Rok 2014 to początek tak zwanej nowej perspektywy finansowej. Z nowego budżetu polityki spójności Polska otrzyma 82,5 mld euro. O środki unijne będą mogły ubiegać się m.in. inwestycje z zakresu rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej. Wzrośnie popyt na maszyny budowlane. Producenci takiego sprzętu już chwalą się nowościami, na rynek właśnie trafiają kolejne modele koparek gąsienicowych.
Rok 2014 to początek tak zwanej nowej perspektywy finansowej. Z nowego budżetu polityki spójności Polska otrzyma 82,5 mld euro. O środki unijne będą mogły ubiegać się m.in. inwestycje z zakresu rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej. Wzrośnie popyt na maszyny budowlane. Producenci takiego sprzętu już chwalą się nowościami, na rynek właśnie trafiają kolejne modele koparek gąsienicowych.
Okazją do odnowienia gamy modeli jest wejście w życie zaostrzonych norm ekologicznych. Nowe koparki gąsienicowe proponują m.in. takie firmy jak JCB, Volvo, Doosana, Hyundai i Komatsu.
Koparki JCB bez DPF i SCR
Nowością JCB są koparki z silnikami T4. Gama koparek gąsienicowych tej marki liczy aż 19 modeli, o masie 11-36 t, trzy unikatowe modele typu ZTS, których promień obrotu mieści się w obrysie maszyny oraz 6 koparek typu Long Reach.
Koparki JCB są wyposażone w instalację hydrauliczną niskiego ciśnienia obsługującą m.in. łyżkę skarpową uchylną oraz dwukierunkową instalację wysokiego ciśnienia, która może obsługiwać różnego rodzaju osprzęt wymagający przepływu dwukierunkowego. Duża, przestronna kabina zapewnia operatorowi komfort pracy, ergonomicznie rozmieszczone przyciski na panelu sterowania gwarantują łatwą i intuicyjną obsługę. Kabina wyposażona jest w automatyczną klimatyzację, nowy komputer sterujący wyposażony w 7-calowy kolorowy wyświetlacz, który także pełni rolę monitora kamery wstecznej. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości komponentów wyświetlacz jest czytelny w każdych warunkach oświetleniowych. Nowy monitor ułatwia codzienną eksploatację maszyny, pokazując wszystkie istotne informacje jak np. spalanie rzeczywiste, efektywność pracy. Dzięki zastosowaniu tego systemu operator nie musi codziennie sprawdzać poziomu płynów eksploatacyjnych, gdyż uzyskuje pełną informację o ich stanie na wyświetlaczu.
Maszyna posiada cztery tryby pracy, których wybór jest uproszczony poprzez zastosowanie paska z barwnym kodem na wyświetlaczu. Nowy komputer ma możliwość programowania parametrów osprzętu hydraulicznego montowanego na ramieniu, maksymalna ilość programowalnych urządzeń to 10.
Koparki JS200 oraz JS220 mają na nowo zaprojektowane ramię koparkowe, które w kluczowych jego punktach zostało powiększone i jest bardziej wytrzymałe. Dodatkowo na końcu ramienia kopiącego, na połączeniu ramienia kopiącego oraz ramienia BOOM zastosowano odlewy, które gwarantują wyższą wytrzymałość.
JCB obecnie stosuje w większości modeli koparek gąsienicowych (JS115-130-145-160-180-200-220) silniki określone nazwą ECOMAX, które jako jedyne na rynku nie posiadają filtra cząstek stałych oraz selektywnej redukcji katalitycznej. Filtr DPF generuje zwiększone koszty eksploatacji oraz przysparza problemów związanych z koniecznością jego regeneracji bądź wymiany. Silniki ECOMAX spełniają normę STAGE IIIB/TIER 4 bez konieczności stosowania filtra DPF, natomiast przy użyciu bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail, układu recyrkulacji gazów spalinowych oraz turbosprężarki o zmiennej geometrii, zapewniając przy tym zmniejszenie zużycie paliwa.
JCB oferuje koparki gąsienicowe, które posiadają klepki stalowe o szerokości 600-900 mm, producent zapewnia także możliwość zamówienia klepek o szerokości do 1.200 mm.
W maszynach z silnikami ECOMAX producent stosuje innowacyjny system blokady poziomu bezpieczeństwa o nazwie "2GO", który całkowicie izoluje funkcje układu hydraulicznego, co pozwala wyeliminować niezamierzony ruch maszyną zapewniając bezpieczeństwo osób pracujących w otoczeniu.
Volvo EC380E - zawodnik do trudnych warunków
Koparka gąsienicowa Volvo EC380E o masie roboczej 36-43 t, wyposażona w potężny silnik Volvo D13J, o mocy netto 225 kW (306 KM) przy 1700 obr/min, zgodny z normami EU Stage IV, polecana jest m.in. do eksploatacji złóż i wykopów masowych.
Przeznaczona do ciężkich prac koparka EC380E to wydajna maszyna, która obniża koszty eksploatacyjne dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa i prostej obsłudze technicznej. Napędzana jest silnikiem Volvo D13, który zużywa o 9% mniej paliwa w porównaniu do poprzedniej serii, do czego przyczynia się unikatowy tryb ECO. Oprócz obniżenia zużycia paliwa pozwala on poprawić kontrolę nad maszyną, co zwiększa precyzję pracy.
Udźwig maksymalny maszyny (wzdłuż podwozia 6,0 m/1,5 m) z wysięgnikiem 6,45 m i ramieniem 2,6 m wynosi 15.940 kg, maksymalna. głębokość kopania 7.390 mm, maksymalna siła odspajania na siłowniku łyżki 243 kN (ISO 6015), a maksymalna siła wyrywania na siłowniku ramienia 219 kN (ISO 6015).
Zaawansowane sterowanie układu hydraulicznego zapewnia regulację przepływu na żądanie i redukuje straty mocy w obwodach. Operator ma do wyboru pięć trybów pracy, zależnie od wykonywanego zadania - I (bieg jałowy), F (precyzyjny), G (ekonomiczny), H (duża wydajność i obciążenie) oraz P (maksymalna moc) - dzięki takiemu podziałowi możliwe jest osiąganie optymalnej wydajności i osiągów maszyny. Koparkę można zaprogramować w taki sposób, by po określonym czasie braku aktywności elementów sterowania następowała automatyczna redukcja prędkości obrotowej silnika albo nawet jego wyłączenie w celu dalszego obniżania zużycia paliwa. Operator może śledzić zarówno bieżące, jak i średnie zużycia paliwa za pomocą prostego wskaźnika w kabinie.
Model EC380E został zaprojektowany także z myślą o łatwej i prostej obsłudze. Wszystkie elementy interfejsu człowiek-maszyna, w tym drążki sterownicze, klawiatura i monitor LCD, są zaprojektowane ergonomicznie i umiejscowione w sposób zapewniający optymalny komfort i kontrolę. Liczba przełączników została znacznie zmniejszona w porównaniu z wcześniejszymi modelami, a ośmiocalowy kolorowy ekran LCD, wyświetlający informacje o statusie maszyny istotne z punktu widzenia maksymalizacji wydajności i dyspozycyjności, jest czytelny w każdym świetle. Uchwyty i duże poręcze ułatwiają bezpiecznie wsiadanie i wysiadanie z kabiny, a łatwe do utrzymania w czystości stopnie antypoślizgowe pomagają operatorowi znaleźć pewne oparcie dla stóp.
Trzyczęściowe podwozie oraz rama w kształcie litery X ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie zostały wzmocnione w celu zapewnienia długiej żywotności, a dodatkowe płyty osłonowe nadwozia zapobiegają uszkodzeniu spodu maszyny przez kamienie i gruz. Ważne podzespoły są zabezpieczone przed uszkodzeniem w wyniku przegrzania dzięki zastosowaniu napędzanego hydraulicznie i sterowanego elektrycznie wentylatora chłodzącego, który włącza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, dodatkowo minimalizując zużycie paliwa i poziom hałasu. Opcjonalna funkcja odwrócenia kierunku obrotów wentylatora, w wyniku czego powietrze przepływa w przeciwnym kierunku, umożliwia samoczynne oczyszczanie chłodnic. Codzienne czynności kontrolne można wykonać szybko i łatwo dzięki pogrupowanym punktom serwisowym i dużym, otwierającym się szeroko drzwiom.
Większa dyspozycyjność jest także rezultatem wszechstronności modelu EC380E, który można dostosować do wielu zadań, dzięki szerokiej gamie dostępnego osprzętu, w tym m.in. łyżek GP ogólnego zastosowania i łyżek HD do trudnych zadań.
Dwie nowości Doosana
Doosan promuje obecnie dwie koparki gąsienicowe. Koparka DX490LC-3 o wadze 48,5 t napędzana jest 6-cylindrowym, turbodoładowanym o zmiennej geometrii, chłodzonym cieczą silnikiem Isuzu AL-6WG1X, o mocy 389 KM przy 1.800 obr/min. Silnik wyposażony jest w układ bezpośredniego wtrysku Cammon Rail oraz recyrkulację spalin (EGR). Koparka spełnia normę emisji spalin IT 4. Maksymalna głębokość kopania to 8.440 mm. Pojemność łyżki 3,4 m3. Maszyna wyposażana jest m.in. w pełni regulowany, fotel amortyzowany i układ nagrzewania.
DX255LC-3 to koparka o wadze 26 t, napędzana silnikiem Doosan DL06K o mocy 185 KM przy 1900 obr./min. 6-cylindrowy silnik wyposażony w układ Cammon Rail oraz EGR spełnia normę emisji spalin Stage IIIB. Pojemność łyżki 1,5 m3, maksymalna głębokość kopania 7.315 mm, maksymalna wysokość kopania 7.170 mm, siła kopania łyżki 265,7 kN. Kabina tej koparki charakteryzuje się niskim poziomem hałasu i wibracji, maszyna posiada w pełni regulowane zawieszenie pneumatyczne i duże okno dachowe, Obie maszyny wyposażane są w przestronną kabinę ROPS, ogrzewane siedzenie, klimatyzację, kamerę cofania, 7-calowy kolorowy monitor TFT LCD.
Oszczędniejsze maszyny Hyundai
Silniki wysokoprężne Cummins najnowszych koparek Hyundai - serii 9A - spełniają wymagania normy Tier IV. Jak poinformowała Paulina Koźbiał z firmy Amago, oferującej maszyny Hyundai, najnowsze duże koparki gąsienicowe tej marki to R220LC-9A/R220NLC-9A o ciężarze roboczym 22-24 t i R520LC-9A o ciężarze 51 t.
Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak wysokie ciśnienie (2.000 bar) układu zasilania, chłodzony zawór EGR poprawiło reakcję silnika i obniżyło zużycie paliwa o ok. 5 %. Bezobsługowy katalizator oraz zintegrowany filtr cząstek stałych DPF redukuje emisję sadzy i pyłów. Cały układ jest bezobsługowy i nie wymaga żadnej ingerencji operatora. Niska emisja spalin oraz niskie zużycie oleju napędowego sprawia, że są to maszyny ekologiczne i ekonomiczne. Szybką i nieuciążliwą instalację dodatkowego osprzętu umożliwia konstrukcja koparek. Za monitoring pracy silnika, pomp hydraulicznych, stan połączeń elektrycznych oraz identyfikację jednocześnie do 48 nieprawidłowości w funkcjonowaniu maszyny odpowiada elektroniczny moduł systemu komputerowej optymalizacji parametrów pracy (CAPO) i system komputerowej diagnostyki (SKD). Innowacyjny system HI-MATE umożliwia pobieranie parametrów roboczych wyświetlanych na monitorze maszyny, lokalizację GPS, śledzenie informacji diagnostycznych i przeglądanie ich na komputerze osobistym za pomocą Internetu. HI-MATE daje właścicielowi kontrolę nad efektywnością pracy maszyny a także skraca czas potrzebny na przeglądy i naprawy. Kabina każdej koparki jest przestronna, spełniająca normy bezpieczeństwa FOPS, ROPS. Sterowanie przez operatora odbywa się za pomocą elektronicznego systemu sterowania i monitorowania pracy. Kabina wyposażona jest standardowo w radio MP-4 z wejściem USB i nowoczesne urządzenie klimatyzacyjne. Duży wyświetlacz LCD pozwala na wprowadzanie ustawień i kontrolę parametrów roboczych maszyny. Zintegrowany z kamerą wsteczną wpływa na bezpieczeństwo pracy. Dodatkowo operator może korzystać z fabrycznego zestawu głośnomówiącego.
W Komatsu PC490/LC-10 jak w limuzynie
Najnowsza generacja koparek Komatsu, PC490/LC-10, wyposażona w silnik spełniający normy przejściowe EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Maszyna napędzana jest silnikiem o mocy 270 kW (362 KM) przy 1.900 obr/min. Masa eksploatacyjna w wersji PC490-10 wynosi 46.690-47.530 kg, a w wersji PC490LC-10: 46.960-48.460 kg, zaś pojemność łyżki maksymalnie 3,50 m sześc. Koparka charakteryzuje się większą mocą użyteczną, niższym zużyciem paliwa i mniejsza emisją spalin, a także nowoczesnym elektronicznym układem sterowania, kontrolującym natężenie przepływu powietrza oraz parametry wtrysku paliwa i procesu spalania w celu zapewnienia optymalnych osiągów przy jeszcze mniejszej niż dotąd emisji cząstek stałych i tlenków azotu.
To uniwersalna maszyna, polecana do wielu różnych zastosowań. Wyposażona jest w sześć trybów pracy, dwa tryby sterowania wysięgnikiem i bezprzewodowy system monitorujący Komatsu. Duży jest wybór wyposażenia dodatkowego. Stanowisko operatora posiada pełne zawieszenie pneumatyczne. Ma on do dyspozycji duży, panoramiczny monitor o wysokiej rozdzielczości.
Kabina SpaceCab, o konstrukcji ROPS, jest zgodna z ISO 12117-2: 2008. Zaopatrzona jest w kompaktową kamerę tylną. Na życzenie montowana jest osłona przed spadającymi obiektami (FOPS).
Maszyna może być wyposażona w jedną lub dwie linie hydrauliczne, z których pierwszą można uruchomić pedałem lub przyciskiem na joysticku a drugą za pomocą przycisku. W pamięci komputera maszyny można zaprogramować do dziesięciu różnych ustawień osprzętów osobno zdefiniowanych. W kombinacji ze standardowym wyposażeniem, jakim jest sterowanie hydraulicznym szybkozłączem zmiana rodzaju pracy maszyny staje się dużo łatwiejsza.
Model PC490-10 jest dostępny w wersji do dużych obciążeń specjalnie zaprojektowanej dla poprawienia udźwigu i wydajności prac przeładunkowych. Konstrukcja ta obejmuje: krótki wysięgnik 6,7 m, gąsienice z podwójnymi ostrogami, osłony rolek gąsienic na całej długości i opcjonalnie osłony przednie i górne kabiny.
Operator ma do wyboru dwa tryby sterowania wysięgnikiem. W trybie pływającym wysięgnik porusza się swobodnie do góry, eliminując unoszenie przedniej części maszyny. Ten tryb sterowania ułatwia załadunek pokruszonych skał i zbieranie materiału. W trybie pełnej mocy wzrasta nacisk wysięgnika na podłoże, co ułatwia kopanie rowów i wykopów o pionowych ścianach w twardym materiale.
Do wyboru jest też sześć trybów pracy: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu - pełna moc, osprzętu - ekonomiczny. PC490-10 rozwija moc, jakiej akurat potrzebuje użytkownik, przy jak najniższym zużyciu paliwa. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęt roboczy reguluje się bezpośrednio na ekranie monitora.
Opracowany przez Komatsu filtr DPF wychwytuje ponad 90% cząstek stałych ze spalin. W jego skład wchodzi specjalny katalizator utleniający z układem wtrysku paliwa, dopalający wychwycone cząstki stałe w procesie regeneracji aktywnej lub pasywnej. Regeneracja filtra nie powoduje przerwy w użytkowaniu maszyny.
Chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) potwierdził swoją skuteczność w aktualnie produkowanych silnikach Komatsu. W najnowszej jego odmianie zastosowano wydajniejszą chłodnicę EGR, zapewniającą wyjątkowo niski poziom emisji NOx i wyższe osiągi silnika.
Turbosprężarka Komatsu o zmiennej geometrii łopatek (KVGT) dostarcza optymalną ilość powietrza do komory spalania przy każdej prędkości obrotowej i każdym stanie obciążenia silnika. Rezultatami są czystsze spaliny i niższe zużycie paliwa, bez kompromisów pod względem mocy silnika i wydajności maszyny.
Żeby zapewnić tzw. spalanie zupełne w cylindrze i zredukować emisję spalin, wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail jest sterowany elektronicznie. Jednostka sterująca precyzyjnie określa dawki paliwa, które pod wysokim ciśnieniem są w procesie wtrysku wielofazowego dostarczane do przeprojektowanych komór spalania.
Nowy wskaźnik Eco wyposażono w funkcję programowania docelowego zużycia paliwa, co motywuje operatora do jak najefektywniejszej pracy. Aby zapobiegać niepotrzebnemu marnowaniu paliwa, na ekranie pojawia się specjalne ostrzeżenie, jeżeli silnik pracuje na biegu jałowym przez 5 minut lub dłużej.
W przestronnej kabinie znajduje się nowe stanowisko z pełnym zawieszeniem pneumatycznym, obejmujące boczne pulpity sterownicze zintegrowane z komfortowym podgrzewanym, w pełni regulowanym fotelem, wyposażonym w wysokie oparcie.
Koparki gąsienicowe Komatsu serii 10 charakteryzują się wyjątkowo niskim poziomem hałasu zewnętrznego i są szczególnie dobrze przystosowane do pracy w ograniczonej przestrzeni lub w mieście. Dzięki zastosowaniu wolnoobrotowego wentylatora, chłodnicy o dużej pojemności, osłon wyciszających i materiałów dźwiękochłonnych, pod względem poziom hałasu kabina operatora jest porównywalna z wnętrzem samochodu osobowego.
Automatyczna klimatyzacja umożliwia operatorowi łatwą i precyzyjną regulację temperatury we wnętrzu. Wielowarstwowe tłumiki wiskotyczne w zawieszeniu kabiny zapewniają radykalną redukcję poziomu drgań na stanowisku operatora.
Sterowanie maszyną umożliwia łatwy w obsłudze układ monitorujący EMMS (Equipment Management and Monitoring System). Monitor jest konfigurowalny, a informacje mogą być wyświetlane w jednym z 25 języków. Za pomocą wielofunkcyjnych przycisków operator ma dostęp do bogatej gamy funkcji i parametrów roboczych.