Firma Renault Trucks zaprezentowała nowe pojazdy dystrybucyjne, oznaczane jako seria D. Podczas pokazu, zorganizowanego w Lyonie we Francji, mieliśmy okazję odbyć jady próbne nowymi pojazdami.
Typoszereg tworzą cztery modele: model D z kabiną 2-metrową w klasie DMC od 3,5 do 7,5 t, model D z kabiną 2,1 m (DMC od 10 do 18 t), D Wide (DMC od 16 do 26 t) i D Access, z niskowejściową kabiną Low Entry o szerokości 2,29 m (DMC od 18 do 26 t). Ten ostatni na razie nie jest oferowany w Polsce.
Dwa silniki, pięć wariantów mocy
Nowe ciężarówki są napędzane silnikami Euro 6: czterocylindrowym DTI 5, o pojemności 5,1 l, w dwóch poziomach mocy - 210 KM/800 Nm i 240 KM/900 Nm lub sześciocylindrowym DTI 8, o pojemność 7,7 l - 250 KM/950 Nm, 280 KM/1.050 Nm i 320 KM/1.200 Nm. Wykorzystując opracowany przez Grupę Volvo silnik 4-cylindrowy (DTI 5), francuski producent oferuje najmocniejszą jednostkę napędową w swojej klasie, rozwijającą 240 KM. Zaletą tego silnika jest moc porównywalna z osiągami jednostki 6-cylindrowej, przy znacznie mniejszej masie własnej, co pozwala zwiększyć ładowność pojazdu.
Nowe silniki, spełniając normę Euro 6, charakteryzują się taką ekonomiką paliwową, jak jednostki poprzedniej generacji (Euro 5). Maksymalny moment obrotowy dostępny już od 900 obr/min pozwala kierowcy utrzymywać niskie prędkości obrotowe silnika, co skutkuje niższym zużyciem paliwa.
W nowych silnikach zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii, zapewniającą dużą elastyczność, a także wentylator ze sprzęgłem. Maksymalne ciśnienie wtrysku 2000 bar gwarantuje wysoką sprawność procesu spalania. Chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) ogranicza emisję zanieczyszczeń przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wspomagany jest przez układ SCR i filtr cząstek stałych DPF. W przeważającej większości przypadków proces regeneracji filtra DPF zachodzi automatycznie i nie wymaga interwencji kierowcy.
Zautomatyzowane skrzynie biegów
Pojazdy nowej gamy dystrybucyjnej są seryjnie wyposażane w zautomatyzowane skrzynie biegów Optitronic (typoszereg D) lub Optidriver (typoszereg D Wide). Zapewniają one ekonomikę paliwową, wybierając najwłaściwszy bieg w każdej sytuacji, zależnie od aktualnego momentu obrotowego silnika i topografii drogi. Dostępna jest także automatyczna skrzynia Allison 3000. Jej szczególną funkcją jest automatyczne przechodzenie w położenie neutralne każdorazowo po zatrzymaniu się pojazdu.
Wyższy komfort kierowcy
Zadbano o komfort kierowcy. Pozycja za kierownicą została dostosowana do charakteru pracy kierowcy pojazdu dystrybucyjnego: centralnie umieszczono obrotomierz zespolony z cyfrowym prędkościomierzem, ergonomicznie umieszczono elementy sterujące na dece rozdzielczej, a fotele ze wzmocnionymi brzegami, wytrzymują zwiększone obciążenia występujące podczas częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny. Nowe fotele są również bardziej komfortowe, za sprawą bardziej ergonomicznie wyprofilowanych wypełnień z pianki. Pokryto je nowym rodzajem tapicerki tekstylnej.
Tempomat i zautomatyzowana skrzynia biegów, sterowane przyciskami na kole kierownicy, pozwalają szoferowi koncentrować się na kierowaniu pojazdem.
Napędzane bardziej cichobieżnymi silnikami Euro 6, pojazdy Renault Trucks D są cichsze. Poziom hałasu w kabinie D Wide zmalał o 35%, czyli o niemal 2 dB, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji.
Zapewniono także łatwy dostęp do kabiny i przedniej szyby. Do wnętrza prowadzą dwa stopnie wejściowe. Dwa stopnie wbudowano także w zderzak (w niektórych wersjach pojazdów jest dostępny dodatkowy stopień).
W D stabilnie, w D Wide także komfortowo
W typoszeregu D Wide są dostępne zawieszenia mechaniczne i pneumatyczne (przednie i tylne), oferowane w różnych konfiguracjach, zależnie od zastosowania pojazdu. Przednia oś jest standardowo wyposażona w zawieszenie mechaniczne, bezobsługowe. Zawieszenie pneumatyczne szczególnie dobrze sprawdza się w pojazdach do transportu nadwozi wymiennych i z zabudową furgonową, zapewniając dużą stabilność i komfort jazdy.
Podobne cechy ma tylne zawieszenie mechaniczne. Producent opracował także specjalne zawieszenie tylne dla śmieciarek, z miechami nie wystającymi poza obrys kół. Zawieszenie to pozwala skrócić do minimum tylny zwis podwozia.W Renault Trucks D są oferowane przednie i tylne zawieszenia mechaniczne, składające się z resorów parabolicznych, standardowych lub wzmocnionych, amortyzatorów i stabilizatora. Wszystkie zawieszenia zapewniają stabilność jazdy i ochronę ładunku.
Ma być bezpiecznie
W wyposażeniu standardowym przewidziano układ stabilizacji toru jazdy ESP, układ przeciwpoślizgowy ASR, a bezpieczeństwo bierne zwiększono poprzez wzmocnienie podłogi kabiny i oparć foteli, dzięki czemu fotele skuteczniej chronią w czasie zderzenia.
Bezpieczne wytracanie prędkości gwarantują elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS z hamulcami tarczowymi, oferowanymi seryjnie w całej gamie pojazdów.
Każdy pojazd otrzymuje hamulec wydechowy (silniki DTI 5 i DTI 8). Na życzenie, w silniku DTI 8 jest dostępny hamulec silnikowy Optibrake.
Oferta obejmuje także zwalniacze elektromagnetyczne Telma montowane na wale napędowym oraz zwalniacze hydrodynamiczne w manualnych i automatycznych skrzyniach biegów. Dostępna jest też funkcja hamowania awaryjnego, skracająca drogę hamowania w niebezpiecznych sytuacjach, oraz funkcja wspomaganie przy ruszaniu pod górę (Hill Start Aid). Można także wyposażyć auto w funkcję monitorowania zużycia klocków hamulcowych.
Do różnych zadań
Ciężarówki serii D są przygotowane do trudnych warunków użytkowania. Posiadają m.in. stalowe zderzaki i inne elementy ochronne. Wiele podzespołów zostało zmodernizowanych pod kątem zmniejszenia kosztów i ułatwienia obsługi technicznej, np. przedni zderzak nie jest już pojedynczym elementem, lecz składa się z trzech części.
Charakterystyczną cechą Renault Trucks D jest zwrotność, umożliwiająca dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Sprzyjają temu mała średnica zawracania, krótki przedni zwis i kompaktowe kabiny.
Gama D ma spełniać potrzeby klientów z wielu różnych segmentów transportu, takich jak: transport dystrybucyjny - transport paczek, produktów chłodniczych, płynów w cysternach, materiałów budowlanych; transport komunalny - wywóz odpadów komunalnych i przemysłowych, czyszczenie kanalizacji, utrzymanie dróg (zamiatanie, odśnieżanie); służby ratownicze i zastosowania specjalne - pojazdy pożarnicze, przewóz materiałów niebezpiecznych, służby techniczne i ratownictwo drogowe.
Z myślą o użytkownikach chcących jeszcze bardziej ograniczyć koszty eksploatacji pojazdu, dla typoszeregów D i D Wide przewidziano program Optifuel. Wykorzystanie oprogramowania do monitorowania i analizy zużycia paliwa Optifuel Infomax w połączeniu z opracowanym przez Renault Trucks szkoleniem kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy, umożliwia oszczędzanie do 15% paliwa.
4 cylindry w układzie rzędowym, 5,1 l pojemności skokowej: 210 KM / 800 Nm i 240 KM / 900 Nm |
DTI 8 |
6 cylindrów w układzie rzędowym 7,7 l pojemności skokowej:250 KM / 950 Nm, 280 KM / 1050 Nm i 320 KM / 1200 Nm |