Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Skomunikowane samochody

Obsługa zapobiegawcza pozwala uniknąć 80 procent przestojów
31.07.2015 00:00:00
Liczbę nieplanowanych przestojów samochodu ciężarowego można zredukować o 80 procent. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Volvo Trucks. Celem długofalowym zaś jest całkowite ich wyeliminowanie.
Jednym z głównych argumentów na poparcie tej tezy jest spodziewane upowszechnienie się modułów komunikacyjnych w samochodach ciężarowych - rozwiązań, które nadają obsłudze zapobiegawczej całkowicie nowy wymiar.
Nieplanowany przestój jest jedną z najbardziej problematycznych kwestii dla firmy transportowej. Poza przysporzeniem kłopotów kierowcy, generuje dodatkowe straty w postaci kosztów naprawy, utraconych dochodów z działalności transportowej i, w najgorszym przypadku, uszczerbku na reputacji klienta.
Żeby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie możliwości wspierania firm transportowych, Volvo Trucks przeprowadziło zakrojone na szeroką skalę badanie, obejmujące analizę parametrów eksploatacyjnych pozyskanych z 3.500 samochodów ciężarowych i gromadzonych przez okres ponad 5 lat. Te dane statystyczne pozwoliły na wykonanie zaawansowanych symulacji i opracowanie różnorodnych potencjalnych scenariuszy serwisowych, umożliwiających zbadanie jak, dlaczego i kiedy dochodzi do nieplanowanych przestojów. Celem było znalezienie sposobów na ich uniknięcie.
- Badanie jednoznacznie wykazało, że możliwość monitorowania sposobu użytkowania samochodu ciężarowego i stanu jego kluczowych podzespołów zwiększa skuteczność planowania obsługi technicznej. Uważamy, że wykonywana na czas i dostosowana do potrzeb obsługa serwisowa pozwoli nam zmniejszyć liczbę nieplanowanych przestojów samochodu ciężarowego o 80 procent - wyjaśnia Hayder Wokil, dyrektor ds. jakości i dyspozycyjności w Volvo Trucks.
Jednym z zasadniczych warunków ograniczenia liczby nieplanowanych przestojów jest zdolność do przewidywania potrzeb serwisowych poszczególnych samochodów ciężarowych, a następnie dostosowywania do nich harmonogramu i zakresu obsługi serwisowej. Jest to możliwe dzięki dostępnej we współczesnych pojazdach funkcji bezprzewodowej komunikacji ze stacją obsługi.
- Na przykład, mechanik może zdalnie i w czasie rzeczywistym monitorować sposób użytkowania pojazdu, planować obsługę techniczną na długo wcześniej, zanim coś się zepsuje, czy też z wyprzedzeniem zamawiać części zamienne. Co więcej, terminy obsługi mogą być na bieżąco korygowane, na przykład odraczane, jeżeli okaże się, że podzespoły zużywają się w tempie wolniejszym od zakładanego - a to z kolei oznacza oszczędność czasu zarówno dla firmy transportowej, jak i kierowcy - dodaje Hayder Wokil.
Mimo, że Volvo Trucks dokonało dużego postępu w tej dziedzinie, według Haydera Wokila rozwój obsługi zapobiegawczej znajduje się wciąż w swoim początkowym stadium.
- Dostrzegamy ogromny potencjał w tym obszarze. Skomunikowane pojazdy torują drogę do całkowitego wyeliminowania nieplanowanych przestojów w przyszłości - konkluduje H. Wokil.
Fakty
Nieplanowane przestoje.
Przeprowadzone przez Volvo Trucks badanie ujawnia, że w przypadku europejskiej firmy transportowej przeciętny koszt nieplanowanego przestoju wynosi 1000 euro (kwota ta obejmuje tylko koszty bezpośrednie: holowanie i naprawy, opłaty administracyjne, ewentualne mandaty i grzywny i utracony dochód; nie obejmuje strat w postaci uszkodzeń ładunku czy utraty dochodów wskutek zrujnowania reputacji).
Sposób przeprowadzenia badania.
Badanie (ocena i symulacja) zostało przeprowadzone przez departament Advanced Technology & Research (ATR) Grupy Volvo, który opracowuje m.in. rozwiązania w dziedzinie dyspozycyjności i obsługi posprzedażnej. . Dane wejściowe stanowiły rzeczywiste parametry eksploatacyjne 3.500 samochodów ciężarowych, pozyskane w okresie ponad 5 lat. Każdy pojazd z badanej grupy przejeżdżał ponad 120.000 km rocznie. . Na postawie tych danych wykonano symulacje w celu znalezienia sposobów na uniknięcie nieplanowanych przestojów. . Przykłady danych wejściowych: sposób użytkowania pojazdu wyrażony liczbą awarii, np. hamulców, powodujących przestoje.
Skomunikowane samochody ciężarowe.
Określenie to oznacza możliwość zdalnej komunikacji z pojazdem. . Stwarzają szeroki wachlarz nowych możliwości: dla właścicieli firm transportowych, kierowców, stacji obsługi i ogółu społeczeństwa, dotyczących wzrostu wydajności w branży transportowej, poprawy płynności ruchu drogowego i zmniejszania oddziaływania na środowisko naturalne. . Na łączności z pojazdami bazuje szereg usług Volvo Trucks w obszarach takich jak zarządzanie transportem, zarządzanie zużyciem paliwa i zapewnianie dyspozycyjności. . Volvo FH16, FH, FM, FMX oraz serie VN, VHD i VM - dla wszystkich tych pojazdów są dostępne usługi zdalne Volvo Trucks.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.