Jak wynika z badań "Jakość w leasingu w Polsce" przeprowadzonych przez PMR Research na zlecenie BZ WBK Leasing, z tej formy finansowania korzysta już 42% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a firmy leasingowe w opinii niemal wszystkich badanych (94%) prezentują elastyczne podejście w zakresie dopasowania warunków oferty do potrzeb klienta.
Jak wynika z badań "Jakość w leasingu w Polsce" przeprowadzonych przez PMR Research na zlecenie BZ WBK Leasing, z tej formy finansowania korzysta już 42% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a firmy leasingowe w opinii niemal wszystkich badanych (94%) prezentują elastyczne podejście w zakresie dopasowania warunków oferty do potrzeb klienta.
Małe i średnie przedsiębiorstwa wykorzystujące leasing aż w 89% przypadków planują dalsze korzystanie z tej formy finansowania, zwykle u tego samego dostawcy (90%).
Według badania z usług leasingu w Polsce korzysta obecnie cztery na dziesięć przedsiębiorstw w sektorze MŚP, przy czym odsetek ten jest zróżnicowany w zależności od wielkości firm - 40% firm małych (zatrudniających od 1 do 49 pracowników) oraz 51% firm średnich (od 50 do 249 pracowników). Głównym kryterium wyboru oferty leasingowej jest atrakcyjny poziom finansowy oferty (68%). Dla co czwartej firmy równie ważne w ofercie jest to czy wcześniej współpracowała z danym podmiotem finansującym. Dodatkowo blisko co 10 przedsiębiorca korzysta z usług doradcy leasingowego, w którego banku ma konto firmowe.
- Obecnie istotna jest nie tylko atrakcyjna oferta cenowa, ale i jakość obsługi - podkreśla Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing. - Ten czynnik w głównej mierze decyduje dzisiaj, czy firma podejmie decyzję o skorzystaniu z oferty finansowania danego leasingodawcy. Przedsiębiorcy poszukują przede wszystkim sprawdzonego partnera, który oferuje stabilne warunki finansowania oraz jest w stanie zapewnić kompleksową obsługę prowadzonej działalności, wykraczającą już ponad leasing danego rodzaju środka trwałego, ale również partnera oferującego kompleksową obsługę finansową jaka płynie ze współpracy firm z ściśle powiązanych z największymi polskimi grupami bankowymi.
Rekordowa branża - jakość buduje wyniki
Branża leasingu w 2013 r. odnotowała wzrost na poziomie 7% w stosunku do rekordowego 2008 roku. Zgodnie z danymi ZPL w zeszłym roku sfinansowano środki trwałe o łącznej wartości 35,3 mld zł, a dynamika r/r wyniosła 13%.
- Z naszej perspektywy trend wzrostowy całej branży będzie się wzmacniał - stwierdza Tomasz Sudaj. - Biorąc pod uwagę nasze prognozy rok 2014 będzie okresem wzrostów na podobnym poziomie z jakim mieliśmy do czynienia pod koniec ubiegłego roku. Spodziewamy się mocnego odbicia w branży budowlano-montażowej, a okres przejściowy w rolnictwie przed ogłoszeniem założeń Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - PROW 2014-2020 powinien być dobry dla największych graczy na rynku.
- Wyzwanie przed jakim obecnie stoimy, to utrzymanie dotychczasowego poziomu jakości obsługi klientów i dalszy rozwój dedykowanej dla każdej branży oferty przy profesjonalnym zaangażowaniu sił sprzedaży. Nasze badania potwierdzają ten kierunek rozwoju - dodaje T. Sudaj.
W opinii badanych przez BZ WBK Leasing przedsiębiorców, pracownicy firm leasingowych są bardzo zaangażowani w sprzedaż produktów (92%), przedstawiają ofertę w sposób satysfakcjonujący klienta zarówno w zakresie ilości, jak i jakości prezentowanych informacji na temat oferowanych produktów. W opinii zdecydowanej większości badanych (85%), prezentowana oferta leasingowa jest kompletna, czytelnie opisana, a przede wszystkim zrozumiała dla odbiory leasingu.
Pojazdy i maszyny najpopularniejsze
Firmy mają możliwość sfinansowania na zasadzie leasingu szeregu inwestycji. Jak wynika z niniejszego badania spośród obszarów, jakie klienci finansują za pośrednictwem firm leasingowych, wyraźnie przeważa oferta leasingu pojazdów (82%). Niemniej klient na rynku może wybrać praktycznie każdy przedmiot leasingu. Struktura finansowania środków ZPL pokazuje, że kolejną silną grupą finansowych środków trwałych są maszyny, kiedy mówimy o aktywach sfinansowanych tak leasingiem, jak i pożyczką. Kiedy jednak mówimy o finansowaniu aktywów tylko pożyczką, proporcja się odwraca. Maszyny obejmują 75% w stosunku do niecałych 22%, jakie przypadają w udziale pojazdom.
- Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony klientów pożyczką, jako formą finansowania nabywanych środków, w szczególności właśnie maszyn i urządzeń - dodaje T. Sudaj. - Dzięki temu udział pożyczki w stosunku do leasingu w całym rynku leasingowym stanowi w chwili obecnej już ponad 14%.
Lojalność w cenie - siła przyzwyczajenia
Po zachęceniu potencjalnego przedsiębiorcy do korzystania z leasingu, leasingodawca może pozyskać stałego i lojalnego klienta. Potwierdzają to dane z badania PMR na zlecenie BZ WBK Leasing - firmy z segmentu MŚP wykorzystujące leasing w 87% przypadków planują dalsze korzystanie z tej formy finansowania u tego samego leasingodawcy - aż 90% wskazań.
- Atrakcyjność oferty to oczywiście cena, ale także, jeśli nie głównie, jakości obsługi klientów - stwierdza Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży BZ WBK Leasing. - Dla przedsiębiorców ważne jest bowiem co otrzymają w pakiecie od firmy leasingowej, co można określić najprościej wartością dodaną do umowy. Do tych elementów zalicza się przede wszystkim otwartość, uprzejmość i przygotowanie merytoryczne doradców, czas reakcji na ew. zapytania i wątpliwości klientów, czy też otwartość na negocjacje warunków umowy.