Producenci ciężarówek od wielu lat dążyli do spełnienia wymagań stawianych przez normę emisji spalin, która zaczęła obowiązywać z początkiem bieżącego roku. Scania przedstawiła swoje rozwiązanie wcześniej niż pozostali producenci. Norma emisji Euro 6 obowiązuje wszystkie, nowe ciężarówki od 31 grudnia 2013 r., Scania przedstawiła pojazdy zgodne z Euro 6 już w 2011 r., a w 2013 wprowadziła na rynek już drugą ich generację. W dodatku rozwiązanie szwedzkiego producenta okazało się lepsze od pozostałych. Nowe jednostki napędowe biją światowe rekordy w niskim zużyciu paliwa.
- Norma Euro 6 była wyzwaniem dla całej branży - mówi Joel Granath, wiceprezydent zarządzania produktem w Scania Trucks. - Wielu przewidywało, że bardziej skomplikowana konstrukcja oraz wzrost zużycia paliwa są nieuniknione. Teraz pora skonfrontować tę opinię z rzeczywistością. Okazuje się na przykład, że w 40-tonowym zestawie z naczepą Scania Streamline G410 pobiła pod koniec ubiegłego roku dwa, bezdyskusyjne rekordy. Niemiecka i francuska prasa specjalistyczna dowiodła tego podczas wnikliwych testów. Dziennikarze podają, że na wymagającej trasie przebiegającej na północ od Monachium jeszcze nigdy żaden zestaw, niezależnie od klasy emisji spalin nie zszedł z konsumpcją paliwa do poziomu 24 l/100 km.
Przypomnijmy, że Scania Scania G 410 z silnikiem Euro 6 została uznana przez niemieckie magazyny specjalistyczne "VerkehrsRundschau" i "Trucker" za najbardziej ekologiczny ciągnik siodłowy. Wyróżniono ją tytułem "Green Truck 2014". Osiągnęła rekordowo niskie zużycie paliwa 23,29 l/100 km. Ogółem, zdobyła 6702 punkty, pozostawiając konkurentów daleko w tyle.
Obydwa magazyny przeprowadzają intensywne i dokładne testy na najbardziej wymagających trasach. Podstawą oceny są dwa parametry: zużycie paliwa oraz emisja spalin.
Scania z silnikiem Euro 6 otrzymała te nagrodę już po raz drugi - dwa lata wcześniej była to ciężarówka R 480.
Uprzednie obawy dotyczące Euro 6 okazały się nieuzasadnione. Mimo to zarówno Scania, jak i pozostali producenci odczuli pod koniec 2013 r. duży napływ klientów, którzy chcieli koniecznie zdążyć zaopatrzyć się w pojazd Euro 5.
- Nasi Klienci zmagają się z ostrą konkurencją. Rozumiem, że niektórzy przedkładają wypróbowane rozwiązania nad mało znane. Lecz kto wybiera ciężarówkę Scania, otrzymuje zarazem sprawdzone rozwiązanie techniczne Euro 6 - wyjaśnia J. Granath. - Od momentu, gdy Scania zaproponowała pierwszą generację silników Euro 6 minęły trzy lata. Dziś dysponujemy niepodważalnymi argumentami, w formie rzetelnych danych zebranych od klientów firmy Scania, że obraliśmy właściwą drogę rozwoju.
Zamiast chwalić się kwotami wydanymi na program dostosowania pojazdów do Euro 6, Joel Granath woli przedstawić efekt końcowy: szeroką gamę silników, z których wiele wykorzystuje paliwa alternatywne.
- Scania ma obecnie jedenaście silników Diesla, ponadto pięć przystosowanych do 100-procentowego biodiesla oraz dwie jednostki gazowe. Wszystkie są zgodne z Euro 6. Najbardziej dumny jestem z niskiego spalania, jakim wykazuje się Scania Streamline. Opracowany z myślą o europejskim dalekim transporcie rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 13 l i mocy 410 KM, wyposażony wyłącznie w SCR przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Jest charakterystycznym przykładem dążenia firmy Scania do obniżenia całkowitych kosztów posiadania ciężarówki.