do pięciu miejsc do spania. Według producenta to propozycja dla tych, którzy oczekują prowadzenia i wysokiej jakości designu samochodu osobowego, a jednocześnie potrzebują elastycznego auta do aktywnego wypoczynku. Ceny takich pojazdów jak Marco Polo HORIZON zaczynają się od ok. 165 tys. zł netto. Marco Polo HORIZON łączy funkcjonalność z designem Klasy V – jego Kompaktowe wymiary zewnętrzne, w tym wysokość nadwozia poniżej 2 m, sprawiają, że HORIZON sprawdza się nie tylko w celach wypoczynkowych, ale również jako towarzysz codzienności – bez trudu wjeżdża na przykład na parkingi wielopoziomowe.
Zależnie od potrzeb wnętrze można umeblować pięcioma standardowymi miejscami (trzyosobowa kanapa w drugim rzędzie i dwa obrotowe fotele z przodu), czterema komfortowymi miejscami z tyłu lub nawet siedmioma miejscami (trzyosobowa kanapa w drugim rzędzie plus dwa dodatkowe pojedyncze fotele w pierwszym). Jeśli użytkownik potrzebuje dodatkowej przestrzeni, siedzenia można wymontować, uzyskując dodatkową przestrzeń do transportu sprzętu sportowego lub wypoczynkowego – codzienny van zamienia się wówczas w pojazd rekreacyjny. Marco Polo HORIZON zapewnia też odpowiedni komfort snu. Łóżko dla dwóch osób ma wymiary 2,05 x 1,13 m. Zależnie od konfiguracji foteli miejsce do spania oferuje też tylna kanapa, która po rozłożeniu mierzy 1,93 x 1,35 m i pomieści nawet trzy osoby. Pod kanapą znajdują się dwie szuflady do przechowywania np. pościeli. Zasłony w oknach pozwalają zaciemnić wnętrze samochodu. Nowy, dostępny na życzenie elektryczny dach przesuwno-uchylny sprawia, że kabina Marco Polo jest zawsze odpowiednio doświetlona. Sterowana ręcznie roleta w razie potrzeby pozwala zasłonić dach i zaciemnić wnętrze.
Peugeot Rifter 4x4 Concept – z namiotem na dachu
To taka namiastka auta kempingowego. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie Peugeot zaprezentował nowy model Rifter 4x4 Concept. Auto wyposażone jest w napęd na cztery koła, specjalne opony i dysponuje prześwitem zwiększonym o 80 mm. Zostało zaprojektowane z myślą o przygodach poza utartymi szlakami. Elementami wyposażenia są namiot Overland, który podczas wędrówki możemy rozłożyć na dachu oraz najnowszy model elektrycznego roweru górskiego Peugeot eM02 FS Powertube z akumulatorem wbudowanym w ramę.
Nadwozie jest pokryte świetlistym szarym lakierem. Czarna matowa osłona umieszczona między grillem a maską ma chronić przód samochodu przed brudem i błotem. Z tyłu ochronna funkcję pełni klapa w kolorze matowej czerni.
Drogę, którą jedziemy dodatkowo oświetla listwa ledowa umieszczona w górnej części przedniej szyby (ponad 100 diod LED o łącznej mocy 300 W).
Samochód jest wyposażony w namiot Overland zaprojektowany przez specjalistów z firmy Autohome. Namiot można łatwo i szybko rozłożyć. Wystarczy wyjąć go z pokrowca zamocowanego do poprzeczek dachowych. Poprzeczki posiadają certyfikat bezpieczeństwa zgodnie z normą. „City Crash test” i są dostępne w gamie akcesoriów. Mogą być wykorzystywane do przewozu różnego rodzaju przedmiotów. Materac, dzięki kompaktowym wymiarom, można łatwo złożyć przy składaniu namiotu. Całości dopełniają poduszki z alkantary.
VW California XXL – z myślą o przyszłości
Volkswagen California należy do popularnych samochodów rekreacyjnych. W ubiegłym roku sprawdzoną w modelach T koncepcję modelu rozwinięto i wprowadzono wersję California XXL, skonstruowaną w oparciu o nowego Craftera.
Wyposażone w wysuwany dach z panoramicznym oknem, z wydłużoną tylną częścią nadwozia, w którego wnętrzu znajduje się duże łóżko, z alkową dla dzieci, napęd na cztery koła, pneumatyczne zawieszenie – studyjne auto jest większym bratem legendarnej Californii. Obydwa modele wyróżniają się podobną stylistyką oraz stylowym i funkcjonalnym wnętrzem. Dzięki Californii XXL ta koncepcja wnętrza zostaje teraz dostosowana do potrzeb przyszłości. Chodzi między innymi o takie szczegółowe rozwiązania, jak wysuwana (chowana) łazienka, ogrzewana lub chłodzona (zależnie od potrzeb) powierzchnia do spania, przedłużany pulpit kuchenny, podgrzewana podłoga, panoramiczny podświetlany dach, a także zestaw funkcji sterowanych z tabletu przy pomocy dedykowanej aplikacji. Mimo że bardziej komfortowa i większa, Califronia XXL ma to, co w wypadku rekreacyjnego auta jest szczególnie ważne – auto można przygotować do jazdy i wyruszyć do kolejnego celu podróży w ciągu zaledwie kilku minut.
California XXL została skonstruowana w oparciu o Craftera w wersji ze średnim rozstawem osi (3.640 mm). Producent wydłużył nadwozie w części powyżej linii klamek tworząc w ten sposób miejsce na duże łóżko, w którym wygodnie, leżąc wzdłuż, mogą spać dwie dorosłe osoby. Wysokość auta to 2.900 mm. California XXL jest więc o 102 mm wyższa niż Crafter Furgon z tzw. superwysokim dachem. To cenne milimetry, dzięki którym można się wygodnie wyprostować, bo wysokość auta wewnątrz wynosi do 2.200 mm.
Poszczególne rozwiązania stworzyły elastyczną całość we wnętrzu. Złożyły się na nią m.in. wysuwane łazienka i łóżko z tyłu, których poszczególne elementy można złożyć w ciągu kilu sekund, tak by stworzyć dodatkową przestrzeń w kuchni albo kącik do siedzenia. Widziane z góry wnętrze kampera dzieli się na sześć obszarów, które zależnie od sposobu wykorzystania zachodzą na siebie: obszar mieszkalny i jadalnia, kuchnia ze zlewozmywakiem, kuchenką gazową i lodówkami, łazienka z prysznicem, umywalką i WC, sypialnia w tylnej części wnętrza, alkowa dla dwojga dzieci, kabina kierowcy połączona z wnętrzem.
Korkowa podłoga z podłużnymi pasami wyglądem przypomina pokład jachtu. Odpowiednią ilość światła zapewnia podwójny system stylowego oświetlenia sufitu, a także panoramiczne okno dachowe.
***
Zaletą kamperów jest ich mobilność. Gdy jednak planujemy wypoczywać głównie stacjonarnie, na jednym lub dwóch kempingach lepsza może okazać się przyczepa kempingowa. W przyczepie miejsca na wypoczynek jest więcej. Po drugie – przyczepę można zostawić na kempingu, a okolicę zwiedzać samochodem osobowym. Do wad przyczep należy m.in. to, że prowadzenie zestawu pojazdów jest trudniejsze i mniej wygodne niż jazda samym samochodem, a przygotowanie przyczepy do dalszej podróży zwykle trwa dłużej niż przygotowanie kampera.