Alternatywne dla mechanicznego napędu na wszystkie koła, są hydrauliczne układy załączania dodatkowej trakcji na przednią oś, oferowane np. przez MAN i Renault Trucks Polecane są one do ciężarówek poruszających się sporadycznie w terenie i nie w warunkach ekstremalnych. Ostatnio Bosch Rexroth zaproponował nowe rozwiązanie w tym zakresie: układ HTA (Hydraulic Traction Assistant).
Tradycyjny mechaniczny napęd na wszystkie koła stosowany jest głównie w pojazdach ciężarowych przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach terenowych, m.in. na placach budowy lub bezdrożach. Zastosowanie napędu na wszystkie koła umożliwia uzyskanie stosunkowo dużej wartości siły napędowej pojazdu, potrzebnej podczas ruszania z miejsca i dobrej przyczepności podczas pokonywania wzniesienia na miękkim gruncie z pełnym ładunkiem.
Technologia stałego lub załączanego mechanicznego napędu jazdy dla pojazdów jest znana i oferowana przez wszystkich producentów samochodów ciężarowych. Jednak ze względu na wysokie koszty taki napęd nie jest powszechny.
Hydrostatyczny asystent trakcji
HTA Boscha jest hydrostatycznym pomocniczym układem napędu jazdy dla pojazdów ciężarowych, który już przeszedł fazę testów i jest oferowany producentom wspomnianych pojazdów.
Układ hydrostatyczny napędu pomocniczego jest układem zamkniętym połączonym z mechanicznym układem napędowym pojazdu. HTA zatem może być wykorzystywany również podczas cofania pojazdu.
Hydrauliczny asystent trakcji wykorzystuje komponenty oparte na technologiach, które sprawdziły się w branży maszyn budowlanych i stosowanych od wielu lat.
Do głównych zalet stosowania układu HTA w pojazdach są należą lepsze właściwości trakcyjne pojazdu w obu kierunkach, dzięki zastosowaniu napędu pomocniczego na osi prowadzącej, także możliwość dostarczenia dodatkowej mocy na dowolną oś (prowadzącą, pchaną lub wleczoną), większe bezpieczeństwo i stabilność na "miękkim" podłożu nawet podczas jazdy pod górę, duża elastyczność w zabudowie elementów na pojeździe, zmniejszenie masy pojazdu o około 400 kg (w porównaniu z klasycznym napędem 4x4), większa wydajność pojazdu, dzięki oszczędności paliwa i zwiększeniu ładowności oraz automatyczne uruchamianie trybu trakcyjnego przy prędkości 30 km/h i jego przełączanie w zależności od kierunku jazdy pojazdu.
HTA: komponenty i budowa układu
Najważniejszymi komponentami systemu HTA są silniki hydrauliczne wielotłokowe promieniowe MCR10-R zintegrowane z osią pojazdu. Zapewniają one dodatkowe możliwości trakcyjne w trudnych warunkach - na śniegu i lodzie, w błocie, na miękkim podłożu, placach budowy. Pozostałe główne komponenty to hydrauliczna pompa wielotłokowa o zmiennej wydajności typu A4VG, hydrauliczny blok zaworowy z czujnikami ciśnienia i temperatury, chłodnica oleju z napędem wentylatora, filtr hydrauliczny, zbiornik hydrauliczny oraz sterownik elektroniczny Bodas typu RC.
Funkcjonalność systemu HTA
Oś napędzana przez HTA uzyskuje moment obrotowy do 6.000 Nm na każde koło za pośrednictwem silników wielotłokowych promieniowych typu MCR10-R. Odpowiedni moment obrotowy jest osiągany bardzo szybko, bo w ciągu niecałej sekundy po włączeniu HTA. Ciśnienie robocze wymagane do uruchomienia systemu zapewnia pompa tłokowa osiowa o zmiennej wydajności A4VG ze sterowaniem elektroproporcjonalnym (EP) i zintegrowaną pompą wspomagającą, napędzana przez wał Kardana na przystawce odbioru mocy (PTO) silnika Diesla.
Aktywacja układu następuje poprzez sterownik elektroniczny Bosch Rexroth typu RC12-10/30. W sterowniku zaimplementowane są wszystkie funkcje związanie z możliwością korzystania z układu HTA oraz nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów wg normy ISO 26262.
System HTA jest włączany i wyłączany za pomocą przycisku na desce rozdzielczej pojazdu. Operator pojazdu ma do dyspozycji następujące tryby pracy układu HTA: tryb nieaktywny - standardowy tryb HTA podczas jazdy po drogach publicznych; tryb aktywny - podczas jazdy po drogach terenowych, z automatycznym załączanie przy spadku prędkości pojazdu poniżej 20 km/h i automatycznym wyłączaniu przy prędkości powyżej 30 km/h; tryb pełzający - podczas jazdy po drogach terenowych, w zakresie prędkości 0-10 km/h, np. podczas manewrowania.
W odróżnieniu od tradycyjnych napędów na wszystkie koła, hydrostatyczny napęd pomocniczy HTA polecany jest do pojazdów użytkowych, które zwykle poruszają się po drogach asfaltowych i tylko sporadycznie w terenie. Oznacza to, że HTA może znaleźć zastosowanie niemal w każdym segmencie rynku, od tradycyjnych pojazdów samowyładowczych, wozów strażackich, betoniarek i pomp do betonu poprzez śmieciarki, lawety i cysterny, po ciężarówki silosowe i do przewozu drewna.
Nowoczesna technologia elementów hydraulicznych oferuje wyjątkową elastyczność w integracji z pojazdem, a zastosowanie układu HTA pomaga i ułatwia panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach terenowych.
Trend w kierunku szerszego zastosowania urządzeń elektronicznych w pojazdach użytkowych zwiększa wymagania dotyczące jakości i jej kontroli, a ostatecznie również bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów. W rezultacie współpraca z odpowiednim partnerem, który zabezpieczy interesy firmy w tym zakresie, stała się jeszcze ważniejsza niż dotychczas.
Jak powiedział nam Jakub Dopierała z Bosch Rexroth, pojazdy z układem HTA wprowadziła już do swojej oferty holenderska firma GINAF, która specjalizuje się w produkcji ciężarówek dla ciężkiego transportu off-road, budownictwa i prac rolniczych. To pojazdy bazujące na konstrukcjach DAF-a.