Ostatnio na rynku koparek pojawiły się nowe modele maszyn, które przeznaczone są do pracy w małych przestrzeniach.
Nowe koparki o małych gabarytach i o małym promieniu obrotu zaprezentowały m.in. takie marki, jak Volvo, Doosan i Bobcat.
Volvo EWR150E – z małym promieniem skrętu
Nowa koparka kołowa Volvo – EWR150E należy do maszyn zgodnych z normą Stage IV o najmniejszym promieniu obrotu (1.720 mm). Jak zapewnia producent, koparka jednocześnie jest wyjątkowo stabilna.
Tak mały promień obrotu pozwala pracować w najbardziej ograniczonych przestrzeniach, m.in. na wąskich jednopasmowych drogach. Ponadto zwiększony udźwig w porównaniu z tradycyjnymi koparkami tej klasy sprawia, że operator może wykorzystać mały promień obrotu bez poświęcania zasięgu oraz zdolności podnoszenia i kopania.
Zgodny z normą Stage IV silnik Volvo z technologią V-ACT osiąga duży moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Silnik został wyposażony w opracowany przez Volvo inteligentny tryb pracy ECO, który pozwala obniżyć poziom emisji. Maszyna została też wyposażona w nowy inteligentny układ pasywnej regeneracji, który sprawia, że regeneracja nie zakłóca pracy koparki.
Kabina zapewnia dobrą widoczność, niemniej maszyna może zostać wyposażona w układ Volvo Smart View – trzy kamery zamontowane na ramie współpracują ze sobą umożliwiając widok z lotu ptaka na otoczenie maszyny. Kamery przekazują oddzielne obrazy maszyny, dzięki czemu operator widzi ją pod każdym kątem i może bezpiecznie korzystać z funkcji obrotu.
Układ elastycznego zawieszenia wysięgnika, wyposażony w obwód hydrauliczny i amortyzatory gazowe, umożliwia szybszą jazdę po nierównym terenie. Udoskonalono również cały układ hydrauliczny dla uzyskania większej precyzji reakcji. Solidne osie koparki z automatyczną lub włączaną przez operatora funkcją ruchu wahliwego osi przedniej, są niezwykle wytrzymałe, podobnie jak podwozie, które chroni duży prześwit do podłoża.
Zależnie od warunków podłoża, nabywcy mogą wybrać jedną z 12 konfiguracji opon (w tym w układzie pojedynczym lub bliźniaczym). Maszyna jest dopuszczona do użytkowania na drogach i można ją wyposażyć w zaczep holowniczy o uciągu do ośmiu ton z hamulcami najazdowymi i trzech ton bez hamulców. Operatorzy mogą również zabrać ze sobą wszystkie narzędzia w specjalnej, wysuwanej z podwozia, skrzynce narzędziowej typu szufladowego. Dzięki tej nowej funkcji można przenosić ciężar do 120 kg. Ponadto w kabinie jest więcej miejsca do przechowywania. Wszystkie elementy interfejsu maszyny, w tym dźwignie, klawiatura i duży monitor LCD, zostały zaprojektowane i rozmieszczone w sposób zapewniający optymalną kontrolę i efektywność. Dla większej wygody i ułatwienia obsługi maszyny liczba przełączników została znacznie zmniejszona.
EWR150E można zamówić z jednym z dwóch typów podwozia. Najlżejsza konfiguracja, o masie 15,2 tony, zawiera spawane podwozie z lemieszem radialnym oraz zespół napędowy klasy EW140. Najcięższa konfiguracja waży 17,8 t i bazuje na podwoziu łączonym śrubami z lemieszem równoległym, wyposażona jest w mocowane śrubami podpory oraz zespół napędowy klasy E160, który pozwala uzyskać siłę uciągu większą o 30%.
Maszyna EWR150E jest też zgodna z szeroką gamą osprzętu. Dzięki rotatorom przegubowym Steelwrist® i szybkozłączom, łyżkom oraz młotom model ten może być wykorzystywany nie tylko do kopania, lecz także do załadunku, rozbijania i przenoszenia materiałów. Opcjonalne funkcje hydrauliczne „X1 młot/nożyce” i „X3 rotator przegubowy” zapewniają moc osprzętowi wymagającemu przepływu jedno- lub dwukierunkowego oraz przepływ dwukierunkowy dla osprzętu wychylnego lub obrotowego. Układ zarządzania umożliwia zapisanie 20 różnych rodzajów osprzętu. Układ ten pozwala operatorowi nastawić przepływ hydrauliczny i ciśnienie w kabinie za pomocą monitora.
Maszyna została zaprojektowana z myślą o łatwej obsłudze technicznej. Bezpośrednio po jej uruchomieniu następuje automatyczne sprawdzenie poziomu wszystkich płynów, w tym oleju silnikowego i oleju hydraulicznego, a w razie potrzeby na elektronicznym wyświetlaczu pojawia się stosowne ostrzeżenie dla operatora. Aby ułatwić tankowanie, elektryczna pompa paliwa dostarcza 50 litrów paliwa na minutę. Została ona dogodnie umieszczona obok zbiornika paliwa i jest dostępna z poziomu podłoża.
Doosan DX165W-5 – z krótką częścią tylną
Dzięki nowemu nadwoziu z krótką częścią tylną zaprezentowana po raz pierwszy podczas targów Bauma 2016 16,5-tonowa koparka kołowa Doosan DX165W-5, zgodna z normą Stage IV, sprawdza się w ciasnych przestrzeniach, w szczególności w miastach oraz na wąskich drogach o dużym natężeniu ruchu.
Jedną z najważniejszych cech nowego modelu jest bardzo krótki promień zataczania (1.850 mm) i wysoka stabilność osiągnięta dzięki optymalnemu umiejscowieniu środka ciężkości oraz równomiernemu rozkładowi obciążenia. Producent zwraca także uwagę na precyzyjne i płynne sterowanie osprzętem, niezbędne podczas kopania rowów i podnoszenia, komfortową kabinę oraz większą moc i wytrzymałą konstrukcję. Wszystko to w połączeniu z najniższym zużyciem paliwa i łatwością serwisowania ma gwarantować najkorzystniejszy na rynku zwrot kosztów inwestycji.
W koparce DX165W-5 wykorzystano to samo co w modelu DX160W-3 podwozie o długim rozstawie kół i przystosowane do pracy w trudnych warunkach osie ZF nowej generacji. W zależności od zastosowania koparka DX165W-5 dorównuje siłą i udźwigiem modelowi DX160W-3 Stage IIIB. DX165W-5 zapewnia udźwig wynoszący 5,87 tony przy zasięgu 4,5 m z przodu (przy wysokości 3 m) i 4,28 tony udźwigu z boku. Te parametry, według producenta, przewyższają wydajność wszystkich innych ładowarek kołowych tej klasy o krótkiej części tylnej.
Rama podwozia została wzmocniona celem zmniejszenia naprężeń i zwiększenia trwałości. Rama wysięgnika również została wzmocniona poprzez zastosowanie konstrukcji skrzynkowej i zwiększenie grubości poszczególnych elementów, co zapewnia dodatkową wytrzymałość. Celem zwiększenia sztywności i zapewnienia optymalnego połączenia pomiędzy dwoma konstrukcjami wzmocniono także lemiesz i zaczep H. Podniesiono wysokość lemiesza i poprawiono jego kształt, dzięki czemu pchanie i mieszanie materiału jest teraz łatwiejsze. Osłony wysięgnika zostały zmniejszone, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia.
Dzięki promieniowi obrotu części tylnej wynoszącemu tylko 1.850 mm oraz bardzo małemu promieniowi zawracania minimalna średnica obrotu modelu DX165W-5 przy całkowicie wsuniętym podwoziu wynosi tylko 4,5 m. To ułatwia korzystanie z maszyny w ciasnych przestrzeniach.
Nowa koparka jest napędzana przez znany, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik Diesla Perkins 1204F z turbodoładowaniem. Spełnia on normę Stage IV dzięki zastosowaniu technologii EGR (chłodzony system recyrkulacji spalin) oraz SCR (selektywna redukcja katalityczna) bez konieczności użycia DPF (filtr cząstek stałych). Silnik osiąga moc 102,1 kW (137 KM) przy 2.200 obr./min, zapewniając wyższą efektywność wykorzystania paliwa o 10% w porównaniu z modelem DX160W-3.
W nowym modelu wykorzystano innowacyjne rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa. Do funkcji tych należą system automatycznego wyłączania silnika po określonym okresie bezczynności, dzienny licznik kilometrów, pozwalający operatorowi sprawdzić zużycie paliwa bezpośrednio z poziomu panelu sterowania oraz opracowany przez Doosan układ SPC (Smart Power Control), który monitoruje moc silnika i pompy oraz ogranicza ją w zależności od rodzaju pracy i obciążenia, co pozwala zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa. Układ SPC może być używany we wszystkich czterech trybach pracy (E, S, P, P+).
Dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa zapewnia elektryczne sprzęgło wentylatora, które utrzymuje optymalną prędkość pracy urządzenia. Prędkość wentylatora jest regulowana na podstawie temperatury płynu chłodniczego, oleju hydraulicznego i ochłodzonego sprężonego powietrza oraz prędkości docelowej silnika, co przekłada się na większą oszczędność paliwa i mniejszy poziom hałasu.
Zakres prędkości jazdy dla modelu DX165W-5 wynosi od 3 do 37 km/h (w zależności od lokalnych przepisów). Koparka posiada dwa tryby prędkości (zakres górny i dolny oraz pełzanie) oraz tempomat. Model DX165W-5 charakteryzuje się najwyższą wydajnością układu hydraulicznego w swojej klasie: główna pompa zapewnia przepływ 2 x 171 l/min, a ciśnienie w układzie wynosi od 340 do 360 kg/cm2, co zwiększa skuteczność funkcji maszyny oraz jej uniwersalność i dokładność, szczególnie podczas korzystania z osprzętu do wysokiego przepływu.
Wyposażenie nowej kabiny zgodnej z normą ROPS obejmuje m.in. opatentowany przełącznik typu jog/shuttle firmy Doosan, przełączniki czterech trybów pracy i czterech trybów zasilania, przełączniki do sterowania ciśnieniem i przepływem w pomocniczym układzie hydraulicznym bezpośrednio z fotela operatora, joysticki o małym skoku i pedał do precyzyjnego sterowania proporcjonalnego oraz nowy system umożliwiający sterowanie dwukierunkowe liniami za pomocą joysticka lub pedału. Ostatni z wymienionych elementów ma na celu zwiększenie komfortu pracy operatora podczas sterowania osprzętem (np. nożycami lub młotem) wyłącznie za pomocą joysticka przez długi czas lub wykonywania powtarzalnych czynności. Jest to przydatne również w zastosowaniach wymagających wysokiej precyzji – operator zachowuje pełną kontrolę nad koparką poprzez joystick, jednocześnie sterując osprzętem za pomocą pedału.
Lepsza widoczność z boku, ogrzewany i amortyzowany fotel, panel sterowania z czytelnym 7-calowym kolorowym wyświetlaczem FT LCD, w pełni zautomatyzowana klimatyzacja, większa liczba schowków na dokumenty i inne przedmioty oraz ulepszony układ kabiny, w którym najważniejsze przełączniki są pogrupowane i łatwo dostępne na prawej konsoli zapewniają operatorowi dodatkową wygodę podczas pracy.
Kabina ciśnieniowa jest uszczelniona i wyposażona w filtry powietrza, zaś zwiększone ciśnienie w jej wnętrzu zapobiega przenikaniu pyłu do środka (ISO 10263-3). Dostęp do wszystkich informacji na temat filtrów i oleju ułatwia konserwację zapobiegawczą. System umożliwia ręczne skonfigurowanie i monitorowanie dziewięciu różnych okresów oraz wykorzystuje 13 różnych ostrzeżeń. Możliwość automatycznego lub ręcznego włączenia oscylacji przedniej osi zwiększa skuteczność podnoszenia i kopania oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo.
System zawieszenia kabiny „CabSus” zmniejsza drgania oraz zapewnia redukcję hałasu w kabinie.
Naciskając jeden przycisk na panelu sterowania, można wyświetlić na jednym ekranie równocześnie widok z kamery cofania oraz widok z opcjonalnej kamery bocznej. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podczas korzystania z kamer pasek menu pozostaje widoczny, dzięki czemu operator może kontrolować symbole ostrzegawcze oraz poziomy kluczowych wskaźników.
Nowe światła wysięgnika przedniego, standardowo wyposażone w osłonę, niemal dwukrotnie zwiększają moc oświetlenia.
Dostępna jest zwiększająca wydajność i ograniczająca zużycie paliwa funkcja pływania wysięgnika, która sprawdza się podczas poziomowania, załadunku ciężarówek, zgarniania kamieni i ubijania. Ponadto ogranicza naprężenia i drgania przenoszone na maszynę i zespół roboczy. Dostępne są dwa tryby: w trybie pływania wysięgnik może swobodnie poruszać się w górę i w dół razem z łyżką i ramieniem, a w trybie młota wysięgnik może poruszać się w dół, umożliwiając utrzymanie optymalnej skuteczności ubijania i uniknięcie stosowania zbyt dużej siły. Przednie podzespoły automatycznie poruszają się razem z młotem w miarę zagłębiania się w kamień lub inne podłoże.
Koparka DX165W-5, podobnie jak wszystkie zgodne z normą Stage IV koparki Doosan o masie powyżej 14 ton, jest fabrycznie wyposażona w najnowocześniejszy bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. Zaprojektowany specjalnie dla maszyn tej marki nowy system dostarcza, poprzez satelitę i sieci GSM, obszernych informacji na temat wydajności maszyny. W przypadku nowych koparek kołowych W-5 system CoreTMS (dostępny również w zestawie do montażu w starszych modelach) jest dostarczany z darmową, 3-letnią subskrypcją. Każdy klient posiada swoje własne konto do zarządzania swoją flotą maszyn za pośrednictwem tego systemu.
W celu dodatkowego zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia poziomu hałasu wszystkie modele „-5” wyposażono w tuleje EM (Enhanced Macro-surface), które po nasmarowaniu są dużo bardziej wydajne niż standardowe tuleje.
Montowane fabrycznie w koparkach „-5” wstępne filtry powietrza usuwają większość pyłu, zanieczyszczeń, owadów, deszczu i śniegu z wlotu powietrza, zapewniając większą czystość powietrza doprowadzanego do filtra powietrza silnika. Wydłuża to okresy pomiędzy wymaganym serwisowaniem tego filtra, zwiększając tym samym czas eksploatacji i wydajność maszyny. W kabinie zamontowano również dodatkowe zabezpieczenie filtra powietrza oraz zmieniono konstrukcję filtrów klimatyzatora na łatwiejszą do wymiany.
Bobcat E57W – zgodna z normą Stage IIIB
Bobcat wprowadza na rynek, stworzoną na bazie popularnego modelu E55W, nową koparkę kołową E57W, o masie roboczej 5920 kg, spełniającą wymagania normy Stage IIIB. Nowy model został wyposażony w silnik wysokoprężny Bobcat D24, który zapewnia wzrost mocy o 4% (42,5 kW) i o 7% większą oszczędność paliwa.
Silnik Bobcat spełnia wymagania normy Stage IIIB za pomocą niepowtarzalnego rozwiązania bez użycia filtra cząstek stałych (DPF). Rozwiązanie to nie tylko obniża zużycie paliwa, ale dodatkowo sprawia, że maszyna jest wyjątkowo łatwa w obsłudze i konserwacji, ponieważ nie potrzebuje układu regeneracji DPF.
Maszyna dzięki nowoczesnemu układowi hydraulicznemu o zwiększonej wydajności cechuje się o 10% większym udźwigiem. Długie ramię może zwiększyć maksymalną głębokość kopania do 3.795 mm, a maksymalną wysokość opróżniania – do 4.510 mm. Osprzęt można podłączyć do pierwszego, drugiego lub trzeciego (opcjonalnego) pomocniczego układu hydraulicznego, a następnie kierować nim za pomocą proporcjonalnego układu sterowania.
Nowa kabina z konstrukcją ROPS wyposażona jest w 7-calowy ekran dotykowy, który umożliwia sterowanie wszystkimi funkcjami maszyny. Ogrzewany fotel, dobra widoczność oraz proste i wydajne procedury obsługi zwiększają komfort operatora.