Z początkiem roku 2015 firma DAF wprowadza do swojej oferty liczne innowacje, które spowodują podniesienie wydajności transportu. Usprawnienia zastosowane w silnikach Paccar MX, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4-5%.
Nowe owiewki i spoilery oferują dodatkowe oszczędności. Wszystkie te innowacje to część nowego programu "DAF Transport Efficiency", w ramach którego oferowane są produkty i usługi stworzone z myślą o zapewnieniu najwyższej wydajności na kilometr.
Zmodernizowane silniki
W celu dodatkowego podniesienia wydajności popularne silniki Paccar MX-11 i MX-13 zostały poddane daleko idącej modernizacji. W 10,8-litrowym silniku MX-11 zoptymalizowano przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie dzięki zastosowaniu przeprojektowanej komory spalania, ulepszonego wtrysku paliwa i oprogramowania sterującego fazami wtrysku.
Nowa turbosprężarka 12,9-litrowego silnika MX-13 zapewnia usprawniony przepływ, a nowy wał rozrządu poprawia synchronizację zaworów. Jednostka MX-13 korzysta także z bardziej wydajnego przepływu oleju, redukcji strat wynikających z oporów wewnętrznych oraz jeszcze wydajniejszej, dwustopniowej pompy cieczy chłodzącej i zoptymalizowanego oprogramowania.
Dzięki tym usprawnieniom znane już wcześniej z niskiego zużycia paliwa silniki Paccar MX-11 i MX-13 zużywają teraz do 2% mniej oleju napędowego. Wielopunktowy wtrysk paliwa zapewnia pracę cichszą niż kiedykolwiek wcześniej.
Mocniejszy hamulec silnikowy
Usprawnienia silników MX-13 nie tylko obniżają zużycie paliwa, lecz także wpływają pozytywnie na pracę hamulca silnikowego. Zapewniając moc 360 kW przy 2000 obr/min hamulec silnikowy jest dobrą alternatywą dla retardera. Dzięki nowym rozwiązaniom w układzie rozrządu i turbosprężarkach moc hamulca silnikowego MX Engine Brake wzrosła aż o 20% przy prędkościach obrotowych około 1500 obr/min. Hamulec silnikowy MX Engine Brake ma trzy zakresy mocy, które można wybrać za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy. Jest to znaczna oszczędność hamulców zasadniczych, masy i zużycia paliwa.
Tryb Eco
Tryb Eco to nowe, standardowe rozwiązanie w wyposażeniu wszystkich modeli Euro 6 serii CF i XF wyposażonych w silniki Paccar MX. Tryb Eco redukuje moment obrotowy silnika o 10% na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając dodatkową oszczędność paliwa podczas codziennego użytkowania (1%). Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Niemniej opcja ta jest nadal dostępna - wystarczy nacisnąć przycisk.
Przewidujący tempomat
Tempomat Predictive Cruise Control odzwierciedla filozofię programu DAF Transport Efficiency. Funkcja ta jest dostępna wraz z przewidującą zmianą biegów Predictive Shifting w modelach Euro 6 serii CF i XF. Te zaawansowane rozwiązania, opracowane przez zespół inżynierów firmy DAF, przyczyniają się do znacznego zwiększenia wydajności pojazdu.
Tempomat Predictive Cruise Control wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1-2 km. System "spogląda" do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu.
Funkcja Predictive Cruise Control ustala optymalną prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg.
Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a masa pojazdu umożliwia "przepchnięcie" go przez szczyt.
W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system "wie", że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat Predictive Cruise Control może też czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (oczywiście w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.
Tempomat Predictive Cruise Control i przewidująca zmiany biegów umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 3%, zwłaszcza w pagórkowatym terenie.
Nowe owiewki i spoilery
W ramach programu DAF Transport Efficiency poszerzono gamę dostępnych owiewek i spoilerów, poprawiających aerodynamikę, a co za tym idzie, zużycie paliwa.
Dla modelu CF Euro 6z kabiną sypialną stworzono nowy pakiet aerodynamiczny, obejmujący spoiler dachowy wyższy od dotychczas stosowanego o 10 cm oraz spoilery boczne o szerokości 2,55 m, zmniejszające niekorzystną przerwę pomiędzy kabiną a zabudową do zaledwie 5 cm. Specjalnie dla pojazdów niskopodłogowych modeli Low Deck stworzono nowy spoiler dachowy, który można dostosować do naczep o wysokości 4 m.
Dodatkowe informacje z Driver Performance Assistant
Kierowcy odgrywają istotną rolę w redukcji kosztów eksploatacji, zwłaszcza związanych ze zużyciem paliwa. Z tą myślą stworzono system Driver Performance Assistant do modeli LF, CF i XF. Dostarcza on kierowcy szczegółowych informacji na temat wyników zużycia paliwa, efektywności przewidywania sytuacji na drodze oraz hamowania oszczędzającego hamulce zasadnicze pojazdu. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny podaje wskazówki dotyczące metod oszczędzania paliwa przez kierowcę.
Nową funkcją jest wyświetlanie informacji z tachografu na wyświetlaczu centralnym, co zapewnia kierowcy przejrzyste informacje na temat czasu jazdy czy prędkości i pomaga zapobiegać łamaniu przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu pojazdu. Pomaga to dopilnować cyklicznych przeglądów. Na podstawie danych z karty kierowcy system DPA automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.