O tym, w jaki sposób można minimalizować wpływ transportu i logistyki na środowisko, jakie korzyści przynoszą szkolenia z ekologicznej i ekonomicznej jazdy, o znaczeniu korporacyjnej platformy do skutecznego i efektywnego zarządzania przewoźnikami w Europie i ożywieniu na rynku pracy dla przewoźników - mówi Andrzej Wierzbicki, Dyrektor ds. przewozów bezpośrednich w DB Schenker Logisitics w Polsce.
- Firma DB Schenker Logistics przywiązuje dużą wagę do minimalizacji negatywnego wpływu transportu i logistyki na środowisko naturalne. Jednym z przejawów takiej polityki są szkolenia kierowców z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Do kogo konkretnie skierowana jest ta oferta i z jakim spotyka się zainteresowaniem?
- DB Schenker Logistics od wielu lat wdraża strategię zrównoważonego rozwoju i dlatego ochrona środowiska naturalnego oraz poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym traktowane są jako jedne z najważniejszych obszarów związanych z naszą działalnością. Dążenie do równowagi między ekonomią, etyką i ekologią jest naszą drogą do sukcesu. Nasz Plan Strategiczny i nasza Polityka Odpowiedzialnego Biznesu zawierają konkretne cele środowiskowe. Chcemy być postrzegani jako pionier rozwiązań ekologicznych i w związku z tym zamierzamy ograniczyć emisję CO2 o 20% do 2020 roku.
W Polsce współpracujemy regularnie z ponad 350 przewoźnikami i około 4 tys. kierowców, którzy jako nasi dostawcy są uczestnikami ruchu drogowego, realizując zlecenia przewozowe w kraju i za granicą. To do nich skierowana jest nasza oferta szkoleniowa z Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy.
Wspierając cele środowiskowe i bezpieczeństwo na drogach wdrażamy od ubiegłego roku Plan Bezpiecznej Jazdy. Podejmowane działania mają na celu wdrożenie kultury ekologicznej i bezpiecznej jazdy wśród przewoźników i kierowców DB Schenker Logistics. Zainteresowanie szkoleniami jest duże, od 2009 roku przeszkoliliśmy we współpracy z zawodowymi instruktorami jazdy ponad 3.500 kierowców.
- Jakie wymierne korzyści z takich szkoleń wynosi sama firma DB Schenker Logistics, a jakie uczestnicy szkoleń?
- Dzięki szkoleniom DB Schenker Logistics buduje pozytywny wizerunek operatora logistycznego, który umożliwia swoim kluczowym dostawcom tj. przewoźnikom i ich kierowcom ciągłe doskonalenie i rozwój zawodowy. Kierowcy, którzy uczestniczą w kursach i stosują zasady Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy w praktyce, są postrzegani na rynku jako profesjonaliści. Dzięki zmianie w ich postawach ruch na drogach staje się bardziej bezpieczny a przesyłki naszych Klientów dostarczane są bez przeszkód.
Kierowcy, którzy ukończyli kurs twierdzą, że dzięki nabytym umiejętnościom lepiej przewidują sytuację na drodze, minimalizując w ten sposób ryzyka wypadkowe. Takie postawy wzmacniane są w wewnętrznych rankingach a najlepsi kierowcy wynagradzani premiami finansowymi.
Z perspektywy przewoźnika, który jako właściciel firmy transportowej szuka optymalizacji kosztów najbardziej istotna jest redukcja zużycia paliwa. Dla przykładu od czasu wprowadzenia szkoleń średnie spalanie paliwa w naszej firmie w przypadku zestawów naczepowych w ruchu krajowym zmalało z 36,5 l/100 km (w IV kwartale 2009) do 33,5 l/100 km (w III kwartale 2013).
- Na czym polega szkolenie, jakiego rodzaju są to zajęcia? Czy szkolenia są przeprowadzane na samochodach klientów, czy na specjalnych treningowych pojazdach?
- Program szkoleń zakłada zebranie obserwacji na temat stylu jazdy kierowcy podczas pierwszej trasy, jej omówienie w części teoretycznej i drugą jazdę już pod dyktando instruktora. Po analizie wyników z dwóch jazd instruktor przedstawia porównanie i wskazuje na obszary do poprawy.
W większości przypadków widać, że kierowcy są w stanie uzyskać od kilku do kilkunastu procent oszczędności paliwa na trasie przebytej w tym samym lub zbliżonym czasie. Dodatkową wartością organizowanych przez nas szkoleń jest moduł wprowadzony w tym roku z zakresu bezpieczeństwa i pierwszej pomocy. Instruktorzy omawiają i rozdają naszym kierowcom ulotki z materiałem, który opracowaliśmy przy pomocy ekspertów.
Szkolenia odbywają się najczęściej na pojazdach instruktorów, jednak w miarę potrzeb jest też możliwość wykorzystania pojazdów, którymi jeżdżą kierowcy na co dzień.
- Jaka jest idea udostępnienia dla przewoźników aplikacji DB Schenker SCA i na czym polega to przedsięwzięcie? Od kiedy działa i z jakim spotyka się zainteresowaniem?
- Schenker Carrier Application (SCA) to korporacyjna platforma wdrażana od 2013 r., której celem jest zbudowanie skutecznego i efektywnego zarządzania przewoźnikami w całej Europie. SCA umożliwia dostępność informacji o przewoźnikach i komunikację z nimi w trybie online. Docelowo zarejestrowani w SCA przewoźnicy będą mieli bezpośredni dostęp do wycen i pozyskiwania ładunków przewożonych w całej sieci DB Schenker Logistics. Planowane jest również uzyskanie synergii zakupów pomiędzy krajami, poprzez udostępnianie najlepszych ofert dla przewoźników. Narzędzie umożliwi też na podstawie historii ocenę współpracy nadając odpowiednie statusy, dzięki czemu będziemy mieli dostęp do najlepszych firm przewozowych w Europie. Do dnia dzisiejszego zarejestrowaliśmy już ponad 1000 przewoźników tylko z Polski.
- Ochrona środowiska to także ograniczanie tzw. pustych przebiegów i lepsza organizacja transportu, w celu maksymalnego wypełniania pojazdów oraz dokładne planowanie tras. Temu służyć ma m.in. mobilne urządzenie do codziennej pracy kurierów...
- Tak, poprawa efektywności w wykorzystaniu każdego środka transportu poprzez wzrost jego produktywności powinna być w centrum uwagi każdego pracownika operacyjnego w obszarze zarządzania flotą. W naszej strategii duży nacisk kładziemy na zminimalizowanie pustych przebiegów i stopień wypełnienia pojazdów. Urządzenia mobilne nie tylko służą kurierom w optymalnym planowaniu tras przejazdu poprzez wybór sekwencji załadowczo-rozładowczych, ale także eliminują przekazywanie przewoźnikom dziennych dyspozycji w wersji papierowej, co w naszym przypadku oznacza zaoszczędzenie około 2000 kartek papieru A4 dziennie. Urządzenia mobilne pozwalają także na przesyłanie online dodatkowych zleceń na odbiór przesyłek do kierowców, którzy jadą bez ładunku, co sprzyja eliminowaniu pustych przebiegów.
- Gospodarka podnosi się po kryzysie z ostatnich lat, transport ożywia się, co widać także w działalności DB Schenker Logistics: poszukujecie Państwo przewoźników... Jak duże są potrzeby w tym zakresie, co jest na topie, czyli jakiego rodzaju przewozy najbardziej się rozwijają?
- Obserwujemy stopniowe symptomy ożywienia w transporcie, dlatego przygotowujemy się do rosnących potrzeb rynkowych. Poszukujemy przewoźników do przewozów całopojazdowych i częściowych zarówno po kraju, jak i za granicą. Chętnie nawiążemy współpracę z firmami, które znają specyfikę dystrybucji lokalnej. W poszukiwaniach rynkowych koncentrujemy się też na przewoźnikach obsługujących bardziej złożone technologie: transporty intermodalne, czy obsługę kontenerów typu swap body. Zainteresowanych przewoźników zapraszamy do zarejestrowania się na stronie: www.dbschenker.com/carrier.
- Dziękujemy za rozmowę