W ekstremalnych warunkach, na stromych podjazdach i zjazdach, w grząskim błocie i przeszkodach wodnych klienci Mercedes-Benz i dziennikarze testowali w połowie kwietnia, w okolicach Mszczonowa, nowe pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz dedykowane budownictwu i energetyce.
Imprezę zorganizowano pod hasłem Off-road expedition, z udziałem Jarosława Kazberuka, znakomitego kierowcy i pilota, wielokrotnego uczestnika rajdu Dakar. Poligon rozjeżdżały Arocsy, Actrosy oraz Unimogi.
Oferta dla budownictwa i energetyki
Według przedstawicieli Mercedes-Benz poprawa koniunktury gospodarczej i nowa unijna perspektywa finansowa pozwalają patrzeć na przyszłość rynku budowlanego w Polsce z pewnym optymizmem. Nowe przetargi wymagają poczynienia przez firmy inwestycji - zleceniodawcy przykładają coraz większą wagę do jakości usług i terminowości.
Do dostarczania materiałów budowlanych polecany jest Actros, który może wjechać także na nieubity teren budowy. Jednak specjalistą w tym środowisku jest budowlany Arocs, przystosowany do instalacji każdego rodzaju zabudowy niezbędnej na budowie. W szczególnie ciężkich warunkach rozwiązanie stanowi Unimog. Odświeżona gama modelowa tego pojazdu została dostosowana do jeszcze bardziej ekstremalnego terenu.
Arocs - budowlaniec z krwi i kości
Arocs jest przystosowany do typowych dla budowy warunków terenowych. Zależnie od nich oraz od typu zabudowy, jest oferowany w wersjach dwu-, trzy- i czteroosiowych z napędem na część lub wszystkie koła. Lepsze manewrowanie zapewnia możliwość montażu dwóch osi skrętnych, a także układu wspomagania kierownicy ServoTwin. Unikalnym rozwiązaniem w tym modelu jest oferowane opcjonalnie turbosprzęgło. Wyróżnia się ono odpornością na zużycie dzięki zastosowaniu sprzęgła hydrokinetycznego i zapewnia maksymalną wydajność podczas ruszania oraz manewrowania, zwłaszcza gdy wymaga tego znaczne obciążenie. W tym samym czasie może pełnić ono rolę retardera.
Pełnienie niemal wszystkich możliwych funkcji na budowie jest zapewnione przez kompatybilność pojazdu ze zróżnicowanymi zabudowami. Arocs występuje zarówno jako ciągnik, jak i podwozie. Wywrotki, betonomieszarki, hakowce i żurawie to tylko niewielka część zabudów, z którymi można się spotkać w tym modelu.
Wersja Arocs Loader daje możliwość przewozu większej ilości ciężkich ładunków, co ma szczególne znaczenie np. dla betonomieszarek, które w wersji Loader nie przekraczają 9.250 kg masy własnej. Wyborem do zadań wymagających wysokiej obciążalności w szczególnie ciężkim terenie jest Grounder - wersja z zastosowaniem licznych rozwiązań technicznych gwarantujących maksymalną stabilność i wytrzymałość nawet w najbardziej niekorzystnych do poruszania się warunkach.
Podczas prezentacji, mieliśmy okazję testować pojazd w kilku wersjach: . 3243 K w wersji 8x4 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin; wywrotka trójstronna z hydraulicznie sterowaną burtą Boardmatic (Meiller) . 3340 AK w wersji 6x6; wywrotka trójstronna z hydraulicznie sterowaną burtą Boardmatic (Meiller) . 4145 AK w wersji 8x8 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin; wywrotka rynna (ELBO) . 4145 AK w wersji 8x6 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, z turbosprzęgłem; wywrotka rynnowa (Skibicki) . 4148 K w wersji 8x4; wywrotka rynna (Meiller) . 4148 AK w wersji 8x8 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, turbosprzęgłem; wywrotka rynna wzmocniona (KH Kipper).
Unimog na najcięższe przeszkody
Odpowiedzią na bardziej niestandardowe potrzeby jest Unimog. Ten model jest kojarzony przede wszystkim z uniwersalnością. Nadzwyczajne właściwości do jazdy w terenie, niemal nieograniczone możliwości adaptacyjne oraz możliwość podłączenia licznych urządzeń zewnętrznych powodują, że pojazd wykorzystywany jest nie tylko w budownictwie i energetyce. Równie często widzi się go m.in. w ratownictwie, rolnictwie, na kolei, czy w wojsku.
Unimogi dzielą się na dwie podstawowe rodziny. Lżejsze pojazdy U216-U530 są uniwersalnymi nośnikami narzędzi. Charakteryzują je kompaktowe wymiary i mały rozstaw osi, pozwalający manewrować w ciasnych miejscach, a także wyjątkowo precyzyjna hydraulika robocza, pozwalająca podłączyć jednocześnie wiele różnych urządzeń. Dzięki temu ten sam pojazd może służyć do letniego i zimowego utrzymania dróg, a po zamianie urządzeń za pomocą żurawia wspierać budowę rurociągu. Charakterystyczny dla niego jest system VarioPilot, umożliwiający bardzo szybkie przełożenie kierownicy na prawą stronę kabiny.
Podczas prezentacji w Radziejowicach, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano nową generację ciężkich Unimogów z rodziny U 4023-U5023. Charakterystyczne dla aktualnej generacji jest przesunięcie silnika do tyłu - jego centralne umiejscowienie zapewnia lepszy rozkład masy na osie. Osie portalowe, niski środek ciężkości i wyjątkowo korzystne kąty natarcia i zejścia (44 st. z przodu, 51 st. z tyłu), rampowy (34 st.) oraz zdolność pokonywania wzniesień (45 st.) zapewniają Unimogowi znakomite warunki do pracy w terenie, podobnie jak głębokość brodzenia sięgająca 1.200 mm i kąt nachylenia bocznego równy 38 st. W sytuacjach ekstremalnych kierowcę wspiera dołączany napęd na wszystkie koła, dołączane blokady dyferencjałów oraz centralny system pompowania opon.
Na poligonie pokazano możliwości Unimoga w czterech wersjach: . U 423 z silnikiem Euro VI, napędem hydrostatycznym i systemem VarioPilot; zabudowa: skrzynia aluminiowa (Mercedes-Benz) . U 500 z napędem hydrostatycznym i systemem VarioPilot; zabudowa: skrzynia z plandeką (Zikun) . U 5000 z siedmioosobową kabiną, wyciągarką i centralnym systemem pompowania opon; zabudowa: skrzynia aluminiowa i żuraw HMF (KH-Kipper) . U 5023 z silnikiem Euro VI i centralnym systemem pompowania opon; zabudowa: skrzynia z plandeką (Zikun)
Actros z hydraulicznym wspomaganiem ruszania HAD
Kiedy materiały na budowę trzeba dowozić z daleka a na miejscu pojawia się potrzeba zjechania z drogi utwardzanej, do pracy kierowany jest Actros - najczęściej sprzedawany model ciężarowy Mercedes-Benz.
Ciągnik ten w wariancie 4x2 z hydraulicznym wspomaganiem ruszania HAD (ang. Hydraulic Auxiliary Drive), polecany jest do jazdy w zróżnicowanym terenie. W oszczędnej jeździe pomagają liczne rozwiązania techniczne, takie jak przewidujący tempomat Predictive Powertrain Control.
Po wjechaniu na nieutwardzoną drogę, kierowca może załączyć HAD uzyskując przy ruszaniu efekt zbliżony do napędu na dwie osie. Układ ten jest jednak o wiele lżejszy od tradycyjnego napędu 4x4, dzięki czemu pojazd praktycznie nie traci na ładowności. Jednocześnie średnie spalanie nie ulega znacznemu podwyższeniu. Napęd przedniej osi załączany przez kierowcę klawiszem na desce rozdzielczej (można to zrobić w czasie jazdy) rozłącza się automatycznie przy przekroczeniu prędkości 30 km/h.
Sam ciągnik przystosowany jest do podłączania różnych rodzajów naczep. Dwa prezentowane w Radziejowicach pojazdy wyposażone zostały w typowe dla budowy wywrotki.
"Manual" to... przeżytek?
Co ciekawe, Mercedes jako podstawowe wyposażenie wywrotek proponuje zautomatyzowane skrzynie biegów, z trybem pracy off-road, manewrowym (pełzania), czterema biegami wstecznymi (na najwyższym ciężarówka może pędzić do tyłu nawet 50 km/h) oraz z funkcją wybujania. Podczas prób terenowych mieliśmy okazję upewnić się, że takie rozwiązanie zdaje egzamin i przy dzisiejszym rozwoju technicznym automatycznego sterowania mechaniczną skrzynią nie ma co upierać się przy "manualu" w pojazdach budowlanych.