W 2024 roku DAF położy jeszcze większy nacisk na elektromobilność Fot. Piotr Kowalski
Polski importer marki z Eindhoven poinformował o wynikach osiągniętych w 2023 roku na krajowym rynku, a także przedstawił plany marki DAF na 2024 rok.
Okazją do tego była konferencja prasowa połączona z ogłoszeniem wyników polskiej edycji konkursu Dealer Roku DAF 2024, która odbyła się w Rzeszowie.
Jak co rok zespół DAF Trucks Polska podzielił się z dziennikarzami najważniejszymi wynikami, informacjami, wnioskami i analizami dotyczącymi poprzednich 12 miesięcy. Ponadto przedstawiciele importera zapowiedzieli działania, jakie w bieżącym roku podejmować będzie polski oddział marki DAF. W konferencji wzięli udział Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający, Agnieszka Głowicka, menedżer ds. marketingu, Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży, Bartosz Gruszczyński, dyrektor obsługi posprzedażowej, Piotr Juchtman, dyrektor rozwoju sieci dealerskiej oraz Michał Dąbrowski, dyrektor zarządzający Paccar Financial Polska, którzy omówili wszystkie kluczowe aspekty działalności marki DAF na polskim rynku i odpowiadali na pytania uczestników wydarzenia.
DAF-y nadal chętnie wybierane
W 2023 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 5.750 nowych DAF-ów, a marka niezmiennie plasuje się w ścisłej czołówce najchętniej wybieranych ciężarówek w naszym kraju. Producent, który przez wiele lat nieprzerwanie był liderem sprzedaży, w 2023 roku zajął trzecie miejsce w rankingu liczby rejestracji wszystkich samochodów o DMC pow. 3,5 t i drugą pozycję w statystykach sprzedaży ciągników siodłowych.
– Pozycja lidera nie jest dana raz na zawsze – powiedział Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska. – Byliśmy tego świadomi, gdy przez ostatnie lata marka DAF była najchętniej wybieraną na polskim rynku pojazdów ciężarowych. Ubiegłoroczne wyniki pokazały, że 2023 rok był wymagający nie tylko dla przewoźników, lecz także dla nas. Wpływ na to miały oczywiście czynniki zewnętrzne, ale także np. zmiana generacji pojazdów DAF, m.in. tych z segmentu Construction. Z drugiej strony wiemy, że marka DAF niezmiennie cieszy się zaufaniem klientów i uznaniem kierowców. Potwierdzają to m.in. wyniki sprzedaży używanych DAF-ów.
Rok 2023 był rekordowy pod względem sprzedaży pojazdów z drugiej ręki. Nabywców znalazły aż 1.483 używane ciężarówki z Eindhoven. Uznaniem klientów cieszyło się również finansowanie Paccar Financial. Spółka Paccar Financial Polska sfinansowała łącznie 1.566 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,1 proc. względem poprzedniego roku – do 27,2 proc. udziału w krajowym rynku. Większość klientów decydowała się na objęcie ciężarówek DAF kontraktami serwisowo-obsługowymi, w tym aż 57 proc. wybierało wariant Full Care.
Rok pełen nagród
Ostatnie miesiące przyniosły wiele prestiżowych wyróżnień zarówno dla produktów DAF Trucks, jak i dla polskich dealerów marki. Walory i osiągi modeli nowej generacji DAF potwierdziły takie osiągnięcia jak:
• Green Truck Award (dla modelu XF 450) przyznawana przez czołowe niemieckie czasopisma branżowe „VerkehrsRundschau” i „Trucker”. DAF wyprzedził konkurentów osiągając najniższe średnie zużycie oleju napędowego i AdBlue.
• Zwycięstwo w European Truck Challenge – teście przeprowadzanym przez niemiecki magazyn „Truck & Trailer Welt”, w którym XF 450 po raz kolejny wyróżnił się najniższym łącznym zużyciem paliwa i płynu AdBlue oraz najniższymi kosztami eksploatacyjnymi.
• Europejska Nagroda Transportowa za Zrównoważony Rozwój – DAF-a XF 450 uznano za najbardziej przekonującą kandydaturę i najbardziej wydajny model w klasie.
– Nagrody są potwierdzeniem tego, że decyzja o zaprojektowaniu wydłużonych, bardziej aerodynamicznych i efektywnych modeli była istotnym krokiem w przyszłość i przygotowaniem naszych klientów na nadchodzące wyzwania – powiedział Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży w DAF Trucks Polska. – Mowa o zmianach w opłatach drogowych w krajach Unii Europejskiej, które premiują najbardziej oszczędne i ekologiczne samochody ciężarowe. Modele nowej generacji DAF oferują w tym zakresie konkretne liczby i wymierne korzyści finansowe. Nasze samochody, nawet z dużymi kabinami i mocnymi silnikami, zaliczane są do trzeciej kategorii opłat w Niemczech, a więc najtańszej możliwej klasy dla pojazdu z silnikiem Diesla. Tym samym, jeśli klient chce przestronną, komfortową i docenianą przez kierowców ciężarówkę, która „łapie się” do trzeciej klasy Maut, to DAF jest najlepszym wyborem.
Na międzynarodowe uznanie ponownie zapracowali polscy dealerzy DAF-a. Nowe wyróżnienie – International DAF Service Dealer of the Year – dla najlepszego dealera usług posprzedażnych i serwisowych, zdobyła ESA Trucks Polska, potwierdzając w ten sposób, że jest najczęściej nagradzanym na arenie europejskiej przedstawicielem marki z naszego kraju. Poprzednio – w 2018 roku – ESA Trucks Polska zdobyła tytuł najlepszego dealera w Europie. Z kolei w 2019, 2021 i 2022 roku otrzymała Gold Award – nagrodę za wiodący poziom we wszystkich kluczowych aspektach obsługi. Na początku 2024 roku to samo wyróżnienie trafiło do Grupy Van Tilburg-Bastianen, która prowadzi punkty dealerskie DAF-a m.in. w Polsce.
Z kolei w Polsce trzeci tytuł dealera roku wywalczył zespół rzeszowskiego oddziału DAF Wanicki. Poprzednio ten dealer triumfował w 2019 i 2021 roku. Drugie miejsce (ex-aequo) zajęły oddziały ESA Trucks Polska z Konina oraz Grupy Wanicki z Ustronia.
Rzeszowska konferencja była również okazją do podziękowania Grupie Wanicki za 25 lat współpracy z DAF Trucks Polska. Ta rodzinna firma jest autoryzowanym dealerem holenderskiej marki od 1999 roku.
Najliczniejsza sieć będzie jeszcze większa
Sieć serwisowa DAF jest najliczniejsza w gronie pięciu czołowych marek polskiego rynku i liczy obecnie 39 oddziałów i 8 punktów TRP.
– Na mapie dealerów DAF w Polsce nie ma białych plam – jesteśmy w każdym regionie i zakątku Polski, przy głównych szlakach transportowych, bo wiemy jak ważny w tej branży jest czas – stwierdził Piotr Juchtman, dyrektor rozwoju sieci dealerskiej DAF Trucks Polska. – A już wkrótce będziemy jeszcze bliżej naszych klientów, ponieważ w Legnicy powstanie nowy oddział Grupy DBK, a w Siedlcach TB Trucks & Trailer Serwis przeniesie się do zupełnie nowego obiektu. Dodatkowo sześć oddziałów otrzyma w najbliższym czasie certyfikację dla dealerów pojazdów elektrycznych.
Rok 2024 pełen wydarzeń
Jedną z nowości, którą DAF wprowadzi już w kwietniu 2024 roku, będzie najnowsza telematyka PACCAR CONNECT, z rozbudowanymi funkcjami analizowania techniki jazdy kierowców, zużycia paliwa oraz sprawdzaniem kodów ewentualnych błędów minimalizującą konieczność ewentualnych przestojów.
Zaplanowano również kolejną edycję DAF Driver Challenge. Zwycięzca polskiej edycji będzie walczył o zwycięstwo w konkursie międzynarodowym.
DAF skupi się też na rozwijaniu programu Ready to Go, a więc oferty dostępnych od ręki, zabudowanych i gotowych do eksploatacji pojazdów specjalistycznych. Docelowo w programie ma być dostępnych około 80 takich pojazdów, w tym takie warianty jak wywrotki, betonomieszarki, pojazdy skrzyniowe z żurawiami (HDS) czy też hakowce.
Z kompleksową ofertą DAF Trucks Polska będzie można zapoznać się także na licznych wydarzeniach branżowych. Marka będzie obecna i zaprezentuje swoje pojazdy m.in. na:
• XI Międzynarodowych Targach Transportu, Spedycji i Logistyki (9-11 kwietnia, Nadarzyn k. Warszawy);
• Targach Autostrada Nowa Infrastruktura (10-11 kwietnia, Kielce);
• Targach Ochrony Środowiska i Gospodarowania Odpadami EKOTECH (10-11 kwietnia, Kielce);
• Międzynarodowych Targach Stacja Paliw (8-10 maja, Warszawa);
• Krajowym Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast (18-20 września, Dźwirzyno k. Kołobrzegu);
• Targach TransLogistica Poland (5-7 listopada, Warszawa).
– Wyjątkowym wydarzeniem dla klientów z naszego kraju będzie Dzień Polski na targach IAA w Hanowerze (17-22 września), który DAF Trucks Polska wraz z dealerami zorganizują po raz pierwszy – poinformowała Agnieszka Głowicka, menedżer ds. marketingu w DAF Trucks Polska.
Wsparcie na drodze do elektromobilności
Prognozy wskazują, że w 2024 roku w Unii Europejskiej podwoi się sprzedaż elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 6 t, a wysoki wzrost będzie się utrzymywał również w kolejnych latach.
– W 2024 roku DAF położy jeszcze większy nacisk na elektromobilność. Marka nie chce być jednak wyłącznie sprzedawcą ciężarówek „z wtyczką”, lecz przede wszystkim partnerem wspierającym przedsiębiorców na drodze do elektromobilności, więc klientom oferujemy wiodące produkty, wiedzę, doświadczenie i usługi – tłumaczył Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych w DAF Trucks Polska, który szczegółowo przedstawił strategię rozwoju napędów alternatywnych.
Już obecnie holenderski producent oferuje pełną gamę elektrycznych ciężarówek. W wariantach na prąd dostępne są modele XB, XD oraz XF. Do wyboru są pojazdy z DMC od 12 do 42 t, silnikami o mocy od 120 do 350 kW i zasięgiem od 150 do nawet 500 km, co daje nabywcom szeroki wybór i możliwość precyzyjnego dostosowania konfiguracji do swoich potrzeb i możliwości.
DAF nie jest jednak marką, która stawia na jeden kierunek dążenia do zeroemisyjnego transportu. Firma oraz jej spółka macierzysta PACCAR rozwijają i testują wiele rodzajów napędu: elektryczne, hybrydowe, wodorowe, a także silniki Diesla, badając w jakich zadaniach i na jakich rynkach poszczególne technologie sprawdzają się najlepiej.
Jednocześnie DAF dąży do zrównania wartości TCO dla diesli i elektryków w 2025 roku, a pięć lat później – dla diesli i pojazdów na wodór. W osiągnięciu tego celu pomaga m.in. technologia trwałych akumulatorów stosowanych w elektrycznych DAF-ach. W nowym zakładzie w Eindhoven wytwarzane są pakiety baterii o wiodącej wydajności, w oparciu o ogniwa dostarczane przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Ogniwa LFP mają żywotność nawet 2-3 krotnie większą niż inne typy baterii. Ponadto są odporne na wielokrotne ładowanie prądem o wysokiej mocy do 100 proc. pojemności, co zwiększa ich użyteczność w transporcie.
Bezpieczeństwo w elektrycznych DAF-ach zapewniają nie tylko baterie LFP, wolne od ryzyka samoistnego wzrostu temperatury i pożaru, lecz także łatwo dostępne awaryjne odłączanie obwodów wysokiego napięcia, pozwalające na bezpieczne prowadzenie działań ratowniczych.
W ofercie producenta jest również szeroka gama rozwiązań infrastrukturalnych, w tym ładowarki marki PACCAR – stacjonarne i mobilne. Urządzenia, których żywotność określana jest na co najmniej 15 lat również można objąć pakietami serwisowo-obsługowymi i korzystnym finansowaniem PACCAR Financial, co gwarantuje użytkownikowi pewność i przewidywalność kosztów związanych z transformacją energetyczną. Najmocniejszy (360 kW) wariant – PACCAR Flex Charger potrzebuje zaledwie 20 minut, by uzupełnić energię na pokonanie 100 km nawet w najcięższych pojazdach.
PACCAR dostarcza również systemy magazynowania energii, szczególnie przydatne w firmach, które mogą ładować pojazdy elektryczne w swoich siedzibach. Te urządzenia pozwalają w ciągu dnia zgromadzić energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, by następnie ładować pojazdy podczas nocnej przerwy w pracy. (red)
DAF Trucks Polska – rok 2023 w liczbach
• 5.750 dostarczonych pojazdów
• 4.441 samochodów objętych kontraktami serwisowo-obsługowymi
• 57% kontraktów serwisowo-obsługowych zakupionych w najwyższym wariancie Full Care
• 16,2% – udział marki w polskim rynku samochodów ciężarowych
• 39 dealerów i 8 punktów TRP – najliczniejsza sieć serwisowa w Polsce
• 27,2% – udział rynkowy PACCAR Financial Polska
• 1.566 – liczba pojazdów dostarczonych z finansowaniem PACCAR Financial Polska
• 1.483 liczba używanych pojazdów marki DAF sprzedanych w 2023 roku.
Konferencja prasowa DAF Trucks Polska podsumowująca 2023 rok i zapowiadająca działania marki w 2024 roku odbyła się w Rzeszowie Fot. Piotr Kowalski
Rzeszowska konferencja była okazją do podziękowania Grupie Wanicki za 25 lat współpracy z DAF Trucks Polska Fot. Piotr Kowalski