IVECO wprowadziło na rynek nową generację pojazdu Stralis z zupełnie nowym zespołem napędowym. Wśród zalet tego pojazdu producent wymienia m.in. niski całkowity koszt posiadania (TCO) i obniżoną emisję CO2.
Nowy Stralis jest produkowany w zakładach w Madrycie. Firma IVECO zmodyfikowała i zmodernizowała wszystkie główne rozwiązania techniczne pojazdu: nowy Stralis jest wyposażony w gruntownie przeprojektowany zespół napędowy, nowe układy elektryczne i elektroniczne, nowe i najlepsze w swojej klasie skrzynie biegów, a także nową tylną oś i tylne zawieszenie. W samochodzie wprowadzono także najnowszą generację systemu przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS.
W trzech wersjach
Nowy Stralis w wersji standardowej został zaprojektowany jako pojazd do transportu regionalnego na średnich i długich trasach. Może być używany do przewozu towarów niebezpiecznych.
Na potrzeby międzynarodowego transportu długodystansowego opracowano specjalną wersję Stralis XP, w której zastosowano innowacyjne rozwiązania zapewniające oszczędność paliwa.
Stralis NP, zasilany sprężonym lub skroplonym gazem ziemnym (CNG/LNG), jest pierwszym pojazdem w segmencie samochodów ciężarowych zasilanych gazem, przeznaczonym do transportu międzynarodowego.
Technologia to podstawa
Przy projektowaniu nowego pojazdu Stralis koncentrowano się na zarządzaniu energią pod kątem znaczącego obniżenia TCO.
W konstrukcji nowych silników zastosowano rozwiązania obniżające tarcie, a nowa funkcja ograniczania czasu pracy silnika na biegu jałowym automatycznie wyłącza jednostkę napędową po zaprogramowanym czasie postoju, poprawiając efektywność energetyczną pojazdu.
Inteligentny osprzęt silnika w nowych pojazdach Stralis XP zapobiega stratom energii w czasie, kiedy poszczególne podzespoły nie są używane. Do inteligentnego osprzętu zaliczają się następujące komponenty: kompresor ze sprzęgłem i układem inteligentnego zarządzania pneumatyką pojazdu, alternator z funkcją odzysku energii i inteligentnym układem monitorowania stanu akumulatora oraz pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku.
Smart EGR w nowych pojazdach Stralis 480XP i 570XP to innowacyjne rozwiązanie współpracujące z opatentowanym przez IVECO układem oczyszczania spalin HI-SCR. Przyczynia się ono do optymalizacji procesu spalania, co przekłada się na znaczne obniżenie zużycia paliwa na długich trasach. Niewielka ilość spalin trafiająca do układu recyrkulacji (tylko 8%) umożliwia wcześniejsze rozpoczęcie wtrysku, co zmniejsza zużycie paliwa, natomiast układ HI-SCR gwarantuje utrzymanie wysokiego wskaźnika konwersji tlenków azotu w układzie wydechowym na poziomie 97%. Rewolucyjne i inteligentne rozwiązanie ma wszystkie zalety układu HI-SCR opartego wyłącznie na selektywnej redukcji katalitycznej: nie ma konieczności stosowania większej chłodnicy, nie ma dodatkowych przeglądów, niższa masa układu, nie ma potrzeby regeneracji na postoju oraz najdłuższe okresy między przeglądami i niższe zużycie paliwa.
HI-CRUISE to system przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS. Wykorzystując najnowocześniejsze mapy, porównuje on dane geolokalizacyjne z topografią drogi, aby z wyprzedzeniem dostosować strategie zwiększania i zmniejszania prędkości oraz zmiany biegów, w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowa tylną oś z pojedynczą redukcją charakteryzuje się udoskonaloną geometrią przekładni i niższym tarciem, co też przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa.
Powyższe rozwiązania zaowocowały obniżeniem zużycia paliwa o dwucyfrową wartość w porównaniu z poprzednim modelem.
12-biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, zbudowana we współpracy z firmą ZF, jest jedną z najnowocześniejszych konstrukcji w swojej kategorii. Czas zmiany przełożenia skrócono o 10%. W porównaniu z poprzednią generacją trwałość przekładni mierzona liczbą zmian biegów wydłużyła się prawie dwukrotnie, do przebiegu szacowanego nawet na 1,6 mln km. Skrzynia HI-TRONIX jest również cichsza o 6 dB, co jest szczególnie istotne przy nocnej eksploatacji. Mechanizm charakteryzuje się również najkorzystniejszym w swojej klasie stosunkiem maksymalnego przenoszonego momentu obrotowego do masy, rozpiętością przełożeń i najwyższą efektywnością. Ponadto modułowa konstrukcja ułatwia serwis, ogranicza zapotrzebowanie na przeglądy i upraszcza naprawy. Skrzynia oferuje także dodatkowe funkcje, takie jak tryb manewrowy, funkcja rozkołysania, 4 biegi wsteczne oraz współpraca z nową gamą przystawek odbioru mocy (PTO).
Tylne zawieszenie zostało całkowicie przeprojektowane w celu obniżenia jego masy i zwiększenia trwałości przy zachowaniu dotychczasowej nośności. Zabiegi te umożliwiły zwiększenie ładowności pojazdu o 45 kg. Zwiększono odporność na korozję pokrywając kluczowe metalowe elementy specjalną powłoką.
Nowe układy elektryczne i elektroniczne w nowych pojazdach Stralis i Stralis XP stanową technologiczny przełom i otwierają drogę do dalszych innowacji. Zgodnie z koncepcją MUX pokładowe moduły elektroniczne komunikują się ze sobą przez dwa fizyczne przewody za pomocą wspólnego protokołu.
Niezawodność i trwałość nowego Stralisa ma się przekładać na niższe koszty serwisu i napraw: producent deklaruje ich spadek o 5% w porównaniu z dotychczasowym modelem ze standardowym 3-letnim kontraktem serwisowym lub 8% w przypadku kontraktu 4-letniego.
Dziewięć wariantów mocy
W nowych pojazdach montowane są 6-cylindrowe silniki IVECO Cursor w trzech pojemnościach: 8,7 litra (Cursor 9), 11,1 litra (Cursor 11) oraz 12,9 litra (Cursor 13) i dziewięciu wariantach mocy (od 310 do 570 KM).
Nowy Stralis cechuje się lepszymi parametrami dzięki podwyższeniu osiągów niektórych jednostek napędowych: maksymalny moment obrotowy silnika Cursor 11 wzrósł o 100 Nm w przypadku odmiany 420-konnej oraz o 50 Nm w odmianie 480-konnej, natomiast moc silnika Cursor 13 zwiększono do 510 i 570 KM.